• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

כשהמונית איחרה.. שאלה בדיני ממונות.

מוישי ס"ט

Well-known member
אדם שהזמין מונית בהזמנה טלפונית, הסדרן של המוניות [מי שעונה לטלפונים], אמר למזמין עוד 5 דקות תגיע לך המונית. המזמין ירד למטה וחיכה 25 דקות, והמזמין כעס ואמר אני אסע באוטובוס, ודקה קודם שהגיע האוטובוס הגיעה המונית. והמזמין נהנה לראות איך הנהג כועס... ואמר אני אחנך אותו. וחיכה עוד דקה ועלה לאוטובוס.
האם המזמין נהג כהוגן. והאם המזמין חייב לפצות את הנהג מונית?
מה אומר הדיין @הרב אופיר שירה שליט"א?.
נשמח לשמוע פסק מנומק. תודה רבה.
 
אדם שהזמין מונית בהזמנה טלפונית, הסדרן של המוניות [מי שעונה לטלפונים], אמר למזמין עוד 5 דקות תגיע לך המונית. המזמין ירד למטה וחיכה 25 דקות, והמזמין כעס ואמר אני אסע באוטובוס, ודקה קודם שהגיע האוטובוס הגיעה המונית. והמזמין נהנה לראות איך הנהג כועס... ואמר אני אחנך אותו. וחיכה עוד דקה ועלה לאוטובוס.
האם המזמין נהג כהוגן. והאם המזמין חייב לפצות את הנהג מונית?
מה אומר הדיין @הרב אופיר שירה שליט"א?.
נשמח לשמוע פסק מנומק. תודה רבה.
מה אומר בעניין @הרב אופיר שירה שליט"א?
 
שלום עליכם

מבלי להתייחס להתנהגותו המוסרית של המזמין (שוודאי אין זה נאה לראות אחרים במצוקתם ועוד להנות מכעסם וצערם..) לגופו של עניין אין המזמין חייב לעלות על המונית אם איחרה איחור שאינו סביר וכדוג' השאלה, וכן אין עליו לשלם. כ"כ הפת"ח פ"י סק"ה מסברא (ודן שם בגוונא דנידון דידן ממש) יעו"ש. ולענ"ד יש לזה בית אב בתפל"מ הביאו רעק"א בהגהותיו על סי' של"ג ס"ה שכתב שאם צריך את הבגד לרגל ועבר הזמן יכול שלא ליטלו. וההסבר הוא לכך הוא שזה חלק מתנאי השכירות ואדעתא דהכי הייתה הזמנה ואם היה יודע שיאחר לא היה מזמין ודו"ק.
 
(שוודאי אין זה נאה לראות אחרים במצוקתם ועוד להנות מכעסם וצערם..)
לא בטוח שזה חוסר מוסריות כלל.
כי אדם שמזמין מונית, אחת הסיבות העיקריות כי הוא לחוץ בזמן, וא"כ מעתה כיון שהמונית איחרה איחור גדול נגד מה שסוכם עם החברה, ועתה בעוד דקה מגיע לו אוטובוס, ודאי שאם לא רוצה לשלם עבור מונית אלא באוטובוס (שמחירו הרבה יותר זול), ודאי שזו זכותו המלאה. ואין בה שום חוסר מוסריות. כנלע"ד.
אלא"כ באמת כל מטרתו היתה לראותו כועס, בזה איה"נ. אולם אם עשה כדי לחנכו אף שאין זה בטוח שיועיל לגמרי, מ"מ ודאי שיועיל קצת להבא. והכל לפי הענין והזמן.
 
שכתב שאם צריך את הבגד לרגל ועבר הזמן יכול שלא ליטלו.
לענ"ד יש לחלק בין המקור לנד"ד, כי שם יותר אינו צריך לבגד כי לא קנהו אלא עבור המועד, אבל הכא אם נדקדק נכון בשאלת השואל שהיה עדיין צריך למונית ורק רצה לחנכו, לא בטוח כלל שזה חשיב כאינו צריך לו..
ואם נמשיך ונצעד בדרך זו של הרב השואל שכל מה שלא עלה על המונית כי רצה לחנכו, ונשמע מיניה שלא היה איכפת לו בין אם יגיע עוד 5 דקות או עוד 25 דקות מבחינה לחץ הזמן, א"כ סו"ס נהג המונית הגיע והיה יכול לשרת אותו כדבעי. אלא מה נאמר שהיה לו קפידא בזמן של ה5 דקות דווקא, א"כ הדרינן למ"ש לעיל שאין בזה חוסר מוסריות כלל.
 
חזור
חלק עליון