• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לברך שהכל אחרי נטילה

לכאו' גם לצד שיברך זה רק אם אין לו סוכר וכדו' לברך עליו שהכל בסעודה
חזוע ברכות
. נמצא שאין זה דבר פשוט לברך על הסוכר שהכל, כדי שיוכל לפטור בברכתו דבר שברכתו בספק. ושו"ר שכן כתב הגרא"ח נאה בספר קצות השלחן (בדה"ש סי' מט אות כו, דף ס ע"א), וזת"ד: מש"כ שיברך על צוקר שהכל ויפטרנו מן הברכה, עלה על דעתי לפקפק על זה, שכיון שברכת שהכל על הצוקר אינה מוסכמת לכל הדעות רק משום ספק מברכים עליו שהכל, אין מן הראוי שיאכל תחלה צוקר ויכניס עצמו בספק ברכה, כשכל רצונו לפטור דבר שיש בו ספק.
 
חזוע ברכות
. נמצא שאין זה דבר פשוט לברך על הסוכר שהכל, כדי שיוכל לפטור בברכתו דבר שברכתו בספק. ושו"ר שכן כתב הגרא"ח נאה בספר קצות השלחן (בדה"ש סי' מט אות כו, דף ס ע"א), וזת"ד: מש"כ שיברך על צוקר שהכל ויפטרנו מן הברכה, עלה על דעתי לפקפק על זה, שכיון שברכת שהכל על הצוקר אינה מוסכמת לכל הדעות רק משום ספק מברכים עליו שהכל, אין מן הראוי שיאכל תחלה צוקר ויכניס עצמו בספק ברכה, כשכל רצונו לפטור דבר שיש בו ספק.
פעם ניסינו לחשוב על איזה דבר אפשר לכו"ע לברך שהכל בסעודה (כדי להחמיר ולפטור את המשקים מי שלא בירך קודם הסעודה).
שוקולד - ספק. סוכר (וממילא סוכריות וכד') - ספק. שוקולד - ספק. גלידה - ספק. חטיפים (כגון צ'יטוס, דוריטוס וכד') - ספק.
כמדומני שאני הצעתי איזה משהו שהסכימו איתי, אך איני זוכר כרגע מה.
 
סוכריות מורכבים מעוד חומרים ולכן אם אין במסטיק או בסוכריה סוכר זה לכתחילה ואף דיעבד לא יצא כמבוא' הליכות ברכות עמ' נה
דוריטוס זה שהכל לכולם חוץ מר' אהרן בוטבול אז למה לחוש?
שוקולד יש מנהג ברור לברך שהכל והמברך עץ יש לו ע''מ לסמוך אך לא מצאנו מי שכתב להימנע ולכאו' זה לא דומה למחלוקת ראשונים שיש על סוכר כמבוא' בסי' רב בסופו שעל הסוכר נחלקו הראשונים ישירות
ועל שוקולד זו לא מחלוקת ראשונים

לגבי גלידה יש לברך שהכל אם היא מצופה בשוקולד גלידנויות מה שנקרא
ורק שם השאלה אם יפריד או לא זה מחלוקת אך

ויש אפשרות גם סופלה אם הוא עשוי באופן של שהכל כמו כ' ר' מיארה
 
סוכריות מורכבים מעוד חומרים ולכן אם אין במסטיק או בסוכריה סוכר זה לכתחילה ואף דיעבד לא יצא כמבוא' הליכות ברכות עמ' נה
דוריטוס זה שהכל לכולם חוץ מר' אהרן בוטבול אז למה לחוש?
שוקולד יש מנהג ברור לברך שהכל והמברך עץ יש לו ע''מ לסמוך אך לא מצאנו מי שכתב להימנע ולכאו' זה לא דומה למחלוקת ראשונים שיש על סוכר כמבוא' בסי' רב בסופו שעל הסוכר נחלקו הראשונים ישירות
ועל שוקולד זו לא מחלוקת ראשונים

לגבי גלידה יש לברך שהכל אם היא מצופה בשוקולד גלידנויות מה שנקרא
ורק שם השאלה אם יפריד או לא זה מחלוקת אך

ויש אפשרות גם סופלה אם הוא עשוי באופן של שהכל כמו כ' ר' מיארה
השאלה היא לא הלכה למעשה, כי למעשה על כל מה שהזכרתי אנחנו מברכים שהכל, השאלה היא למי שרוצה לברך שהכל על משהו שהוא לכו"ע שהכל בלי שום ספק, כגון בשר, ביצים, מים וכד', רק שעליהם א"א לברך בסעודה.
 
שיברך הגפן על יין ויפטור
נכון
אך אם שותה פחות מלא לגמיו מחלוקת אם פוטר
אז לרב עובדיה כל שהוא פוטר
אך עדין זה לא לכ"ע
(באוה"ל)
לא צריך להגיע לזה, פשוט תענה שאין לו יין או שהוא לא רוצה לשתות יין.
השאלה היא מה הדין לא מה הפיתרון.
גם יש פיתרון שפשוט לא ישתה מים בסעודה....
 
לא צריך להגיע לזה, פשוט תענה שאין לו יין או שהוא לא רוצה לשתות יין.
השאלה היא מה הדין לא מה הפיתרון.
גם יש פיתרון שפשוט לא ישתה מים בסעודה....
רציתי לכתוב שאין לו יין כגון שהוא מתארח ולא נעים לו לבקש
אך עניתי לשיטתו שהוא בבית
ואם זה מיץ ענבים אז יכול לברך הגפן גם שלא רוצה לשתות ולא נהנה לכ''ע
ושורה אחרונה שלך לא פיתרון אם הוא צמא כי עדיף לשתות ולא להיכנס למחלוקת מרדכי ה.ליכות ברכות
 
חזור
חלק עליון