למה כת"ר יורד שורות כל רגע, ובפרט שזה באמצע משפט?ברכה נאמנה
סי' קעד ס"ז של ש"ע בהערה
ג. ראה בהליכות עולם סי' קעד
באזור
הערה קצא
חזוע ברכותלכאו' גם לצד שיברך זה רק אם אין לו סוכר וכדו' לברך עליו שהכל בסעודה
פעם ניסינו לחשוב על איזה דבר אפשר לכו"ע לברך שהכל בסעודה (כדי להחמיר ולפטור את המשקים מי שלא בירך קודם הסעודה).חזוע ברכות
. נמצא שאין זה דבר פשוט לברך על הסוכר שהכל, כדי שיוכל לפטור בברכתו דבר שברכתו בספק. ושו"ר שכן כתב הגרא"ח נאה בספר קצות השלחן (בדה"ש סי' מט אות כו, דף ס ע"א), וזת"ד: מש"כ שיברך על צוקר שהכל ויפטרנו מן הברכה, עלה על דעתי לפקפק על זה, שכיון שברכת שהכל על הצוקר אינה מוסכמת לכל הדעות רק משום ספק מברכים עליו שהכל, אין מן הראוי שיאכל תחלה צוקר ויכניס עצמו בספק ברכה, כשכל רצונו לפטור דבר שיש בו ספק.
השאלה היא לא הלכה למעשה, כי למעשה על כל מה שהזכרתי אנחנו מברכים שהכל, השאלה היא למי שרוצה לברך שהכל על משהו שהוא לכו"ע שהכל בלי שום ספק, כגון בשר, ביצים, מים וכד', רק שעליהם א"א לברך בסעודה.סוכריות מורכבים מעוד חומרים ולכן אם אין במסטיק או בסוכריה סוכר זה לכתחילה ואף דיעבד לא יצא כמבוא' הליכות ברכות עמ' נה
דוריטוס זה שהכל לכולם חוץ מר' אהרן בוטבול אז למה לחוש?
שוקולד יש מנהג ברור לברך שהכל והמברך עץ יש לו ע''מ לסמוך אך לא מצאנו מי שכתב להימנע ולכאו' זה לא דומה למחלוקת ראשונים שיש על סוכר כמבוא' בסי' רב בסופו שעל הסוכר נחלקו הראשונים ישירות
ועל שוקולד זו לא מחלוקת ראשונים
לגבי גלידה יש לברך שהכל אם היא מצופה בשוקולד גלידנויות מה שנקרא
ורק שם השאלה אם יפריד או לא זה מחלוקת אך
ויש אפשרות גם סופלה אם הוא עשוי באופן של שהכל כמו כ' ר' מיארה
נכוןשיברך הגפן על יין ויפטור
שיברך הגפן על יין ויפטור
לא צריך להגיע לזה, פשוט תענה שאין לו יין או שהוא לא רוצה לשתות יין.נכון
אך אם שותה פחות מלא לגמיו מחלוקת אם פוטר
אז לרב עובדיה כל שהוא פוטר
אך עדין זה לא לכ"ע
(באוה"ל)
רציתי לכתוב שאין לו יין כגון שהוא מתארח ולא נעים לו לבקשלא צריך להגיע לזה, פשוט תענה שאין לו יין או שהוא לא רוצה לשתות יין.
השאלה היא מה הדין לא מה הפיתרון.
גם יש פיתרון שפשוט לא ישתה מים בסעודה....
זה לא פתרון, שהרי יש דעות שאינו מתחייב מהתורה אם צמא.גם יש פיתרון שפשוט לא ישתה מים בסעודה....
הרב יצחק יוסף במכתב כתב שיברך.מחלוקת אם אדם לא ברך שהכל על שתיה טרם נטילה אם
יברך טרם המוציא
ברכה נאמנה אומר שיברך וכן עוד דעות כתבו כן
הליכות ברכות אומר לא יברך
אפשר לראותו?הרב יצחק יוסף במכתב כתב שיברך.
בעז"ה יובא בעלון "אור השבת".אפשר לראותו?
אפשר לראותו?
מצורףבעז"ה יובא בעלון "אור השבת".
הרב כתב שיברך על "סוכריה" בין נטילה להמוציאמצורף