לא הבנתי דברי כת"ר כלל, מתחילה מביא שהטענה היא שכיון שלא התחמץ לפני פסח, לא שייך להתיר אף לפוס' שאינו חוזר וניעור, כי עדיין לא התחמץ, ושוב כותב שהוא תלוי במח' של חוזר וניעור.ברשות הת''ח אכתוב בקצרה מה שהעלנו בזה בעבר.
בכמון מצוי שבולת שועל שדומה מאד לגרגירי הכמון ולכן אי אפשר לברור כמויות גדולות ללא חשש שבולת שועל. אשר על כן עלה הספק אם מותר להשתמש בו בפסח דלכאורה הוא בטל לפני פסח וחמץ בפסח אינו חוזר וניעור [לדעת המקילים]. אלא שהרשל''צ הרב שלמה משה עמר שליט''א כתב לאסור מהטעם דלא דמי כלל לחמץ ששמו עליו לפני פסח והתבטל קודם פסח משא''כ השובלת שועל שהיא אינה חמץ ותחמיץ עתה בפסח כאשר יתנוה בתוך המרק, ומכיון דהוי היתר גמור לא מצינו בכה''ג שהיתר בהיתר בטל אלא א''כ יש בו צד איסור כמו חלב לגבי בשר וכדו'. והביא שם שכבר הסתפק בזה הנודע ביהודה [סי' עב].
אולם לאחר העיון מצאנו שמחלוקת זו תלויה במחלוקת הראשונים אם חמץ חו''נ דלדעת האוסרים חוזר וניעור ודאי אסור, דהנה רבינו יואל בתשובה שהובאה בראבי"ה [ח"ב פסחים סימן תכ] כתב גבי יין שנתנו בו שכר וז''ל: דקודם פסח תרווייהו שרי, ואינו שייך ביטול קודם זמן האיסור. וכ''כ תלמיד הרשב''א המהר"ם חלאווה [פסחים ל:] וז''ל: דמעולם לא נתבטל ועכשיו הוא תחילת איסורו וזה נראה לי מוכרח. עכ''ל. וכ''כ המהר''ח או''ז [סי' יז] וז''ל: אבל חמץ קודם זמנו שאין איסור חמץ חל עליו עדיין כלל, מה ביטול שייך בזה. [אלא שאח''כ כ' טעם אחר להתיר משום שהחמץ מתבטל משש שעות בס' וא''כ הו''ל איסור שנתבטל ואינו חו''נ]
אולם הראב''ד בשו''ת תמים דעים [סי' לו] כתב בחד תירוץ וז''ל: אין היתרין דומין לאיסורין כי איך איסור יבטל איסור ויחזור היתר, אבל היתר מבטל היתר להיות הכל היתר עכ''ל. וכ''כ האו''ז [ח''א בשו''ת סי' תשע''ט] ע''ש היטב. אך שאר הפוסקים שהקלו בחו''נ לא נזקקו כלל לזה כי ס''ל שחמץ משש שעות בשישים וא''כ הוא התבטל אחר שנעשה איסור והותר ואח''כ אינו חו''נ להאסר במשהו.
נמצא א''כ שנדון הכמון תלוי ועומד במחלוקת הפוסקים אם אמרינן חוזר וניעור או לא, ושורש מחלוקתם הוא אם היתר בהיתר בטל [מיהו אין זה סותר שגם יחלקו באיסור שנתבטל אם אמרינן בו חוזר וניעור]. אלא דהכא גרע טפי שהרי לא מצאנו שכל הפוסקים שמתירים חו''נ יקלו כי כבר כתבתי לעיל ששאר הפוסקים לא נזקקו לזה כי חמץ משש שעות נאסר בשישים, ונמצא שאין מי שמתיר הכא זולת האו''ז ותירוץ אחד בראב''ד והוי כדעת יחיד.
ועוד יש להוסיף שנראה מלשון הב''י שלדעתו ראוי לחוש לכחילה לדעת האוסרים חוזר וניעור. שכתב בסימן תמז [ס''ד] שדעת הרא''ש שחמץ אינו חו''נ ושכ''כ המרדכי והגה''מ בשם סמ''ק וכ''כ הסמ''ג ותה''ד. "אבל" מדברי הרמב''ם [פ''ד הי''ב] נראה שאוסר וכתב ה''ה שכ''ד הרבה מהגאונים והריצ''ג ושכדבריהם כן ראוי לנהוג, וכ''כ רבינו ירוחם בשם הרשב''א. עכת''ד. ומדנקט לשון "אבל" משמע שלזה דעתו נוטה כי כך גם דעת הרמב''ם והרשב''א והגאונים, ואף בשו''ע סתם כדעת האוסרים בשלש מקומות: סי' תמב ס''ד, סי' תמז סי''א, וסי' תסו ס''ד. וא''כ ק''ו בנדו''ד שאין להקל כי רוב הפוסקים אוסרים. ויש ללמוד כן ממש''כ בשו''ת בית יוסף [דיני גיטין וקידושין סי' יד] ומה שכתב כ"ת שלא הכרעתי בדבר בספר בית יוסף מה צורך היה להכריע בדבר שהוא מוכרע מעצמו שהרואה לפניו דרך סלולה ומסוקלת הספיקות דבר פשוט הוא שיבחר בה ולא יניחנה. עכ''ל, ומינה לנדו''ד.
גם ראיתי מש''כ הרב אברהם אבידר בשו''ת אדני פז [ח''ד סי' סג] להקל מכח ספק ספקא אך לפי האמור לעיל הספק ספקא כולו נופל.
ומ''מ לענין מעשה כמדומני ששמעתי מאחד מרבני הכשרויות שאמר שכבר התגברו כיום על הבעיה ולוקחים כמון משדות שאין שם חשש לשבולת שועל, ולכן יש לברר אצל נותני ההכשר שאכן כך הוא. והנלע''ד כתבתי והשי''ת יעב''א.
כעת פתחתי דבריו, וראיתי שג"כ לך במהלך של הרב אלחנן פרץ, וצירף בזה ד' ספיקות. ולא הבנתי איך הספק ספיקא כולו נופל?גם ראיתי מש''כ הרב אברהם אבידר בשו''ת אדני פז [ח''ד סי' סג] להקל מכח ספק ספקא אך לפי האמור לעיל הספק ספקא כולו נופל.
אשתדל לבאר יותר.לא הבנתי דברי כת"ר כלל, מתחילה מביא שהטענה היא שכיון שלא התחמץ לפני פסח, לא שייך להתיר אף לפוס' שאינו חוזר וניעור, כי עדיין לא התחמץ, ושוב כותב שהוא תלוי במח' של חוזר וניעור.
נוסיף שהרב אברהם אבידר שליט''א כתב את הס''ס הבא, א. שמא אין כאן חמץ, ואת''ל שיש חמץ, שמא הלכה כהמקראי קודש שהיתר בהיתר בטל, ואת''ל שלא בטל, שמא הלכה כהשאילתות שחמץ בפסח אוסר בשישים, ומי שיעשה לזה חליטה דהיינו שיתן את הכמון בעוד המים רותחים הו''ל ג''כ ספק שמא לא החמיץ.אוסיף, שהרב אלחנן פרץ ס"ל להתיר, בצירוף כמה ספיקות, ומצויין אצלי ששמעתי ממנו שיעור והתיר בצירוף ו' צירופים: א. היתר בהיתר, ב. ספק משהו, ג. דבר שיש לו מתירים בתערובת, ד. שע"ת-מעט אבק קמח לא מחמיץ, ה. חליטה, ו. רוב מי פירות ושמן.
ע"ז השבתי שדבריך שיש כאן בעיה שמתחמץ רק בפסח ולא שייך לומר בזה שאינו חוזר וניעור, ברורים גם למתירים, וכל נידונם הא רק משום זה, וע"ז כתבו מה שכתבו להשיב למה בכל זאת מותר.אשתדל לבאר יותר.
הפוסקים שאסרו חו''נ אסרו מדין היתר בהיתר לא בטל. הפוסקים שהתירו נחלקו לשנים: יש שכתבו [לדוגמא המהר''ח או''ז] שמכיון שהגיעה שעה שישית הו''ל איסור והיתר ובטל לפני פסח, ויש שכתבו [או''ז וחד תירוץ בראב''ד] שגם אם חמץ אסור במשהו מיד בשש שעות מ''מ היתר בהיתר בטל. ומכיון שרוב הפוסקים סוברים כהדעה הראשונה שחמץ משש שעות אסור, נמצא א''כ שאם עדיין לא היה לו ביטול קודם פסח כבנדו''ד שהוא טרם חימוץ אין להתיר לשיטתם.
במקום שהיה בתערובת ודאי חמץ, אמרי' חוזר וניעור. אבל כאן זה שודאי היה בכמון בחנות שיבולת שועל זה עדיין אינו חמץ, ואם בכמות שיש בביתו או אפי' בכמות ששם כעת בתבשיל אין שיבולת שועל אין בעיה במה שיש בחנות או בשאר הכמות שבביתו שיבולת שועל, כי אינה חמץ עד שתתחמץ ע"י משקין.נוסיף שהרב אברהם אבידר שליט''א כתב את הס''ס הבא, א. שמא אין כאן חמץ, ואת''ל שיש חמץ, שמא הלכה כהמקראי קודש שהיתר בהיתר בטל, ואת''ל שלא בטל, שמא הלכה כהשאילתות שחמץ בפסח אוסר בשישים, ומי שיעשה לזה חליטה דהיינו שיתן את הכמון בעוד המים רותחים הו''ל ג''כ ספק שמא לא החמיץ.
אולם אחר המחילה יש לדחות:
א. הספק שמא אין כאן חמץ אינו ספק כי התברר בזמנו [לפני שהיו משתמשים במכונות מזהות כמו שכתבת] דזה בגדר ודאי. ושם הביא הרב אבידר שכך אמר הרב ש.ז. רווח שליט''א, אלא שבכל זאת כתב לצרף זה הספק משום די''ל שאין בכמות זו שלפנינו שבולת שועל. אך במחילת כב' תורתו לענ''ד א''א לומר כן, כי ברגע שנפל משהו לתערובת הכל נאסר ואפילו נקח מעט מהתערובת היא כבר אסורה ולכן אין כאן שיטה הסוברת שזה מותר כמות שהוא, שנסמוך עליה. ואם כדברי האדני פז נמצא שבטלה חומרת התימנים בחו''נ בפסח כי גם הם מקילים ע''פ דעת מהרי''ץ בספק ספיקא בחו''נ, וא''כ בכל תערובת נאמר שמא מה שיש לפנינו אין בו חמץ, ואת''ל שיש, שמא הלכה כדעת הסוברים אינו חוזר וניעור.
ומה בכך שזה רק דעת האו"ז וחד תירוץ בראב"ד וכמה מהאח', וכי דבריהם אינם מצטרפים לס"ס?!ב. לגבי הספק שמא כדעת המקראי קודש שהיתר בהיתר בטל, כבר כתבנו שאין זו מחלוקת אחרונים גרידא אלא גם מחלוקת ראשונים, ובכת המתירים ליכא כי אם האו''ז וחד תירוץ בראב''ד.
לכאו' זה לא שייך בתבלין, כי בתבלין לרוב דקותו לא שייך שלא יגיע למקום כלשהו.ולגבי חליטה נמי קיי''ל שאסור לחלוט לכתחילה שמא לא יגיעו המים לכל מקום ויחמיץ והוא דינא דגמרא, ונמצא שגם דין זה הוא רק דיעבד ולא לכתחילה.
זה לשון מרן בשו"ע שם "בין חמץ שנתערב קודם פסח ועבר עליו הפסח, בין שנתערב בפסח ועבר עליו כל הפסח, בין שעבר הפסח על החמץ ונתערב לאחר הפסח, בטל בס'. (ובפחות מששים סגי ליה בהשלכת הנאת האיסור לים המלח) (הגהות מיימוני פ"א)". ואיני רואה שהתייחס לנקודה זו כלל.ד. יש שאמרו פתרון להחמיצו לפני המועד אולם גם בזה א''א להקל כי יעויין בב''י [סי' תמז סעיף י''א ד"ה ולאחר הפסח] שכתב וז''ל: אלא בדבר שאין עוברין על תערובתו אתא ה"ר יונה למימר שאם בטלו במזיד אדעתא דלשהייה אחר הפסח אסור משום דאף על גב דשלא בזמן איסורו הוא מערבו כיון שעירבו על דעת להשהותו אחר הפסח הוי כמבטל איסור לכתחלה ואסור. עכ''ל. וכ''פ בשו''ע שם.
לא הבנתי דבריך, אשמח שתבארם.ולגבי הספק בדבר שיש לו מתירין בתערובת, נראה שהוא נסתר מסי' תמז סעיף יא הנ''ל שאסור לערב במזיד על מנת להשהות בפסח וזאת אע''פ שכשיכנס פסח הוא נאסר בתוך התערובת, ונמצא א''כ שלא מקילים מכח ס''ס
הביא כן מהשערי תשובה סי' תס ס"ה.ו. ומש''כ שמעט אבק קמח לא מחמיץ לא ידעתי מנא לן לומר כן.
מה ההבדל בין חמץ בתערובת, לדגן שלא החמיץ בתערובת, הרי זה אותו חשש שיהיה לנו משהו חמץ בתערובת. ומה גם שבאורז המנהג בזמנם היה לברור שלש פעמים אע''פ שהחיטה אם היתה שם אינה חמץ, ואעפ''כ החמירו מאד ולא אמרו היתרים שמא אין בתערובת זו חיטה. וא''כ לכל הפחות מכח המנהג א''א להקל.אבל כאן זה שודאי היה בכמון בחנות שיבולת שועל זה עדיין אינו חמץ, ואם בכמות שיש בביתו או אפי' בכמות ששם כעת בתבשיל אין שיבולת שועל אין בעיה במה שיש בחנות או בשאר הכמות שבביתו שיבולת שועל, כי אינה חמץ עד שתתחמץ ע"י משקין.
אכן כן, כך אמר לי הרב טהרני לגבי בד''ץ יורה דעה שבכמון שלהם אין את החשש הנ''ל, ולגבי בד''ץ ב''י אמר לי חבר ששמע כן מהרב אהרן בוטבול.ואם אני מבין נכון אתה אומר את דבריך רק לגבי ימים עברו ש"בזמנו לפני שהיו משתמשי במכונות המזהות דזה בגדר ודאי", אבל היום שיש מכונות אתה מודה שאין בעיה?
מכיון שהראב''ד הביא עוד תירוץ מאן לימא לן שיסמוך על התירוץ שהיתר בהיתר בטל לענין מעשה, וגם אם היה סומך הו''ל כדעת יחיד כנגד שאר כל הפוסקים, שאין מצרפים לס''ס, וגם אם נצרף הרי שזה צירוף חלש מאד, ויש להוסיף ע''ז שכל זה למקילים באינו חו''נ אך דעת מרן שלכתחילה ראוי לחוש לרמב''ם.מה בכך שזה רק דעת האו"ז וחד תירוץ בראב"ד וכמה מהאח', וכי דבריהם אינם מצטרפים לס"ס?!
אולי כאן גרע טפי כי לא שמים בסיר פרור אחר פרור אלא מריקים מהכף בבת אחת וא''כ שייך שפיר הך חששא. ומה גם שגם אם היו דבריך נכונים אי אפשר להורות בזה הוראה לציבור כי קשה שכולם יעשו כהוגן. וכעין זה אמר אתמול הרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א בסוף השיעור לגבי עליה להר הבית.לכאו' זה לא שייך בתבלין, כי בתבלין לרוב דקותו לא שייך שלא יגיע למקום כלשהו.
ההתיחסות בבית יוסף.ואיני רואה שהתייחס לנקודה זו כלל.
זה אותו דבר, אין הבדל בין לערבב חמץ גמור בתערובת לבין החמצת חמץ בתוך התערובת. ובשניהם רבינו יונה אוסר כי הוא מכת הסוברים שחמץ חו''נ, וזה עוד מקום שמרן סתם כדעת האוסרים, ולכן כתבנו לעיל שדעת מרן לאסור לכתחילה.ובעצם דברי רבינו יונה, יש לחלק דהם מייר בחמץ שרוצה להתירו ע"י תערוב בחמץ, משא"כ הכא שהכמון מעורב ועומד עם השיבולת שועל ואינו חמץ עדיין, ורק רוצה להנצל מחמץ, ולכן מרטיבו, ובשעת ההרטבה כבר מתבטל, ומעולם לא היה עליו שם איסור. ויל"ע בזה עוד.
מכיון שהוא מערב קודם פסח הו''ל היתר, וכעת שנכנס פסח הוא נאסר במשהו אע''פ שהאיסור נתהוה בתערובת דבכה''ג בעלמא לא אמרינן דבר שיש לו מתירין.לא הבנתי דבריך, אשמח שתבארם.
גם אם זה צירוף חלש אבל עדיין זה צירוף, ובפרט כאן שיש עוד כמה ספיקות ולא רק ב' ספיקות ככל ס"ס.מכיון שהראב''ד הביא עוד תירוץ מאן לימא לן שיסמוך על התירוץ שהיתר בהיתר בטל לענין מעשה, וגם אם היה סומך הו''ל כדעת יחיד כנגד שאר כל הפוסקים, שאין מצרפים לס''ס, וגם אם נצרף הרי שזה צירוף חלש מאד, ויש להוסיף ע''ז שכל זה למקילים באינו חו''נ אך דעת מרן שלכתחילה ראוי לחוש לרמב''ם.
גם כשמריק מהכף בבת אחת, הרי אינם גוש, וכל פירור שמגיע למים הרותחים מיד נחלט. וכמדומה שהוא דבר פשוט וברור.אולי כאן גרע טפי כי לא שמים בסיר פרור אחר פרור אלא מריקים מהכף בבת אחת וא''כ שייך שפיר הך חששא. ומה גם שגם אם היו דבריך נכונים אי אפשר להורות בזה הוראה לציבור כי קשה שכולם יעשו כהוגן. וכעין זה אמר אתמול הרשל''צ הרב יצחק יוסף שליט''א בסוף השיעור לגבי עליה להר הבית.
אבל שאלתי היא על מה שכתבת שכן פסק בשו"ע, היכן התייחס לזה בשו"ע שאתה כותב שכך פסק?ההתיחסות בבית יוסף.
כאמור בשו"ע לא מבואר שפוסק בזה כרבינו יונה, ורק בב"י פירש דבריו.וזה עוד מקום שמרן סתם כדעת האוסרים, ולכן כתבנו לעיל שדעת מרן לאסור לכתחילה.
הרב אלחנן פרץ ביאר זאת, ע"ש.מכיון שהוא מערב קודם פסח הו''ל היתר, וכעת שנכנס פסח הוא נאסר במשהו אע''פ שהאיסור נתהוה בתערובת דבכה''ג בעלמא לא אמרינן דבר שיש לו מתירין.
כל הספקות בנדו''ד הם חלשים מאד, וספק ספקא יש אומרים שהוא מדין רוב, דהיינו שכך הסכמת רוב הפוסקים מכמה מטעמים שונים, והכא קשה לומר כן וכפי שביארנו לעיל. ואמר לי פעם חכם אחד בענין זה שכמו שאפס ועוד אפס שוה אפס, כך להבדיל, לצרף ספק חלש עם עוד ספק חלש אינו מספיק כדי להתיר.גם אם זה צירוף חלש אבל עדיין זה צירוף, ובפרט כאן שיש עוד כמה ספיקות ולא רק ב' ספיקות ככל ס"ס.
לא ראינו שחז"ל חילקו בזה אלא אסרו בכל אופן מחמת הספק. אך אם אפשר לבדוק את זה בבדיקת מעבדה היום בימינו נראה שיהיה אפשר להתחשב עם זה לכל הפחות לספק חשוב.גם כשמריק מהכף בבת אחת, הרי אינם גוש, וכל פירור שמגיע למים הרותחים מיד נחלט.
אבל שאלתי היא על מה שכתבת שכן פסק בשו"ע, היכן התייחס לזה בשו"ע שאתה כותב שכך פסק?
מה שכתב בב"י זה בדעת רבינו יונה, אבל מנין שפוסק כמותו?
ברור שפוסק כמותו דאל''כ מי זו אותה דעה שהביא בשו''ע? וכן מורה לשונו: "בין חמץ שנתערב קודם פסח ועבר עליו הפסח" ולכאורה למה לא התיר אפילו בפסח הלא ס''ל שחמץ אינו חו''נ? וע''כ לומר שהביא כאן את דעת רבינו יונה שאוסר חו''נ ואוסר אף לערב לכתחילה. ואין לצפות שהשו''ע יכתוב כן במפורש, כי דרכו בשו''ע להביא את הדעות בקיצור, וסמך על המעיין בב''י.כאמור בשו"ע לא מבואר שפוסק בזה כרבינו יונה, ורק בב"י פירש דבריו.
לכאורה כונתך למה שהביא שם דמשמע בתוס' [ב''מ ו:] ד''ה קפץ, שהיתר בהיתר בטל ואף מקבל את הדינים של הרוב כיעו''ש. אולם אחר המחילה אין שמיה מתיא, כי שם איירי בדין מעשר בהמה והדין הוא לא כמש''כ התוס', אלא שהתוס' הקשו על הדין שבמשנה ולא תירצו, ואדרבה אפשר להפוך קושיתם לראיה שדבר שהתבטל אינו מקבל את דיני הרוב.הרב אלחנן פרץ ביאר זאת, ע"ש.
האם כוונתך שהוא ספק שאינו שקול? הרי מרן זיע"א כתב שעבדינן ס"ס גם בספק שאינו שקול.כל הספקות בנדו''ד הם חלשים מאד, וספק ספקא יש אומרים שהוא מדין רוב, דהיינו שכך הסכמת רוב הפוסקים מכמה מטעמים שונים, והכא קשה לומר כן וכפי שביארנו לעיל. ואמר לי פעם חכם אחד בענין זה שכמו שאפס ועוד אפס שוה אפס, כך להבדיל, לצרף ספק חלש עם עוד ספק חלש אינו מספיק כדי להתיר.
חז"ל אסרו רק במקום שיש חשש כאן אין חשש כלל.לא ראינו שחז"ל חילקו בזה אלא אסרו בכל אופן מחמת הספק. אך אם אפשר לבדוק את זה בבדיקת מעבדה היום בימינו נראה שיהיה אפשר להתחשב עם זה לכל הפחות לספק חשוב.
מה שכתב בשו"ע זה מוסכם לכו"ע. (עי' באר הגולה, ובשו"ע פרידמן).ברור שפוסק כמותו דאל''כ מי זו אותה דעה שהביא בשו''ע? וכן מורה לשונו: "בין חמץ שנתערב קודם פסח ועבר עליו הפסח" ולכאורה למה לא התיר אפילו בפסח הלא ס''ל שחמץ אינו חו''נ? וע''כ לומר שהביא כאן את דעת רבינו יונה שאוסר חו''נ ואוסר אף לערב לכתחילה. ואין לצפות שהשו''ע יכתוב כן במפורש, כי דרכו בשו''ע להביא את הדעות בקיצור, וסמך על המעיין בב''י.
במחילתך, אחר שהביא ד' התוס' הביא מד' כמה מהפוס' שכתבו כן.לכאורה כונתך למה שהביא שם דמשמע בתוס' [ב''מ ו:] ד''ה קפץ, שהיתר בהיתר בטל ואף מקבל את הדינים של הרוב כיעו''ש. אולם אחר המחילה אין שמיה מתיא, כי שם איירי בדין מעשר בהמה והדין הוא לא כמש''כ התוס', אלא שהתוס' הקשו על הדין שבמשנה ולא תירצו, ואדרבה אפשר להפוך קושיתם לראיה שדבר שהתבטל אינו מקבל את דיני הרוב.
אבל גם מרן זיע''א מודה שדעת יחיד לא מצרפים לס''ס אם אני זוכר טוב.האם כוונתך שהוא ספק שאינו שקול? הרי מרן זיע"א כתב שעבדינן ס"ס גם בספק שאינו שקול.
אם אין כאן חשש אז אין כאן שום דיון, דודאי שיהיה מותר, אבל הפוסקים שהקלו מחמת כן הקלו רק בצרוף כספק.חז"ל אסרו רק במקום שיש חשש כאן אין חשש כלל.
המילים "בין שנתערב בפסח" מדברות על חמץ שנתערב בפסח, אבל אנחנו מדברים על דין חוזר וניעור שזה הדין הראשון שהוזכר שם ושם רואים שמרן הקל דוקא אחר הפסח.והדיוק שלך "למה לא התיר אפי' בפסח" הוא נגד המילים הבאות בשו"ע, דבאמת כתב כן בהדיא וז"ל "בין חמץ שנתערב קודם פסח ועבר עליו הפסח, בין שנתערב בפסח ועבר עליו כל הפסח,
הוא הביא שם מדברי האחרונים, אבל אנחנו הבאנו שהיא מחלוקת ראשונים בדין חוזר וניעור, אז ודאי שלא שייך לדחות דברי רוב ככל הראשונים שאוסרים מחמת דברי האחרונים.במחילתך, אחר שהביא ד' התוס' הביא מד' כמה מהפוס' שכתבו כן.
השאלה האם ככאן זה דעת יחיד, או"ז ותי' אחד בראב"ד וכמה מהאח' זה דעת יחיד?אבל גם מרן זיע''א מודה שדעת יחיד לא מצרפים לס''ס אם אני זוכר טוב.
אני מדבר על החשש שלא יחלט.אם אין כאן חשש אז אין כאן שום דיון, דודאי שיהיה מותר, אבל הפוסקים שהקלו מחמת כן הקלו רק בצרוף כספק.
עי' מג"א מחה"ש ופמ"ג שם שעמדו בזה כבר, וביארו דהיינו שבזה לכו"ע מותר.המילים "בין שנתערב בפסח" מדברות על חמץ שנתערב בפסח, אבל אנחנו מדברים על דין חוזר וניעור שזה הדין הראשון שהוזכר שם ושם רואים שמרן הקל דוקא אחר הפסח.
לא אמרתי לדחות, אלא רק לצרף לס"ס.הוא הביא שם מדברי האחרונים, אבל אנחנו הבאנו שהיא מחלוקת ראשונים בדין חוזר וניעור, אז ודאי שלא שייך לדחות דברי רוב ככל הראשונים שאוסרים מחמת דברי האחרונים.
השאלה האם ככאן זה דעת יחיד, או"ז ותי' אחד בראב"ד וכמה מהאח' זה דעת יחיד?
אפשר לחלוק בזה בשיקול הדעת, אבל דבר אחד מוסכם שכל זה אליבא דמ''ד חמץ חוזר וניעור, וא''כ היתרו של הרב אבידר יהיה אסור לתימנים שמחמירים כמ''ד חוזר וניעור ואע''פ שבס''ס הם מקילים מ''מ כבר דחינו את שאר הספקות לעיל.לא אמרתי לדחות, אלא רק לצרף לס"ס.
הוא אשר אמרתי וזו היתה כונתי, דמכיון שודאי יחלט היה אפשר להתיר לכתחילה ע''י חליטה, ואעפ''כ חזינן שנחלקו בזה אחרוני זמנינו, האוסרים לא הסמכו על חליטה, והמתירים רק צרפו לסניף כי גם הם מבינים שזה לא ודאי חולט גם בכה''ג.אני מדבר על החשש שלא יחלט.
לא הבנתי כונתך, אם הכונה למג''א ס''ק מב הרי שהמחצית השקל כתב שלמ''ד אינו חו''נ שרי אף בפסח, והכא איירינן אליבא דמ''ד שחו''נ.עי' מג"א מחה"ש ופמ"ג שם שעמדו בזה כבר, וביארו דהיינו שבזה לכו"ע מותר.
כעת שמעתי את השיעור של הרב מחפוד ששלח לי @קורסיה ראו כאן, ואומר שם שהם מביאים כמון מהודו, שהוא כמון פחות משובח, אבל אין בו בעיה כלל של שיבולת שועל וכד', כי א"א לגדל אותה שם.לגוף הענין, יש לציין שיש ב' הכשרים שנותנים ע"ז כשרות לפסח, הרב מחפוד, ובית יוסף, לפי מה שביררתי בשנים קודמות שניהם משתמשים במכשיר ברירה חשמלי שמזהה את השיבולת שועל ומוציא אותה, לאחר בדיקות רבות שלהם נתברר שהמכשיר בורר במאה אחוז את כל השיבולת שועל, וכמדומה שאחר כל זאת עושים תהליך זה כמה פעמים לחומר איסור חמץ. [במכשיר זה משתמשים גם לבדיקת הקנולה ושאר דברים שיש בהם חשש תערובת מיני דגן].
בבית יוסף מוסיפים לחומרא להשרותו בערב פסח זמן מה במים בכדי שיתחמץ. אלא שאיני יודע לכמה זמן. (ועי' בספר אבני שיש חקת המועדים עמ' קצד ובס' חקת הפסח מהדו' תש"ע עמ' טז, מש"כ בזה). [וגם שמעתי ממשגיח כשרות בא' המפעלים שמקבל שקים של כמון בהכשר בית יוסף, ואמר לי שהם מגיעים כגרגירים, כלומר שאת ההשריה עושים כשהם גרגירים לפני טחינתם, ולכאו' לא הועילו בזה כלום, כי אז לא מתחמצים, ורק אחרי הטחינה מתחמץ].
(בעבר אצל הרב מחפוד היו עושים בדיקה ידנית ע"י אברכים שהוכשרו לזהות את ההבדל בין הכמון לשיבולת שועל).