• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כשרות על קוקה קולה המיובא מחו"ל

סלח לי מאיפה אתה ממצי את הטענות האלו על בלזא
אני לא ממציא שום טענות על אף אחד, ובפרט על החסידות המעטירה בעלזא.
בהזדמנות זו נברכם בברכת סימן טוב ומזל טוב לרגל חתונת נכד האדמו"ר שליט"א.
(ואם אפשר, שיעשו החתונות באולם ולא ברחוב, ובפרט בזמנים קשים תחבורתית בירושלים, כמצבנו כעת שכל ירושלים הינה חפירה אחת גדולה, בורות שיחין ומערות... והחתונה ברחוב גורמת לשיבושי תנועה קשים ולפקקים עצומים וכו'.
את אותה בקשה נבקש גם מחסידות שכנה נוספת).
 
אני לא ממציא שום טענות על אף אחד, ובפרט על החסידות המעטירה בעלזא.
בהזדמנות זו נברכם בברכת סימן טוב ומזל טוב לרגל חתונת נכד האדמו"ר שליט"א.
(ואם אפשר, שיעשו החתונות באולם ולא ברחוב, ובפרט בזמנים קשים תחבורתית בירושלים, כמצבנו כעת שכל ירושלים הינה חפירה אחת גדולה, בורות שיחין ומערות... והחתונה ברחוב גורמת לשיבושי תנועה קשים ולפקקים עצומים וכו'.
את אותה בקשה נבקש גם מחסידות שכנה נוספת).
תעשה טובה אם אני אומר לך שהרב משה גבאי מאשר מה אתה ממשיך להפריע
 

יין נסך: ועדי הכשרות באירופה נגד ספרייט זירו מייצור מקומי​

בימים האחרונים מפרסמות כשרויות ברחבי העולם כי אין לצרוך "ספרייט זירו" ללא הכשר | שינוי במתכון הופך את השתיה לאסורה כ"יין נסך" | לא מדובר על המשקה המשווק בארץ

סערה מתחוללת בימים האחרונים בוועדי הכשרות ברחבי העולם. לאחד ממשגיחי הכשרות במפעל באירופה נודע במקרה שקו הייצור של ה"ספרייט זירו" המקומי עבר שינוי באחת מפורמולת המרכיבים, והוא ביקש לוודא את רשימת המוצרים לאחר השינוי.

כאשר הוא עבר על רשימת הרכיבים החדשה, הוא גילה לתדהמתו כי אחד הרכיבים, שנותן את טעם החמיצות האופייני למשקה ה"ספרייט זירו", הוא חומצה טַרְטָרִית. טכנאי המזון של המפעל הסביר לו, כי הרכיב הוחלף לאחרונה משיקולי איכות ועמידות של הטעם, שכן החומצה שהייתה בשימוש עד עכשיו הייתה תרכובת כימית שנמוגה אם הבקבוק היה נשאר פתוח לאורך זמן.

הרכיב הבעייתי הוא "חומצה טַרְטָרִית" או בשמה המוכר יותר "חומצת יין" שהיא חומצה אורגנית הנראית כמו גבישים בצבע לבן. היא מופיעה בטבע בצמחים רבים במיוחד בענבים, ובבננות והיא אחת מהחומצות העיקריות ביין. החומצה משמשת כתוספת למזונות אחרים כדי לתת להם טעם חמוץ ומשמשת כנוגד חמצון. כאשר התייעץ המשגיח עם הרב המקומי התברר לו כי אין לצרוך את החומצה הזו שכן בהליך העיבוד שלה היא עוברת הליך הפיכה ליין וממילא נאסרת מדין יין נסך.

יובהר בזאת, כי אין בעיה במוצרי הספרייט זירו שמיוצרים במפעל קוקה קולה בישראל. במפעל נמצא משגיח קבוע שתפקידו לוודא את רשימת הרכיבים ולהעניק ת תעודת הכשרות.

וועדי הכשרות ברחבי העולם החלו להוציא הודעות אזהרה, ובהם התריעו בפני היהודים בקהילות המקומיות כדי שלא יכשלו ח"ו באיסור החמור של יין נסך.

כך, בהודעה חריגה, שפורסמה בסוף השבוע שעבר, הזהירו בוועד הכשרות של "קהילת החרדים בבואנוס איירס" בראשותו של הרב פייבל אברהם סופר, נגד שתיית משקה ה"ספרייט זירו". בהודעה נכתב כי המשקה הפופולרי שעד כה היה מאושר על ידי הוועד בשל האישור שניתן לו על ידי הרב לנדא זצ"ל שהיה רב העיר בני ברק, כבר לא עומד תחת כשרותו וכי אין לצרוך משקה זה.

גם בוועד הכשרות של וינה הודיע שהיות ומשקה ה"ספריט זירו" עלול להכיל חומצה טרטרית (Tartaric acid) יש לבדוק את רשימת הרכיבים של המשקה בטרם צורכים אותו ובמידה והמשקה כולל את הרכיב הזה, אין לשתות משקה זה כלל. למרות זאת סייגו בוינה, כי הרכיב המדובר לא נצפה בספרייט זירו שמשווק בווינה כעת, אך יש להיזהר.

לעומת זאת, באנטוורפן מיהרו להוציא הודעת הבהרה שהמשקה שמשווק בחנויות בעיר, הוא ללא חשש יין נסך ואין כל בעיה לצרוך אותו.

וועד הכשרות של אנטוורפן:
%D7%9B%D7%A9%D7%A8%D7%95%D7%AA-3-1.jpeg


וועד הכשרות של בואנוס איירס:
WhatsApp-Image-2023-07-17-at-12.46.09.jpeg


וועד הכשרות של וינה:
%D7%A2%D7%95%D7%AA%D7%A7-%D7%A9%D7%9C-WhatsApp-Image-2023-07-17-at-12.46.09.jpeg


 
ר' בנימין מה הינו עושים בלעדך יישר כח גדול
וגם אני אענה חלקי בתשובה שנתפרסמה בגליון תנובת השדה [כסלו תשפ''ג]

קוקה קולה זירו ללא כשרות​

שאלה: יש לי שאלה שמעסיקה אותי הרבה זמן, האם קוקה קולה זירו שמיוצר במדינות שונות והם ללא כשרות, האם מותר לשתות גם כשאין הכשר, אני רואה שברוב המוסדות ובתי חב"ד זה מוגש, האם זה אפשרי?
אציין, שיש כל מיני שמועות שונות בדבר וילמדנו כבוד הרב איך לנהוג הלכה למעשה.

תשובה: התשובה הזו היא ארוכה וזו לא מסגרת להקיף את הכל, אולם זאת יש לדעת שצריך לחלק בין לתת כשרות, לבין כאשר המוצר מוכן כבר ונמצא לפני. ובנוסף יש הפרש בין חומרים לא כשרים. לבין חומרים כשרים רק עוברים בליין ייצור שלפני"כ היה ייצור בעייתי כמו חלבי ועוד.
למעשה אין חומרים אסורים במשקאות של חברה זו. לא כאן המקום להאריך, גם גליצרין שיש מי שציין אותו, למעשה יש מדינות רבות שלא משתמשים כלל כגון מרוקו ועוד. וגם המשתמשים הרוב המוחלט בתעשיית המזון הוא צמחי.

אולם לא זאת הנקודה האמיתית, אלא הנקודה האמיתית, היא שנותני הכשרות מייצרים חומרים מסויימים הבאים בתמצית המקורית, בייצור מיוחד, מחמת בליעות כלים. אולם זאת יש לדעת שלאחר כל הבליעות הללו, והביטול העצום, ואין כל חומר אסור שהוא זה שמעמיד או ניכר, כלומר אין בחומר הצבע שום חלק לבליעה שהיא תגרום להעמיד או שאר טעמים שזה ללא ביטול. ולכן למעשה אם לתת הכשר לא נכון לתת ללא פיקוח, מאידך לשתות אפשר, גם אם הייתה איזו בעייה ,ובחלק מהדברים הם לא מדוייקים כי ה CIP של היצרן מעיקר הדין מועיל כהכשרה, ובפרט במצבים שזה בליעה קלושה, כגון אבקת חלב ]כמבואר במנח"י.[

ולכן למעשה צודקים אותם אנשים חרדים לדבר ה' המתגוררים במדינות רבות בעולם ונוהגים לשתות משקאות אלו גם ללא כשרות, כל שמדובר בחברה כמו שציינת שהתמצית מגיע ממקום שידוע שאין חומרים אסורים. ובכל מפעל כשמוסיפים זה רק דברים רגילים שמואשרים, כגון סוכר ,מים או גז וכיו"ב. וכמובן כשמדובר ללא תוספת אירומות חיצוניות, אלא כעין מה ששאלת בשאלתך.

וכמובן שאין השאלה לגבי פסח אלא לשאר ימות השנה ]שלגבי פסח יש חששות גם בדברים בסיסים כגון הסוכר האינוורטי ועוד.[
 
בעניין: בענין כשרות הקוקה קולה ברשות הפלאשטינית ,
מספר סימוכין 89397 ,

בהמשך לפנייתך אל הרבנות הראשית לישראל ,
בתאריך י"ד אב תשפ"ג 1/8/2023 למניינם ,

 שלום רב,

כל מוצר המיובא מחו"ל לארץ מסומן בתוויות בעברית עם אישור הרה"ר,
אם המוצר ללא אישור הרבנות-אין אנו הרה"ר אחראית על מוצר זה. 

בברכה ,
הרבנות הראשית לישראל
רחוב אהליאב 5 ת.ד. 36016 ירושלים 9446778
טלפון 02-5313131
 
חזור
חלק עליון