• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

כשרות מוצרים חד פעמיים

קורסיה

Moderator
בדרך כלל יש לכוסות קרטון הכשר גם לימות השנה. באמת בד"ץ העדה החרדית כותבים בחוברת שלהם שיש חשש שמורחים אותם בחומרים לא כשרים לכן צריך הכשר
אבל ראיתי בחוברת של הרב ויא שליט"א על הלכות פסח, שהוציא לפני כמה שנים, שכתב שם שלא חייב מעיקר הדין הכשר לימות השנה. כך גם מורה הרב מוצפי שליט"א כאן וכן הרב רווח שליט"א כאן
ידוע שבאורל"צ על הלכות פסח היקל לכתחילה להשתמש בפסח במשחת שיניים ומי פה בלי הכשר. ובחלק החדש על יו"ד כתבו כן גם לימות השנה. ובאמת הטענות שכתובות שם נראות נכונות

האם אפשר לומר כן לכל סוגי החד פעמי, כמו כוסות, צלחות, תבניות אלומיניום ותבניות מנייר?
אם יש למישהו פרטים להוסיף בנושא אשמח שיחדש לנו
 
עיין יביע אומר חלק ו' יורה דעה סימן י'.
ובספר באר מים חיים לרב אלעזר זאב רז שליט"א ובספר הכשרות למעשה [יש שם מפתחות מפורטים].
וגם בספר הכשרות.
ומשם באר"ה.
 
בספר הכשרות למעשה בעמ' תי כתב שצריך הכשר לפסח. ואני דברתי על שאר ימות השנה מחשש שמעורב בו שומן מן החי
ספר באר מים חיים לא מצאתי, אם תוכל לכתוב לנו מה כתוב בו או להעלות את הדף לאתר, תבורך
ובספר הכשרות לא מצאתי
וגם בילקוט יוסף לא מצאתי
אשמח אם אפשר למקד יותר, יישר כח
 
תחפש טוב ותמצא בכל מה שציינתי. גם לשאר ימות השנה.
בדיוק לפני שבוע התווכחו עימי כמה אברכים [דמתקרי משתכנזים] ואמרו לי בשיא הביטחון שכל כלי חדש שקונים אותו חייב בהגעלה במים חמים, מלבד הטבילה, ושזה שולחן ערוך מפורש,,, אמרתי להם שאם הם יראו לי כזה שולחן ערוך אני נותן לכל אחד מהם "מענק כספי מכובד",,, אמרתי להם על אתר שיביאו שלחן ערוך יורה דעה סימן קי"ט ואילך {כמה יפה שאפילו הם לא ידעו היכן זה נמצא בשו"ע, חשבו בהלכות פסח,,, ודי בזה לע"ע},,, והראתי להם שאין לזה כל זכר בשלחן ערוך וגם לא בנושאי כלים, ואחר החיפוש ראינו שכן דעת החזון איש להחמיר, [מה שנראה במחלוקת מרן הגרע"י זיע"א ומרן החזו"א זלה"ה, שהם נחלקו במציאות בסוגי השומנים שנמרחים על הסירים אם ראוי לאכילת כלב או לא,,, שדעת מרן הגר"ע זיע"א להתיר משום נטל"פ ועוד, ואילו החזו"א סובר שראוי להחמיר. ודעת הגרי"ש אלישיב בביאור דברי החזו"א, דסגי בעירוי מכלי ראשון, וישנם הסוברים שאפילו חימום הכלי במים חמים על האש שפיר].
ועכ"פ אח"כ מצאתי את המקורות הנ"ל שציינתי. חלקם הראני מרן האבא שליט"א.
 
מה שמצאתי שבספר הכשרות כהלכה ח"א עמ' קסח סובר שמעיקר הדין צריך הכשר לנייר אלומיניום. ואילו בעמ' שטו- שטז הביא שזה המחלוקת בין הר צבי ליביע אומר הנ"ל. ודעת הגר"מ אליהו שיש לשפשף לפני השימוש בסבון וליפה
בהכשרות למעשה בעמ' תיא כתב שבנייר כסף יש מחמירים בכל השנה שיהיה הכשר. ותבניות חד פעמיות כתב שיש צורך בהכשר לכל השנה. אך לא התייחס לנידון היבי"א.
בספר הכשרות עמ' פד הביא בשם שו"ת משנה הלכות (ח"י ס' קז) שאין שום חשש להשתמש בזה. ומ"מ הוסיף בהכשרות שם, שהמדקדקים קונים עם הכשר. אך סותר את עצמו שבעמ' קיג בהערה נו' שתבניות חד פעמיות חיבות בהכשר.
והילקו"י מצאתי בס' תלג עמ' שצח ושם כתב שזה חומרות חשובות בפסח אבל לא מעיקר הדין.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון