Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
"המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.
מי שלא השיג פרי חדש
אם יכול ללבוש חליפה של החג
והנה הצד שלא
מכיון שלא לובש את הבגד בשביל הנאה אלא בשביל הברכה עצמה
והיינו שהרבה מהבגד היינו להתנאות בו בחוץ ובתוך הבית לא חשיב הנאה שלמה
וא"כ אם עושה כן רק בשביל הבדיקה לא יוכל לברך בשונה מפרי דנהנה מהאכילה
או דלמא סו"ס נהנה
מי שלא השיג פרי חדש
אם יכול ללבוש חליפה של החג
והנה הצד שלא
מכיון שלא לובש את הבגד בשביל הנאה אלא בשביל הברכה עצמה
והיינו שהרבה מהבגד היינו להתנאות בו בחוץ ובתוך הבית לא חשיב הנאה שלמה
וא"כ אם עושה כן רק בשביל הבדיקה לא יוכל לברך בשונה מפרי דנהנה מהאכילה
או דלמא סו"ס נהנה
מי שלא השיג פרי חדש
אם יכול ללבוש חליפה של החג
והנה הצד שלא
מכיון שלא לובש את הבגד בשביל הנאה אלא בשביל הברכה עצמה
והיינו שהרבה מהבגד היינו להתנאות בו בחוץ ובתוך הבית לא חשיב הנאה שלמה
וא"כ אם עושה כן רק בשביל הבדיקה לא יוכל לברך בשונה מפרי דנהנה מהאכילה
או דלמא סו"ס נהנה
אני שם את החולצה החדשה, מברך שהחיינו, ועושה בדיקת חמץ מספר דקות עם החולצה כדי שיהיה הנאה שפיר.
(לכאורה ה״ה מלבישת הבגד ליו״ט כבר בשבת, שמותר כיוון שיש לך הנאה ממנו כבר בשבת)
קנה בגד חדש אפילו היה לו בגד כזה תחלה, יש לו לברך "שהחיינו" בשם ומלכות. ואף שמעיקר הדין היה צריך לברך בעת קניית הבגד, כבר נהגו שלא לברך אלא עד שעת לבישת הבגד. ועל דבר שאינו חשוב כל כך, כגון חלוק או לבנים או מנעלים וגרביים, או כיפה, אין לברך שהחיינו. [ילקו"י, ברכות עמוד תקצה]
מה זה פורור?
בפשיטות לענ״ד יש לחלק כדבריך בדבריו בין בגד רגיל ליום חול, לבין אם קונה לשבת או יו״ט שלא קונה בד״כ לחול. (חולצות השבת שלי הן אל-קמט וחפתים)
לפי המבואר בשו"ע סי' רכ"ג סע' ו הדבר תלוי באדם, ולענ"ד לרוב בני אדם אין כל כך שמחה בחולצה, אפ' החולצות האל קמט וחפתים וכו' מוכרים בתת"ים במכירים מאוד זולים, ואין בזה כ"כ שמחה. ולכן לדעתי על חולצה לא כדאי לברך.
לפי המבואר בשו"ע סי' רכ"ג סע' ו הדבר תלוי באדם, ולענ"ד לרוב בני אדם אין כל כך שמחה בחולצה, אפ' החולצות האל קמט וחפתים וכו' מוכרים בתת"ים במכירים מאוד זולים, ואין בזה כ"כ שמחה. ולכן לדעתי על חולצה לא כדאי לברך.
1. החולצה שקניתי עלתה לי יותר מ-100 ש״ח.
2. החולצות שמוכרים בת״תים לא מחזיקים זמן מרובה, אני מדבר על חולצה שמחזיקה 2-3 שנים.
3. מי שקונה חולצות לחג מת״תים, מתקשה אני לומר שקיים מצוות קניית בגד חדש לחג.
1. היום רוב החולצות הסטנדרטיות שהולכים איתם בחורים ואברכים עולות בין 80-120.
ב. בתתי"ם שאני הייתי בכ"א מוכרים את אותן החולצות שיש בחנויות במכירים זולים יותר..
וראיתי כעת בשו"ע בסי' רכ"ג ובאחרונים שם. ובאמת הדבר תלוי בשמחת האדם. וראיתי בהליכות ברכות שכתב שע"פ רוב אין לאדם שמחה מחולצה, אך אם הוא שמח מאוד מהחולצה רשאי לברך עליה.