• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

קטניות בפסח כשבטל בשישים

כעת אמרו לי שבהליכות מועד של הרב אופיר מלכה כתב שקטניות שהתערבבו בטלים ברוב ולא בשישים, ושאם זה דבר העשוי לטעם כתבלין אז זה לא מתבטל כלל.
 
היום ראיתי ברמ"א משפט שלפיו הבנתי קצת את מה שנוהגים לא לאכול קטניות.
הרי כיום אין שום עניין הלכתי לא לאכול קטניות, הרי זה בוודאי לא חמץ, ונותר רק המנהג וכו'.
הרמ"א בשו"ע יו"ד סי' צ"ג ס"א כותב (בלי קשר לקטניות!): "וכן נוהגין בקצת מקומות, וכן אני נוהג מפני המנהג, והוא חומרא בלא טעם".
רואים שאע"פ שזו חומרא בלי טעם! מ"מ אם ככה המנהג, אף הוא נוהג כן.
ממש מלמעלה- יעויין בספר האגור סי' תשמ"ו בשם הסמ"ק, דטעם המנהג הוא לא מחמת חימוץ, אלא כיון דקטניות מעשה קדירה, ודגן נמי מעשה קדירה כדייסא, אי הוי שרינן קטניות דלמא אתי לאחלופי.
וכן יעויין באורחות חיים הל' חמץ ומצה סי' נה' נו' בשם ר' פרץ [הר"פ], דומה להנ"ל.
וכן הכל בו הל' חמץ ומצה סי' מח' ג"כ בשם ר' פרץ [והר"ף כתב]
 
חזור
חלק עליון