• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ככה עשו פעם סליחות בלחנים קצת שונים יפים ומעניינים, והעיקר בלי לחץ ומהירות

מצורף סליחות מבית הכנסת עדס לפני 22 שנה.
החזן הוא לא אחר מאשר הרב אליהו ליאון לוי - "הבבא לאון" זצ"ל.
יחד עם בנו ר' שמואל שהיה אז בחור [עבר מישיבת כסא רחמ' בב"ב, לישיבת עטרת ישראל... מעבר חד ביותר.. כיום הוא אחד החזנים הטובים החו"ל].
 
תמיד כיף שווה ומענין לראות את החיים של פעם איך היה נראה ונשמע......

איזה נוסח / עדה זו?

ואיך לא אמרו לחזן שישים שרוולים?????? ;)
זה צולם בשנת תש"ן בערך בחאלב שבסוריה
כך היה מנהג המקום ללכת
אם התבוננת היטב ואתה מבין קצת את השפה הסורית שהם מדברים תיווכח לראות שגם המבוגר המגולח וגם הצעיר שיושב לידו אומרים דברי תורה ופרפראות מתוקים ביותר, ומצטטים גמרות שלימות בע"פ
 
רק חבל שלא זכיתם לאור של "נטפרי" כי הוידאו חסום
להסיר חשד יש לי נט פרי לחומרא דחומרא, רק אני מקבל את הכתובות ממקום אחר ומעלה לכאן ובנתיים מבקש מנט פרי שיפתחו, כאן לא שמתי לב שיש נשים ועמכם הסליחה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אף אנכי שמעתי כמה הקלטות ישנות של סליחות
כמה דברים שהייתי מאמץ
א) הפיוט קמתי באשמורת - בלחן של אוחילה לאל הידוע - הרבה פעמים בלאו הכי מחכים לחצות ומדובר בקטע קצר
ב) שבט יהודה - החזן אומר והציבור עונה הישאג אריה ביער (אגב מחבר הפיוט שמו רבי שמעיה ורמוז שמו) הרעיון לחסוך את המרדף חסר הנשימה לומר יחד עם הציבור וגם כל קטע מסתיים בפסוק
בנוגע לאנשי אמונה תמהנו ואל תעש עמנו בעבר החזן היה אומר לבד (בנעימה הקרובה לביאת-נאוה) בסגנון של בני תורה אומרים ביחד
ג) אל מלך יושב לומר יותר בנחת וברוגע ולמוזיקלים שבנינו במקור לומר מוחל מהדו הגבוה לסול אפשר מהדו הנמוך לסול וככה הנגינה המקורית, רק שאנשים רוצים שישמעו אותם אז הם עושים מהדו הגבוה לסול
ד) הפיוט יצו האל הוא המקור למנגינה הידועה של הימים הנוראים של הקדיש רק שהפיוט קמת כבד לדור של היום (אגב יש קטע בפיוט שיול לגוון גם את הקדיש הידוע מי שברשותו שיעלה)
ה) ה' מלך בעבר היו אומרים ו' פעמים ה' מלך אחרי בטרם שחקים היו חוזרים פעם נוספת וכן אחרי ועד לא עשה ארץ וחוצות
ו) מחי ומסי במקאם נהוונד יפה מאוד ושנים האחרונות זה קצת חזר.
 
האריכות הזו אמורה לעורר את הלב לחזרה בתשובה, או שהיא בעיקר מסיחה את הדעת מתוכן הסליחות למקאמת והביצועים?
כי ישרים דרכי ה' צדיקים ילכו בם וכו'
אצל כל אחד הוא יכול להתמקד בטפל ולשכוח מהעיקר
אך אפשר להשתמש בטפל לסייע לעיקר
 
וראה זה חדש ישן נושן הפיוט בן אדם מה לך נרדם , בנוסח אר"ץ הטובה מפי החזן ח''ר יוסף שעיו הקלטה לפני למעלה מששים שנה שנת תשכא!
 
נערך לאחרונה:
מצורף סליחות מבית הכנסת עדס לפני 22 שנה.
החזן הוא לא אחר מאשר הרב אליהו ליאון לוי - "הבבא לאון" זצ"ל.
יחד עם בנו ר' שמואל שהיה אז בחור [עבר מישיבת כסא רחמ' בב"ב, לישיבת עטרת ישראל... מעבר חד ביותר.. כיום הוא אחד החזנים הטובים החו"ל].
ישר כח
 
מצורף סליחות מבית הכנסת עדס לפני 22 שנה.
החזן הוא לא אחר מאשר הרב אליהו ליאון לוי - "הבבא לאון" זצ"ל.
יחד עם בנו ר' שמואל שהיה אז בחור [עבר מישיבת כסא רחמ' בב"ב, לישיבת עטרת ישראל... מעבר חד ביותר.. כיום הוא אחד החזנים הטובים החו"ל].

באגב רואים שם את יצחק משען בדקה: 39.

א"צ לזה מקור זה דברים שראינו בעיננו איך היה בא רבינו כאחד האדם עם הגלימה למוסאיוף ושואל איפה יש מנין והיה הגבאי מקבץ עבורו מנין מיוחד, וכך היו כמעט כל חכמי הספרדים מעורבים עם הבריות ומהלכים ביניהם, וחלקם אף ראינו במקוה ובכינרת ועוד מקומות שהדור לא יבין
ובכל אופן אביא מקור
 
בנוגע לאנשי אמונה תמהנו ואל תעש עמנו בעבר החזן היה אומר לבד (בנעימה הקרובה לביאת-נאוה)
נכון מאוד, נעימה משתפכת, ובנחת ולא במרוצה. והנעימה הזאת היא מהבולטות ביותר בנעימות הימים הנוראים! וכך היה אומר (בנעימה דומה) "עשה למען שמך, עשה למען אמתך..." (בכל ספרי ההלכה כתוב שיש לבטל את מנהגם של האומרים אותו במרוצה).

ולגבי "ה' מלך ה' מלך...", אני גדלתי על מנהג אחר מהמתואר למעלה - "בטרם שחקים וארקים" החזן אומר במקאם סיגא, והציבור עונה לו בסיגא (כמו שיש אומרים "עננו אבינו -עננו", או=ך אותו אנו אומרים בעג'אם), ואין חוזרים אח"כ על כל הפסוק "ה' מלך..." יחד. [והניגון המצוי היום, כמדומני שהוא מהמרוקאים, כמו שהם 'השתלטו' בחלק מהמקומות על הניגון של "חטאנו צורנו סלח לנו יוצרנו"].

עוד ראיתי בילדותי, בפיוט "אליך ה' נשאתי עיניי", שלא היו עושים מעברים למנגינות אחרות בכלל, ואם היה מישהו שר "מרום ממרומים" במנגינה האחרת (שואף כמו עבד) הציבור היה עונה לו "נואקים בבור גלות" במנגינה הרגילה.

הפיוט "אבינו מלכנו -אבינו אתה... אם הטבנו פועל" וכו' (מקאם נאווה), בתחילה היו אומרים אצלנו, ואח"כ פשטה הוראת הרב עובדיה זיע"א שאם הזמן דחוק מדלגים (וידוע שכך היה הוא נוהג), וכ"כ בסידורי הסליחות של הרב מרדכי אליהו זיע"א.
 
ידידינו היקר שלום אריאלי שלח כעת שהעלה סליחות נפלאות ביותר שהיה לי את הקסטה הזו לפני עשרות שנים והייתי מתענג ממנה מאוד
יישר כוחו וחילו על כל השתדלותו הנכבדה למען החזנות והפיוט

שימו לב בתיאור הוידאו ביוטיוטב אפשר לראות את השם של החזנים ולהגיע אליהם בלחיצה
אבקש לעודד את שלום אריאלי הי"ו בלייקים מרובים כאות הוקרה על טירחתו המרובה לנקות ולסנן את ההקלטה הזו שתהיה ברורה ונאה
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון