• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

לברך שהחינו כל בגד חדש לבדיקת חמץ

א.א

Active member
מי שלא השיג פרי חדש
אם יכול ללבוש חליפה של החג
והנה הצד שלא
מכיון שלא לובש את הבגד בשביל הנאה אלא בשביל הברכה עצמה
והיינו שהרבה מהבגד היינו להתנאות בו בחוץ ובתוך הבית לא חשיב הנאה שלמה
וא"כ אם עושה כן רק בשביל הבדיקה לא יוכל לברך בשונה מפרי דנהנה מהאכילה
או דלמא סו"ס נהנה
 
מי שלא השיג פרי חדש
אם יכול ללבוש חליפה של החג
והנה הצד שלא
מכיון שלא לובש את הבגד בשביל הנאה אלא בשביל הברכה עצמה
והיינו שהרבה מהבגד היינו להתנאות בו בחוץ ובתוך הבית לא חשיב הנאה שלמה
וא"כ אם עושה כן רק בשביל הבדיקה לא יוכל לברך בשונה מפרי דנהנה מהאכילה
או דלמא סו"ס נהנה
יכול לברך. לא צריך ללבוש בשביל לברך.
 
מי שלא השיג פרי חדש
אם יכול ללבוש חליפה של החג
והנה הצד שלא
מכיון שלא לובש את הבגד בשביל הנאה אלא בשביל הברכה עצמה
והיינו שהרבה מהבגד היינו להתנאות בו בחוץ ובתוך הבית לא חשיב הנאה שלמה
וא"כ אם עושה כן רק בשביל הבדיקה לא יוכל לברך בשונה מפרי דנהנה מהאכילה
או דלמא סו"ס נהנה
אני שם את החולצה החדשה, מברך שהחיינו, ועושה בדיקת חמץ מספר דקות עם החולצה כדי שיהיה הנאה שפיר.
(לכאורה ה״ה מלבישת הבגד ליו״ט כבר בשבת, שמותר כיוון שיש לך הנאה ממנו כבר בשבת)
 
צ"ע אם מברכים על חולצה, כמה כבר שמחה יש על חולצה? על חליפה מברכים יש שמחה רבתי.
קנה בגד חדש אפילו היה לו בגד כזה תחלה, יש לו לברך "שהחיינו" בשם ומלכות. ואף שמעיקר הדין היה צריך לברך בעת קניית הבגד, כבר נהגו שלא לברך אלא עד שעת לבישת הבגד. ועל דבר שאינו חשוב כל כך, כגון חלוק או לבנים או מנעלים וגרביים, או כיפה, אין לברך שהחיינו. [ילקו"י, ברכות עמוד תקצה]

הוספה שלי: כ״ש בגד לחג שיש מצוה בבגדים חדשים.
 
אבל אם קונה פורור לכאו' יודה שיש גם לנשואים לברך...
מה זה פורור?
בפשיטות לענ״ד יש לחלק כדבריך בדבריו בין בגד רגיל ליום חול, לבין אם קונה לשבת או יו״ט שלא קונה בד״כ לחול. (חולצות השבת שלי הן אל-קמט וחפתים)
 
לפי המבואר בשו"ע סי' רכ"ג סע' ו הדבר תלוי באדם, ולענ"ד לרוב בני אדם אין כל כך שמחה בחולצה, אפ' החולצות האל קמט וחפתים וכו' מוכרים בתת"ים במכירים מאוד זולים, ואין בזה כ"כ שמחה. ולכן לדעתי על חולצה לא כדאי לברך.
 
לפי המבואר בשו"ע סי' רכ"ג סע' ו הדבר תלוי באדם, ולענ"ד לרוב בני אדם אין כל כך שמחה בחולצה, אפ' החולצות האל קמט וחפתים וכו' מוכרים בתת"ים במכירים מאוד זולים, ואין בזה כ"כ שמחה. ולכן לדעתי על חולצה לא כדאי לברך.
1. החולצה שקניתי עלתה לי יותר מ-100 ש״ח.
2. החולצות שמוכרים בת״תים לא מחזיקים זמן מרובה, אני מדבר על חולצה שמחזיקה 2-3 שנים.
3. מי שקונה חולצות לחג מת״תים, מתקשה אני לומר שקיים מצוות קניית בגד חדש לחג.
 
1. היום רוב החולצות הסטנדרטיות שהולכים איתם בחורים ואברכים עולות בין 80-120.
ב. בתתי"ם שאני הייתי בכ"א מוכרים את אותן החולצות שיש בחנויות במכירים זולים יותר..
וראיתי כעת בשו"ע בסי' רכ"ג ובאחרונים שם. ובאמת הדבר תלוי בשמחת האדם. וראיתי בהליכות ברכות שכתב שע"פ רוב אין לאדם שמחה מחולצה, אך אם הוא שמח מאוד מהחולצה רשאי לברך עליה.
 
וראיתי בהליכות ברכות שכתב שע"פ רוב אין לאדם שמחה מחולצה, אך אם הוא שמח מאוד מהחולצה רשאי לברך עליה.
וע״ז ג״כ באה תוספתי דלעיל על דברי הילקו״י, שאני מדבר על חולצה שאדם קנה לחג, שודאי יש לאדם שמחה בה שמקיים בה מצווה.
 
חזור
חלק עליון