• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כמה זה כזית מצה

לביא

Well-known member
כל השנים בד״כ חששתי שכזית מצה (במצות מכונה מרובעות) זה יותר ממצה אחת.
השנה הגיע אלי משקל, והצלחתי להגיע ל-30 גרם רק בשתי מצות.
במילים אחרות, צריך לאכול קרוב לשני מצות בשביל להגיע ל-27.

האם למישהו יש מדידות אחרות?

מדובר במצות ירושלמי שמורות של עדה״ח
 
אני חושש שהמשקל שלך מזייף
אפי' על האריזה עצמה (של מצות ירושלם-הלפרין [וראיתי גם על עוד חברות]) כתוב "משקל כל מצה כשיעור כזית".
(וגם שקלנו אתמול ויצא קצת פחות מ-2 מצות כדי להגיע לכביצה (בכדי לברך "על נטילת ידיים").
מצות.png
מצות 2.jpg
 
אני חושש שהמשקל שלך מזייף
אני מודה שאחרי כל פעם של שקילה אני צריך לאפס מחדש. לא מדובר במשקל הכי משוכלל.
אבל אמרתי למען הדיון דהכא, שאלך לשקול מחדש, ואצלם את הממצאים.

לאחר השקילה מחדש -

למעשה קיבלתי תוצאה אחרת ממה שקיבלתי בערב פסח. ומצה אחת פלוס מספיקה לכזית.

זה המשקל כשהוא מאופס -
20230407_153212.jpg

זה בשקילת מצה אחת -
20230407_153406.jpg
למעשה, זה מאד גבולי.

יש עוד כמה מצות ששקלתי. אך התמונות עדיין בעלייה.
 
בעיקרון בכל משקל רגיל מצת מכונה מרובעת היא בין 27 ל 30 גרם ובהתחשב בזה שמרן ביביע אומר הביא קונטרס שבדק את מטבעות הדרהם שהיו בזמן
הרמב"ם ולא היה מטבע שהיא יותר מ3 גרם אז בין כך ובין כך זה כזית שכזית הוא 9 דרהם כפול 3 ו2 מצות הם ממילא כביצה ומברכים על נטילת ידיים
[ ומרן על סמך זה כתב שמברכים להפריש חלה על 1560 גרם שתקכ' דרהם כפול 3 גם הוא כך ]
 
אסור להשתמש בו לדברים הצריכים דיוק גבוה
זה לא שהמשקולות לא מדויקות, אלא שיש בהן סטייה גבוהה. כל האיסור זה כשהן לא מדויקות.
כך שמי שמשתמש בהם למסחר ודאי עובר על לאו. אך איסור השהייה ליכא.
 
זה לא שהמשקולות לא מדויקות, אלא שיש בהן סטייה גבוהה. כל האיסור זה כשהן לא מדויקות.
כך שמי שמשתמש בהם למסחר ודאי עובר על לאו. אך איסור השהייה ליכא.
לא הבנתי החילוק, אם כששוקלים אינו נותן תוצאה מדויקת, הרי שהוא בגדר משקל פגום.

והא לך לשון הרב בא"ח (ש"ר, תצא, אות ב'): "כל המשהה בביתו או בחנותו משקל חסר או מדה חסרה עובר בלא תעשה שנאמר לא יהיה לך בכיסך אבן גדולה וקטנה, ואפילו אינו מודד בה כלל גם כן עובר, ונמצא לאו זה עובר עליו אפילו בעת תפילת הנעילה ביום הכיפורים, והוא הדין דבר הדומה לזה שלא ישהה שטר פרוע, גם לא ישהה מטבע שהוא נחושת ומצופה בכסף וכיוצא בזה."
 
לא הבנתי החילוק, אם כששוקלים אינו נותן תוצאה מדויקת, הרי שהוא בגדר משקל פגום.

והא לך לשון הרב בא"ח (ש"ר, תצא, אות ב'): "כל המשהה בביתו או בחנותו משקל חסר או מדה חסרה עובר בלא תעשה שנאמר לא יהיה לך בכיסך אבן גדולה וקטנה, ואפילו אינו מודד בה כלל גם כן עובר, ונמצא לאו זה עובר עליו אפילו בעת תפילת הנעילה ביום הכיפורים, והוא הדין דבר הדומה לזה שלא ישהה שטר פרוע, גם לא ישהה מטבע שהוא נחושת ומצופה בכסף וכיוצא בזה."
הדברים ברורים גופא מדברי הבא״ח, שכותב ״משקל חסר או מדה חסרה״.
במשקל הזה אין מידה חסרה, אלא חוסר דיוק בגלל גודל הטווח.
אפשר לקרוא לזה אולי ״משקל פגום״, אך לא כתוב בבא״ח שזה האיסור.
(והנפ״מ במשקל פגום גופא הוא, שבאמת אין אפשרות לשקול איתו לשם מקח וממכר, ולכן הוא לא נכנס למשוואה)
 
מחילה מכבודכם לא התייחסתי לדבר החשוב ביותר שכזית נמדד על פי סמ"ק ולא גרמים
הרב הגאון גדעון בן משה עשה שיעור בעניין הוכיח מעבר לכל ספק שמצות יבשות עבודת יד ומכונה לפי שיטת הרמב"ם 18 גרם זה חומרה דחומרה דחומרה
חומרה אחת שפסקו שכזית זה חצי ביצה ולא שליש
חומרה אחת שהרב משאש בדק ויצא לו ש27 סמ"ק זה 14 גרם ולא 18
ועוד חומרה הסטייפלר בדק ויצא לו 11 גרם (לכן מי שממש קשה לו במצות דרבנן (לא כזית הראשון) יקח רק 11 גרם

ולכן מצה שוקלת בין 30 ל33 אז קצת יותר מחצי (בסביבות ה2 שליש) זה יוצא במקרה הקיצוני ביותר 20 גרם שזה 2 גרם יותר מ18 שזה מה שצריך כחומרה להלכה (שימו לב שבמצה שוקלת 33 שני שליש לפי הסטייפלר זה כבר ביצה!)

מסקנה: אדם שאוכל 2 שליש ויותר מצה ברור שלכתחילה אכל כזית ואפילו יותר
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון