תוכיחכשהתורה אמרה תאכלו מצות התכונה גם לקשות
וגם כאן זה לא עיקר הלחם רק שמשום סיבה כל שהיא לא אוכלים אלא מצות ואם לא קובע עליהם אלא אוכל רק מצה אחת לדוגמה יברך במ"מובפרט שהכסיסה עצמה זה רק סיבה שזה לא עיקר הלחם
תוכיחכשהתורה אמרה תאכלו מצות התכונה גם לקשות
וגם כאן זה לא עיקר הלחם רק שמשום סיבה כל שהיא לא אוכלים אלא מצות ואם לא קובע עליהם אלא אוכל רק מצה אחת לדוגמה יברך במ"מובפרט שהכסיסה עצמה זה רק סיבה שזה לא עיקר הלחם
אני מנסה להבין על מה עדיין הדיון אחרי דברי הגינת ורדים?תוכיח
וגם כאן זה לא עיקר הלחם רק שמשום סיבה כל שהיא לא אוכלים אלא מצות ואם לא קובע עליהם אלא אוכל רק מצה אחת לדוגמה יברך במ"מ
ננסה לסכם הדברים לפי הבנתי, אשמח אם יתקנו אותי או ישיגו על הדבר.אני מנסה להבין על מה עדיין הדיון אחרי דברי הגינת ורדים
רוציםמי שרוצה אני יכול להעלות מברכה נאמנה שהאריך בזה
ויש גם שות הראשל כידוע
זה לא קשור לנושא, אנחנו מדברים שבפסח עצמו יברך מזונות על מצות אם לא קבע סעודה.מי שרוצה אני יכול להעלות מברכה נאמנה שהאריך בזה
ויש גם שות הראשל כידוע
לפי שכידוע בכל ספריו מעולם לא חלק מרן זיע"א על החיד"א...גם הרב יעקב ששון נכדו של מרן זצ"ל העיד בפני שמרן זצ"ל היה מברך על המצה המוציא כל הזמן, ולא בגלל שלא היה חולה וזהו לחמו (כמו שפסק בחזו"ע ברכות עמ' סא) אלא שזו היתה דעתו שיש לברך על המצה המוציא כיון שדרך בנ"א לקבוע עליה סעודה, ומה שהורה בספריו הרבים (יחוה דעת ח"ג סי' יב ועוד) שהמנהג לברך עליה מזונות זה מחמת דברי החיד"א. וכ"כ בספר ברכה נאמנה (ברכת יאיר סי' ח במהדורה החדשה) ששמע ממרן זצ"ל ע"ש.
במחילה ממך אבל מרן זיע"א בעשרות מקומות חולק על החיד"א.אכן כך
באמת בספר אביר הרועים (ח"ג החדש) מביא שם שמרן התבטא פעם קשה לי להורות סב"ל נגד מרן השו"ע, אבל מה לעשות שכך כתב החיד"א (שו"ת חיים שאל ח"א סי' טו) ואיני יכול להורות נגדו...
אמנם בענייננו צריך לדעת שגם מרן זצ"ל כבר כתב בספרו יחוה דעת שהנוהגים לברך מזונות (ספרדים) "יש להם על מה שיסמוכו", והיינו שאינו לכתחילה, וגדר יש לו על מה שיסמוך כבר כתב לי מרן הראשון לציון במכתב שגדרו הוא שנשען על הסטנדר, ובלא זה הוא יפול... ורבים לא יודעים גדר זה.
דבריך אינם נכוניםו) וביותר מוכח כן מכך שבכל דבריו בדיני פהב"כ לא הזכיר שהיה הדבר תלוי האם אוכלים מאכל זה לשבוע ולקביעות סעודה, או שאוכלים מאכל זה לקינוח וכד'. ומבואר דס"ל דהוי סיבה וכל שיש בו תנאי של א' הפירושים, ברכתו מזונות.
אם כדבריך, אז במה נחלקו הראשונים בהגדרת פהב"כ, הרי לפי דבריך כל שנאכל אכילת עראי ברכתו מזונות וכל שנאכל אכילת קבע ברכתו המוציא.דבריך אינם נכונים
ראשית סברת החילוק בין המאכל הוא לשבוע ולקביעות סעודה כבר מוזכר בגמ' ברכת מב. ובראשונים שם, וגם הראשונים שפירשו כ"א לפי דעתו מה פירוש פת הבאה בכיסנין כפוף לסברת הגמ' הכ"כ פשוטה
יש הרבה ראיות לזה שמרן מסכים לסברא זו ואין לי את הזמן לפרט
רק אומר, לא תמצא בשום מקום שמסבירים מה באמת הטעם והסיבה שמנהג הספרדים לברך מזונות, ומה אכפת לי שזה נכסס סו"ס הדרך לקבוע סעודה ?? והוא תימה רבתי.
וגם מרן זצ"ל, והאור לציון וכו', לא כתבו בזה שום סברא,
וכל מה שמברכים מזונות זהו רק "מכח המנהג" ותו לא !!! ואילולי המנהג בודאי שהיו מברכים על המצה המוציא !! ולא לחינם הפוסקים הספרדים ובראשם החיד"א שבעצמו הביא את המנהג כתבו להחמיר לקבוע עליהם סעודה, ומרן הגר"ע יוסף הוסיף לאוכלם בתוך הסעודה, והאור לציון הוסיף עוד חומרא ליטול עליהם ידיים ללא ברכה, וכו'. ומרנן הגרש"ז אויערבך והגרי"ש אלישיב אמרו שטעות היא מה שחכמי הספרדים מורים לברך על המצה מזונות, ועוד. ומרן רבינו זצ"ל היה בעצמו מברך על המצה המוציא !!! ולפי דבריך איך בירך הרי לא מתחשב עם סברת קביעות סעודה ??
סוף דבר אין באמת טעם וסיבה למנהג זה, ולכן בודאי שראוי לכל ספרדי להחמיר על עצמו ולאכול את המצה בתוך הסעודה או אפי' לברך עליה המוציא שזה ג"כ נכון מצד הדין.