• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

מדוע מברכים על המצה הקשה המוציא בפסח

דעת תורה

Active member
יש לעיין מדוע הספרדים מברכים על מצה קשה בפסח המוציא. הרי לפי הכללים 'היבשים' המצה נקראת פה"ב, וראיה שלאחר פסח מברכים עליה מזונות [לנוהגים כן, ואכמ"ל].
אלא שבפסח זהו הלחם שלנו ולכן מברכים המוציא.
אולם כיום שמצוי בהרבה בתים גם מצה רכה שהיא לחם באמת, א"כ המצה הקשה כבר אינה 'הלחם' היחיד שיש לנו, וא"כ הדר דינא שמי שאוכל את המצה הקשה צריך לברך מזונות, כדין מי שיש לו חלה מתוקה ולחם רגיל, ובוחר לאכול את החלה המתוקה שצריך לברך עליה מזונות, וה"ה הכא?
 
יש לעיין מדוע הספרדים מברכים על מצה קשה בפסח המוציא. הרי לפי הכללים 'היבשים' המצה נקראת פה"ב, וראיה שלאחר פסח מברכים עליה מזונות [לנוהגים כן, ואכמ"ל].
אלא שבפסח זהו הלחם שלנו ולכן מברכים המוציא.
אולם כיום שמצוי בהרבה בתים גם מצה רכה שהיא לחם באמת, א"כ המצה הקשה כבר אינה 'הלחם' היחיד שיש לנו, וא"כ הדר דינא שמי שאוכל את המצה הקשה צריך לברך מזונות, כדין מי שיש לו חלה מתוקה ולחם רגיל, ובוחר לאכול את החלה המתוקה שצריך לברך עליה מזונות, וה"ה הכא?
גם בימות השנה אי"ז פשוט כלל שברכת המצה מזונות, וכמו שרמזת.
ומרן זיע"א בחזו"ע ברכות (עמ' סא) לא כתב שברכת המצה מזונות, אלא שכך מנהג הספרדים "ויש להם על מה שיסמוכו". והוסיף "אלא שהחרדים לדבר ה' נוהגים לאכול המצה בתוך סעודה של פת וכו', ויש שקובעים סעודה על המצה".
הרי דכתב שברכתה מזונות רק מצד המנהג, ולא מצד הדין היבש, וא"כ בפסח שאין מנהג לברך מזונות הדרינן לדין היבש [וגם למנהג...].

ומלבד זאת בפסח שזה עיקר הלחם, א"כ גם בבית שיש מצות רכות, ע"פ רוב הינם בצמצום ועיקר מאכלם הוא מצות קשות, וזהו הלחם דימים אלו.
 
ומלבד זאת בפסח שזה עיקר הלחם, א"כ גם בבית שיש מצות רכות, ע"פ רוב הינם בצמצום ועיקר מאכלם הוא מצות קשות, וזהו הלחם דימים אלו.
זה גופא השאלה, האם אפשר לקבוע כזה דבר שיש לחם מצוי, ואנשים נוח להם מאיזה סיבות לאכול פה"ב, האם זה הופך את הפה"ב להמוציא.
גם בשבת הרבה נוהגים לאכול חלה מתוקה, וכן באירועים וכדומה, אז גם נאמר שהחלה המתוקה היא המוציא?

יש אנשים שמחזיקים בביתם את המצות הרכות כל השבוע, ואוכלים מהם, אז למה שלא יברכו על הקשות מזונות?
 
זה גופא השאלה, האם אפשר לקבוע כזה דבר שיש לחם מצוי, ואנשים נוח להם מאיזה סיבות לאכול פה"ב, האם זה הופך את הפה"ב להמוציא.
גם בשבת הרבה נוהגים לאכול חלה מתוקה, וכן באירועים וכדומה, אז גם נאמר שהחלה המתוקה היא המוציא?

יש אנשים שמחזיקים בביתם את המצות הרכות כל השבוע, ואוכלים מהם, אז למה שלא יברכו על הקשות מזונות?
למיעוט ידיעתי, חלה מתוקה בכל מקרה היא מזונות, גם אם יש לו רק ממנה. היכן כתוב אחרת?
 
למיעוט ידיעתי, חלה מתוקה בכל מקרה היא מזונות, גם אם יש לו רק ממנה. היכן כתוב אחרת?
זה גופא שאלתי. מה ההבדל?
ועוד מה ההבדל בין תוך הפסח לבין לאחר הפסח, אידי ואידי יש לחם גמור שזה המצה הרכה.
 
גם בשבת הרבה נוהגים לאכול חלה מתוקה, וכן באירועים וכדומה, אז גם נאמר שהחלה המתוקה היא המוציא?
למיעוט ידיעתי, חלה מתוקה בכל מקרה היא מזונות, גם אם יש לו רק ממנה. היכן כתוב אחרת?
במקום אחר כאן בפורום הערנו שדעת רוב ככל הפוסקים שכאשר אוכלים את הפת המתוקה במקום לחם בסעודה יש לברך עליה המוציא גם אם אינו אוכל שיעור ג' ביצים, כי בזה גילה דעתו שהוא קובע ע''ז סעודה, ומש''כ הפוסקים ג' וד' ביצים הוא כאשר אוכל רק פת כיסנין וקובע עצמו רק על הפת. שכ''כ הגנת ורדים [כלל א סימן כד, די''ג ע''א] והמג''א, [סי' קסח ס''ק יג]הלא הם:הפרח שושן, סידור בית מנוחה, הגר''ז [סי' קסח סעיף ח], חיי אדם [כלל נד דין ד] קיצור שו''ע [סי' מח ס''ג], ספר יד אהרון [סי' קסח בהגהת הטור], אליה רבה [ס''ק יז], ערך השלחן [ס''ק ד],חסד לאלפים [סי' קסח ס''ה], שו''ת פני יצחק ח''א [חאו''ח מערכת ברכות אות קנט], וכ''פ המ''ב [ס''ק כד]. כמו כן יש לצרף את דעת רוב ככל הפוסקים דאזלינן בתר קביעות סעודה דידיה
הלא הם הראב''ד, הריטב''א, הרשב''א, המאירי, אהל מועד, המאורות, גאוני ספרד, בה''ג, גם הרמב"ם [פ"ג ה"ט], הריא''ז [פרק כיצד מברכין], סמ"ג [עשה כז] ושה"ל [סי' קנט], וכ''נ מסתימת הרי''ף והרא''ה[דף לח.] והריב''ש [ס''ס כח].

עוד יש להעיר שכל הסיבה שמברכים על פת כיסנין מזונות הוא משום שאינו נועד לפת אלא לקינוח ולכן התקינו לו ברכה מיוחדת, אך כאשר אינו נועד לקינוח אלא לפת אז אפילו אם הוא נכסס או מעט מתוק מברכים עליו המוציא. דהנה רש''י [מא:] ד''ה פת הבאה בכיסנין, כתב וז''ל: ומתוך שנותנים בה תבלין הרבה ואגוזים ושקדים "ומאכלה מועט" לא הטעינוה ברכה מעין ג'. עכ''ל. וז''ל: ספר המאורות דמתוך שיש בהם מיני תבלין אין דרך לקבוע סעודתו עליהם. וכ''כ הריטב''א בהלכותיו [פ''ב הי''ח] ומפני שהיא דקה אין דרך לאכלה אלא לתענוג כעין פירות. וכ''מ ברבינו מנוח [פ''ג מהל' ברכות ה''ט] שכתב בסוף דבריו וז''ל: זה הכלל כל מידי דלאו אורח ארעא לאקבועי סעודתיה עלויה לא מברכינן עליה המוציא אא''כ קבע. וכ''מ במאירי [מב.] שכתב וז''ל: שכל אכילה שאינה אלא מדרך שמחה ולא מצד רעב ובקשת שובע אינה אכילה. וכ''מ בנמוקי יוסף שכתב וז''ל: כעין כיסין, ואין דרך לאכלן אלא לתענוג. עכ''ל. וכ"כ הרא"ש מלוניל בספר המנהגות וז"ל: פת הבאה בעבור כסיסה ולא לרעבון והיא פת עשויה בבשמים. עכ''ל. וכ''כ הריא''ז [פרק כיצד מברכין] וז''ל: כעין מיני מתיקה לקינוח סעודה. עכ''ל.

יוצא שיש לברך על מצת מכונה המוציא גם בשאר ימות השנה משום שאע''פ שהם נכססות מ''מ לא נעשו לקינוח סעודה אלא לקביעות סעודה. ואף שבשאר ימות השנה אין רגילות לאכול מצות אלא לחם, מ''מ מי שאוכלם בשאר ימות השנה, אוכלם כתחליף ללחם, ואין אף אדם אוכלם לקינוח. והראיה, שלא ראינו שכאשר מכבדים אורחים במיני מאפה כגון עוגות, עוגיות, פירות, ומיני מתיקה, שמגישים גם מצות. וה''ה לחלה מתוקה שאפו אותה במיוחד לאכילת פת ולא לקינוח.

אלא שיד הדוחה נטויה לומר דהן אמת שאין המצה עשויה לקינוח, אך מ''מ גם אינה עשויה לפת [שהרי אין רגילות אנשים לאכול פת שכזו, והרגילים בזה הם מיעוט] ומעין ראיה לזה הוא דין הטרוקנין [סי' קסח סעיף טו] שאע''פ שעשוי מקמח ומים מ''מ גובלא בעלמא הוא ומברכים מזונות. וע''ע בחזו''ע שם שהאריך בזה והביא מחלוקת אחרונים אם ברכת המצה מזונות, והכריע שמספק יש לברך מזונות. ועיין עוד בשו''ת מעיין אומר ח''א [סימן א, וי''ג] ששאל את מרן הגרע''י זצ''ל לגבי ברכת המצה והשיב לו שהוא נוהג לברך עליה המוציא. ע''ש. גם בשו''ת עולת יצחק הנ''ל פסק שיש לברך על המצה המוציא.

מיהו כל המחלוקת היא כאשר אינו קובע סעודה, אך כאשר הוא קובע סעודה, דהיינו שאוכלם עם בשר ותבשילים, הא כבר כתבנו לעיל דחשיב קביעות גם ללא אכילת ד' ביצים לדעת רוב ככל הפוסקים.

לכן יש להסב את הקושיא לאידך גיסא ולשאול למה בשאר ימות השנה מברכים מזונות ולא המוציא.
 
לכן יש להסב את הקושיא לאידך גיסא ולשאול למה בשאר ימות השנה מברכים מזונות ולא המוציא.
דבריך נכונים מאוד, וזוהי כונתי, שלסוברים שמצה כל השנה זה מזונות מה השתנה בחג הפסח, אם משום שזה הלחם שלנו - הרי יש מצה רכה, ואם מברכים בכל זאת המוציא - גם בכל השנה אמור להיות כן.ואם כל השנה זה מזונות הה בפסח.
 
אני משתדל להבין למה יש לחלק בין מצה ״רכה״ למצה ״קשה״ לעניין הברכה, סופסוף על שניהם שם מצה.
וכמו שבימי השנה יש כל מיני סוגי לחמים, גם באגט הוא לחם ״קשה״ מטבעו. וכל לחם שלא מורגש בו מתיקות מהעיסה מברכים עליו המוציא. למה נוציא מצה קשה בפסח מתורת מצה אפילו כשמצוי לך בבית בעיקר מצה רכה?
 
הבגט לא 'נכסס' משאכ המצה הקשה נכססת ולפי אחד הפירושים היא נקראת פהב
אני יודע את ההבדלים ההלכתיים בין נכסס ללא, אבל סופסוף אין הבדל בשם ׳מצה׳ בין רכה לקשה, ועוד שהוא מצוי יותר ממצה רכה ואיך נעשה מצה רכה ללחם יותר מהקשה, ולכן דמיתיו כמו ללחם ובאגט.
(אני אישית לא יודע למה מצות רכות נקראות כך באמת, שנה שעברה קניתי כאלו של הרב מחפוד, אבל היה קשה מאד ללעוס אותם)
 
במקום אחר כאן בפורום הערנו שדעת רוב ככל הפוסקים שכאשר אוכלים את הפת המתוקה במקום לחם בסעודה יש לברך עליה המוציא גם אם אינו אוכל שיעור ג' ביצים, כי בזה גילה דעתו שהוא קובע ע''ז סעודה, ומש''כ הפוסקים ג' וד' ביצים הוא כאשר אוכל רק פת כיסנין וקובע עצמו רק על הפת. שכ''כ הגנת ורדים [כלל א סימן כד, די''ג ע''א] והמג''א, [סי' קסח ס''ק יג]הלא הם:הפרח שושן, סידור בית מנוחה, הגר''ז [סי' קסח סעיף ח], חיי אדם [כלל נד דין ד] קיצור שו''ע [סי' מח ס''ג], ספר יד אהרון [סי' קסח בהגהת הטור], אליה רבה [ס''ק יז], ערך השלחן [ס''ק ד],חסד לאלפים [סי' קסח ס''ה], שו''ת פני יצחק ח''א [חאו''ח מערכת ברכות אות קנט], וכ''פ המ''ב [ס''ק כד]. כמו כן יש לצרף את דעת רוב ככל הפוסקים דאזלינן בתר קביעות סעודה דידיה
הלא הם הראב''ד, הריטב''א, הרשב''א, המאירי, אהל מועד, המאורות, גאוני ספרד, בה''ג, גם הרמב"ם [פ"ג ה"ט], הריא''ז [פרק כיצד מברכין], סמ"ג [עשה כז] ושה"ל [סי' קנט], וכ''נ מסתימת הרי''ף והרא''ה[דף לח.] והריב''ש [ס''ס כח].

עוד יש להעיר שכל הסיבה שמברכים על פת כיסנין מזונות הוא משום שאינו נועד לפת אלא לקינוח ולכן התקינו לו ברכה מיוחדת, אך כאשר אינו נועד לקינוח אלא לפת אז אפילו אם הוא נכסס או מעט מתוק מברכים עליו המוציא. דהנה רש''י [מא:] ד''ה פת הבאה בכיסנין, כתב וז''ל: ומתוך שנותנים בה תבלין הרבה ואגוזים ושקדים "ומאכלה מועט" לא הטעינוה ברכה מעין ג'. עכ''ל. וז''ל: ספר המאורות דמתוך שיש בהם מיני תבלין אין דרך לקבוע סעודתו עליהם. וכ''כ הריטב''א בהלכותיו [פ''ב הי''ח] ומפני שהיא דקה אין דרך לאכלה אלא לתענוג כעין פירות. וכ''מ ברבינו מנוח [פ''ג מהל' ברכות ה''ט] שכתב בסוף דבריו וז''ל: זה הכלל כל מידי דלאו אורח ארעא לאקבועי סעודתיה עלויה לא מברכינן עליה המוציא אא''כ קבע. וכ''מ במאירי [מב.] שכתב וז''ל: שכל אכילה שאינה אלא מדרך שמחה ולא מצד רעב ובקשת שובע אינה אכילה. וכ''מ בנמוקי יוסף שכתב וז''ל: כעין כיסין, ואין דרך לאכלן אלא לתענוג. עכ''ל. וכ"כ הרא"ש מלוניל בספר המנהגות וז"ל: פת הבאה בעבור כסיסה ולא לרעבון והיא פת עשויה בבשמים. עכ''ל. וכ''כ הריא''ז [פרק כיצד מברכין] וז''ל: כעין מיני מתיקה לקינוח סעודה. עכ''ל.

יוצא שיש לברך על מצת מכונה המוציא גם בשאר ימות השנה משום שאע''פ שהם נכססות מ''מ לא נעשו לקינוח סעודה אלא לקביעות סעודה. ואף שבשאר ימות השנה אין רגילות לאכול מצות אלא לחם, מ''מ מי שאוכלם בשאר ימות השנה, אוכלם כתחליף ללחם, ואין אף אדם אוכלם לקינוח. והראיה, שלא ראינו שכאשר מכבדים אורחים במיני מאפה כגון עוגות, עוגיות, פירות, ומיני מתיקה, שמגישים גם מצות. וה''ה לחלה מתוקה שאפו אותה במיוחד לאכילת פת ולא לקינוח.

אלא שיד הדוחה נטויה לומר דהן אמת שאין המצה עשויה לקינוח, אך מ''מ גם אינה עשויה לפת [שהרי אין רגילות אנשים לאכול פת שכזו, והרגילים בזה הם מיעוט] ומעין ראיה לזה הוא דין הטרוקנין [סי' קסח סעיף טו] שאע''פ שעשוי מקמח ומים מ''מ גובלא בעלמא הוא ומברכים מזונות. וע''ע בחזו''ע שם שהאריך בזה והביא מחלוקת אחרונים אם ברכת המצה מזונות, והכריע שמספק יש לברך מזונות. ועיין עוד בשו''ת מעיין אומר ח''א [סימן א, וי''ג] ששאל את מרן הגרע''י זצ''ל לגבי ברכת המצה והשיב לו שהוא נוהג לברך עליה המוציא. ע''ש. גם בשו''ת עולת יצחק הנ''ל פסק שיש לברך על המצה המוציא.

מיהו כל המחלוקת היא כאשר אינו קובע סעודה, אך כאשר הוא קובע סעודה, דהיינו שאוכלם עם בשר ותבשילים, הא כבר כתבנו לעיל דחשיב קביעות גם ללא אכילת ד' ביצים לדעת רוב ככל הפוסקים.

לכן יש להסב את הקושיא לאידך גיסא ולשאול למה בשאר ימות השנה מברכים מזונות ולא המוציא.
אני מבין שכוונתך לכאן, אבל הרב @שילה אפרהימי השיב לך שתעיין בחזו"ע לגבי ברכת לחמניה מתוקה, וכוונתו לכאו' פשוטה שהביא שם מכמה מרבותינו שכן המנהג, וא"כ לא אמרי' סב"ל נגד המנהג, ופשוט.
 
שנה שעברה קניתי כאלו של הרב מחפוד, אבל היה קשה מאד ללעוס אותם)
כמעט כל המצות הרכות הם בהכשר הרב מחפוד, אם אתה חפץ במצות שבאמת כיף לאכול אותם, מנסיוני זה מצות "אבותינו".
(לגיסי היתה מאפיית מצות רכות עד לפני כמה שנים, אבל לעצמו היה קונה "אבותינו"...).
 
כמעט כל המצות הרכות הם בהכשר הרב מחפוד, אם אתה חפץ במצות שבאמת כיף לאכול אותם, מנסיוני זה מצות "אבותינו".
(לגיסי היתה מאפיית מצות רכות עד לפני כמה שנים, אבל לעצמו היה קונה "אבותינו"...).
יצא לי להתקל פעמים מועטות במצות רכות חבורה. הבעיה היא שצריך להם מקפיא ומשם לבית זה היה דורש אוטובוס של 20 דק׳, לא שייך כל כך.
(כמובן שזה לא קשור לעיקר הטענה, סתם הערה צדדית)
 
יצא לי להתקל פעמים מועטות במצות רכות חבורה. הבעיה היא שצריך להם מקפיא ומשם לבית זה היה דורש אוטובוס של 20 דק׳, לא שייך כל כך.
(כמובן שזה לא קשור לעיקר הטענה, סתם הערה צדדית)
לא קורה כלום גם עם נסיעה של שעה וחצי, מחוץ למקפיא, כשמגיעים לבית מכניסים למקפיא, כמה שעות לפני אכילתו מוציאים מהמקפיא, ואם רוצים תענוג אז מעט לפני האכילה מחממים על הפלאטה!!!
 
לא קורה כלום גם עם נסיעה של שעה וחצי, מחוץ למקפיא, כשמגיעים לבית מכניסים למקפיא, כמה שעות לפני אכילתו מוציאים מהמקפיא, ואם רוצים תענוג אז מעט לפני האכילה מחממים על הפלאטה!!!
אמרו לי שאם אני רוצה שיהיה טוב שאלך לביתי ישר לא פחות מ-10 דק׳, ולכן נמנעתי. (כנראה בגלל שזו מצת חבורה הם מכינים אותה באופן שונה?)

בכ״א, חבל שבמקום לדון לגופו של נושא אנו מדשדשים על הערה צדדית שכתבתי.
מי שמעוניין לדשדש איתי בסיפור הנ״ל יכול לעשות זאת עמי בפרטי.
 
אמרו לי שאם אני רוצה שיהיה טוב שאלך לביתי ישר לא פחות מ-10 דק׳, ולכן נמנעתי. (כנראה בגלל שזו מצת חבורה הם מכינים אותה באופן שונה?)

בכ״א, חבל שבמקום לדון לגופו של נושא אנו מדשדשים על הערה צדדית שכתבתי.
מי שמעוניין לדשדש איתי בסיפור הנ״ל יכול לעשות זאת עמי בפרטי.
אני חושב שהם טועים בזה.
אמנם זה צדדי לנושא, אבל זה יכול להיות מצוות עונג יו"ט.
 
וכוונתו לכאו' פשוטה שהביא שם מכמה מרבותינו שכן המנהג, וא"כ לא אמרי' סב"ל נגד המנהג, ופשוט.
אי אפשר לומר שלא אמרינן סב''ל במקום מנהג כאשר המנהג נוגד את כללי ההלכה, ולכן אם רוב העולם רגילים לקבוע סעודה במאכל מסויים על שתי ביצים, או שרגילים לאכול לחמניה מתוקה בסעודה ומלפתים בה א''כ לכו''ע הוי קביעות סעודה, והמנהג אינו נכון, אלא נשתרבב ממאכלים אחרים ששם המנהג כן.
 
אי אפשר לומר שלא אמרינן סב''ל במקום מנהג כאשר המנהג נוגד את כללי ההלכה,
דבריו של הלוי ברורים ואוסיף בזה ביאור.
סב"ל במקום מנהג לא אמרינן, היינו במנהג שהוקבע עפ"י חכמים שהיה להם כח להכריע את המחלוקת וכיון שהם הכריעו לפי מה שראו לנכון וקיבלו את הכרעתם א"א לפתוח את הנושא שוב ולומר סב"ל, דמה אנו עדיפים מהם.
אולם במקום שהתחדש לנו מקורות שלא ידעום החכמים שהנהיגו כך לא שייך מנהג, שהרי ודאי שהחכמים הנ"ל אין להם כח להנהיג נגד כל הראשונים או רובם, וגם ודאי שלא היו עושים כן אם היו יודעים.
כך נראה לי ברור בזה. ולפ"ז תדון בשאר המקומות שיש מנהג האם שייך לבטלו או לא.
 
מענין לענין באותו ענין, הסתפקתי פעם בדין הלחמית שרגילים לברך עליה מזונות, דלכאורה צריך לברך עליה המוציא גם אם אינו קובע סעודה, כי כל עיקר יצורה הוא לשם לחם ושמה מעיד עליה "לחמית", ולכן לא ראינו שנוהגים להביא לחמית כקינוח, וגם בתמונות שיש על הקופסא רואים שזה תחליף ללחם. אשמח לשמוע דעת הת''ח בזה
 
חזור
חלק עליון