• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קטניות בפסח כשבטל בשישים

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מי שנוהג שלא לאכול קטניות, אם זה מעורב בעוגיות וכד' באופן שיש שישים כנגדו, למה לא נאמר שזה בטל בשישים ואינו חוזר וניעור, ויהיה מותר לאוכלו בפסח?...
אף על פי שהחמץ אוסר בפסח בכל שהוא, ואינו מתבטל בששים, מכל מקום אם נתערב חמץ לפני הפסח, והיה ששים כנגדו, אינו חוזר וניעור בפסח לאסור במשהו, אלא כיון שנתבטל מותר באכילה בתוך הפסח. ואפילו לא נודע ענין תערובתו אלא בתוך הפסח אף על פי כן מותר באכילה. ואפילו אם עירב את החמץ קודם הפסח וביטלו בששים, אינו חוזר וניעור בפסח לאסור בכל שהוא. לפיכך חטים שנפלו עליהם גשמים, או שנפלו למים, ונתערבו בחטים הרבה, ויש ששים כנגדם, מותר לטוחנם ולאפותם למצה לפני הפסח. ואין לספרדים להחמיר בדין חוזר וניעור, אלא יש להורות כדעת מרן בזה, וכן מנהג ירושלים, בין בטעמו בין בממשו.
[יביע אומר ח"ב סי' כג. וראה במבוא לספר ילקו"י איסור והיתר כרך ב', ובאיסור והיתר כרך ג' עמ' קנא. ובילקו"י על המועדים מהדורת תשס"ד עמ' תקצה. ובירחון קול תורה אב תשס"ג עמ' נא, ובחזון עובדיה הלכות פסח מהדורת תשס"ג עמ' ק']
 
היום ראיתי ברמ"א משפט שלפיו הבנתי קצת את מה שנוהגים לא לאכול קטניות.
הרי כיום אין שום עניין הלכתי לא לאכול קטניות, הרי זה בוודאי לא חמץ, ונותר רק המנהג וכו'.
הרמ"א בשו"ע יו"ד סי' צ"ג ס"א כותב (בלי קשר לקטניות!): "וכן נוהגין בקצת מקומות, וכן אני נוהג מפני המנהג, והוא חומרא בלא טעם".
רואים שאע"פ שזו חומרא בלי טעם! מ"מ אם ככה המנהג, אף הוא נוהג כן.
 
חזור
חלק עליון