• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

דיון לגבי כמה ת"ח ואברכים שמחזיקים מכשרי חכם מסונן

אני רואה במכשיר מסונן סוג של רכב. עצם הנהיגה אין בעיה עבירה כמו התכנים שיש בפלאפון, אבל אם אתה נוהג הרבה זמן מה שמקביל לביטול תורה או אם אתה נוהג למקומות שיש בהם בעיה מה שמקביל אולי לוואטצאפ פה אכן מתחיל הבעיה, השאלה איך אתה רואה אדם שמחזיק רכב זה התשובה לגבי הפלאפון, אני יודע שיש עפר בהרבה דברים רק הבאתי משל לדבר שאין בו עבירה אבל אפשר להימשך איתו הרבה זמן , כמו פטפוטים עם אנשים ברחוב וכדומה
במחילה מכבודו, אין שום דמיון בין טלפון "חכם" [??] לרכב, כי רכב אין בו מטבעו נסיונות, וטלפון כן,
ואחרי שאמרו חז"ל "אין אפוטרופוס לעריות", טיפש מי שיחשוב "לי זה לא יקרה" והכל בסדר, והרבה עשו כן ונפלו לשאול תחתיות, ולצערנו הסיפורים ידועים כמעט לכל אחד שעוסק בתחום.

אין הכוונה שעלינו לחשוב שכל מי שיש לו טלפון כזה הוא בוודאי עובר עבירה, ובוודאי שאת כל אחד אישית עלינו לדון לכף זכות ולהחזיקו בחזקת כשרות, אבל זה לא אומר שאין כאן סיכון.

ואם התורה אסרה ייחוד עם העריות, אע"פ שבעינינו נראה הדבר רחוק מאוד שיכשל עי"ז, אעפ"כ מי שעבר על איסור ייחוד אע"פ שלא נכשל כבר על איסור גמור, כך הוא במי שמכני את עצמו לנסיון.

ובאמת הרי כבר אמרו חז"ל שהמכניס עצמו לנסיון באיכא דרכא אחרינא הוא רשע ואפילו בעוצם עיניו [כמבואר בב"ב נז ע"ב וברשב"ם שם] ובוודאי גם זה לא גרע.

אף אחד לא אומר שאין דברים טובים שיכולים לצאת מזה, ובוודאי יש הרבה רבנים שעושים בזה הרבה דברים טובים ובהרבה מקרים אכן באדם כזה שנצרך לו הדבר למען זיכוי הרבים, הדבר מותר לו [כי מוגדר כליכא דרכא אחרינא], ונכון לאדם לא לסמוך על עצמו בכל כיוצא בזה מחמת שהאדם עצמו בהרבה מקרים נגוע, אבל אין ספק שיש מקרים שלאדם פלוני הדבר מותר ואולי אף מצוה, אבל מכאן ועד לומר שאין בזה עצמו שום בעיה וזה רק עניין של סגנון וכמו רכב ורשיון, הם דברים שהם היפך דעת תורה, והדברים נאמרו ע"י כל גדולי הדור, [וממש לא ע"י העסקנים], והמזלזל בזה מזלזל בכל גדולי ישראל.

עוד נקודה חשובה ביותר, שאף למי שזה נצרך לו מאיזה טעם, אבל כשמראה הדבר בפרהסיא, בזה הוא מקרר ומחליש אחרים, ועלול להיות שיבואו אחרים ללמוד ממנו שאין בזה בעייה, ואף אם הוא נזהר [ואולי אצלו זה רק מצוות], אבל אחרים כבר לא כ"כ חזקים כמוהו ועי"ז יבואו להיכשל, וכל זה נזקף "לזכותו" רח"ל, וזכה בחינם לעוון חילול השם שהוא העוון החמור ביותר שאינו מתכפר עד יום המיתה, ה' יצילנו.
 
לא הבנתי על מה הדיון כאן?? הלכתית למי שאין דרכא אחרינא ברור שמותר לו מכשיר מסונן כמו הדרן, וכך נוהג מי שצריך וברור שיש לו חזקת כשרות.

[ולמעשה כמובן שלא יכריע לעצמו אם הוא צריך למכשיר כזה, אלא יתייעץ עם רב, כי הרי גם במכשיר מסונן יש הרבה סכנות, ואף באינטרנט מסונן נטפרי]
 
ביודעי ומכירי כמה אברכים שמחזיקים את המכשירים הנ"ל "לצורכי פרנסה" ואחד מהם אמר לי שכולם מקבלים ושולחים תוכניות טלביזיה בוואצאפ
(שאין דרך לסנן אותו)
מה שהדגשתי בציטוט, לא כל כך מסתדר, בטח לא אחרי מה שהם מקבלים ואם הם גם שולחים אז הם נכנסים לגדר 'חוטא ומחטיא' וזה חוץ ממה שכל אחד שלוקח כזה מכשיר הרי הוא מוסיף ללחץ הציבורי שהנה כולם יש להם רח"ל וב"ה שלי אין את זה, ומה שבטוח ששומר נפשו ירחק מהם.
 
הוואצאפ חוץ מהבעיות שהזכירו כאן. יש בו התמכרות לכל הודעה חדשה וכדו'. וגורם להורים להיות מנותקים מהילדים בצורה מחפירה ממש!
וחוץ מהוואצאפ אין בעיה? מבחינת הרבנים אני שואל.. מי שמתקין שם בנק וויז קופ"ח וכדו' אין בעיה?
 
הדרן בהשגחת הרב סילמן שליט"א - דיברתי איתו אישית.
לא שאני ממליץ להשתמש למי שלא צריך,
אבל מי שצריך - לעבודה - יש מתירים
משתמש שנים בהדרן ללא שום תקלה,
ואגב - העובדים צריכים את הטלפון החכם יותר מאשר לעבודה עצמה,,,
בשביל ה"בלכתך בדרך", לשמוע שיעורי תורה בנסיעות במקום פטפוטי מילי ברדיו
 
חזור
חלק עליון