• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כמון בפסח

אפשר לחלוק בזה בשיקול הדעת, אבל דבר אחד מוסכם שכל זה אליבא דמ''ד חמץ חוזר וניעור, וא''כ היתרו של הרב אבידר יהיה אסור לתימנים שמחמירים כמ''ד חוזר וניעור ואע''פ שבס''ס הם מקילים מ''מ כבר דחינו את שאר הספקות לעיל.
לא דחית שיש צד כזה, ועדיין מצטרף לס"ס.
הוא אשר אמרתי וזו היתה כונתי, דמכיון שודאי יחלט היה אפשר להתיר לכתחילה ע''י חליטה, ואעפ''כ חזינן שנחלקו בזה אחרוני זמנינו, האוסרים לא הסמכו על חליטה, והמתירים רק צרפו לסניף כי גם הם מבינים שזה לא ודאי חולט גם בכה''ג.
ואני חושב שבתבלין אין צד שלא יחלט, אם תבלין לא ודאי נחלט, אז דברים אחרים ודאי לא נחלטים.
לא הבנתי כונתך, אם הכונה למג''א ס''ק מב הרי שהמחצית השקל כתב שלמ''ד אינו חו''נ שרי אף בפסח, והכא איירינן אליבא דמ''ד שחו''נ.
אכן, אבל אין ראיה שהשו"ע פוסק דחו"נ, כי רק בא להשמיע שכאן גם למ"ד חו"נ אין חשש. [וזה מה שמפורש במג"א ומפרשיו].
 
לא דחית שיש צד כזה, ועדיין מצטרף לס"ס.
נכון, כי על זה כתבתי שתלוי בשיקול הדעת, אבל הוספתי שגם אתה שסובר שיש צד כזה לצירוף מ''מ זה אינו מספיק, כי אין עוד ספק לצרפו, דמש''כ הרב אבידר שיש ספק אם נמצא כאן שבולת שועל, והוי ספק ספקא א''כ תתבטל חומרת התימנים שמחמירים החוזר ונעור, כי על כל תערובת נאמר שמא אין בחלק זה של התערובת חמץ ואת''ל שיש, שמא חמץ אינו חוזר ונעור, וא''כ ע''כ שלא שייך לצרף את הספק שמא אין כאן שבולת שועל, דכיון שנאבד בתערובת כל התערובת אסורה, כי זו החומרא של איסור משהו, ורק כאשר ברור לנו שאין במקום מסויים חמץ יש להקל כמבואר בסי' תסו. ואת השאילתות א''א לצרף כי גם לשאילתות אסור להחמיץ כדי לבטל.
ואני חושב שבתבלין אין צד שלא יחלט, אם תבלין לא ודאי נחלט, אז דברים אחרים ודאי לא נחלטים.
הבנתי את דעתך, אבל כתבתי שכל שאר הפוסקים לא הבינו כך, כי אחרת לא היו נזקקים לספק ספקא ולכתוב עמודים שלמים, אלא היו צריכים להורות שמותר ע''י חליטה. וגם לפי שיטתך דשרי ע''י חליטה, מ''מ כהוראה לציבור זה בעייתי, דמאן לימא לן שכולם יקפידו לחלוט כהלכה, הלא ישנם גם עמי ארצות שלא יודעים מה זה חליטה, ואפילו אם נכתוב על האריזה, עדיין אי אפשר לסמוך עליהם שיעשו כהוגן. וגם אצל בני תורה יכול להיות מכשול, כי הרגילות אצל הנשים בשאר ימות השנה לא להקפיד להכניס את התבלין דוקא כשהקדרה רותחת, וא''כ אפשר בקלות לבוא לידי תקלה.
אכן, אבל אין ראיה שהשו"ע פוסק דחו"נ, כי רק בא להשמיע שכאן גם למ"ד חו"נ אין חשש. [וזה מה שמפורש במג"א ומפרשיו].
כוונתי שכמו שהפוסקים ראו לנכון שיש סתירה במש''כ בסי' תמב ס''ד שסתם כהרמב''ם, א''כ גם הכא חזינן סתימה, והוספתי שגם בסי' תסו ס''ד סתם לאסור, נמצא שיש שלש סתימות נגד סתם וי''א וכל התירוצים שנאמרו הם דחוקים ודחויים ע''י האחרונים עצמם, ובפרט שלא כל הפוסקים התייחסו לסתימה שבסי' תמב ותסו.
 
חזור
חלק עליון