• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

לברך שהכל אחרי נטילה

גם לפי דברי כבודו צ''ע למה לא יברך על הסוכריה בתוך הסעודה
אפשר לברך עליה אך מעיקר הדין השואל שאל
והתשובה שמעיקר הדין מותר

ועל מים כגון שאין לו סוכריה עדיף לברך עליהם.
ועדיף אף אם תגיע לו סוכריה כמבוא' בהליכות ברכות לגבי ענין אחר שעדיף לברך על כל דבר ברכתו מאשר לפטור אותו והוכיח מהש''ע
ולגבי שאלתך יש נפקמ כגון שמתארח בשבע ברכות ויכול בין הנטילה לברך שהכל על הסוכריה בלי לעורר תשומת לב שאז רשאי מאשר אם באמצע הסעודה ויבינו שעושה כן לפטור הגלידה ויתחיל פולמוס וכיו''ב
 
אפשר לברך עליה אך מעיקר הדין השואל שאל
והתשובה שמעיקר הדין מותר
ז''ל התשובה הנה בספר ילקו"י ברכות סי' קס"ו מבואר, שמעיקר הדין לדידן מותר אף לדבר בין הנטילה לברכת המוציא, ומ "מ טוב ונכון שלא לדבר כלל בין הנטילה להמוציא בין בחול בין בשבת, אולם אם יש צורך כנ" ל, מותר לברך שהכל על הסוכריה אף לכתחילה. ע''כ.
וזה לא חשיב צורך, ואם כבודו מדבר על עיקר הדין אז גם ללא צורך.
ועל מים כגון שאין לו סוכריה עדיף לברך עליהם.
לענ''ד אינו
ועדיף אף אם תגיע לו סוכריה כמבוא' בהליכות ברכות לגבי ענין אחר שעדיף לברך על כל דבר ברכתו מאשר לפטור אותו והוכיח מהש''ע
וצריך לעיין לגבי מה כתב כן בהליכות ברכות
ולגבי שאלתך יש נפקמ כגון שמתארח בשבע ברכות ויכול בין הנטילה לברך שהכל על הסוכריה בלי לעורר תשומת לב שאז רשאי מאשר אם באמצע הסעודה ויבינו שעושה כן לפטור הגלידה ויתחיל פולמוס וכיו''ב
אם יעשה כן בין נטילה להמוציא יתחיל פולמוס יותר גדול, ולא כל דבר שאדם עושה כדי לצאת ידי חובת כל הדעות צריך לעורר פולמוס.
 
לענ''ד אינו
 
ברוך שכיוונתי לדעתו הרמה..
 
הרב ללוש כתב שעדיף
דהיינו שאם אין סוכריה יכול לברך על מים כמו שמבואר בש''ע בסי' קעד
והרב ללוש לא כתב לברך רק על סוכריה
אלא שזה עדיפות א
 
הרב ללוש כתב שעדיף
דהיינו שאם אין סוכריה יכול לברך על מים כמו שמבואר בש''ע בסי' קעד
והרב ללוש לא כתב לברך רק על סוכריה
אלא שזה עדיפות א
צודק, טעיתי.
אך מהתשובה שהבאת לאחר מכן אין ראיה, ששם הרב לא דן כלל מצד הפסק אלא מצד ברכה שאינה צריכה.
 
בית יוסף אורח חיים סימן קעד אות ז ד"ה ועל כל

ומ"ש הרא"ש (שם) שיברך על המים קודם נטילה כלומר אבל לא בין נטילה להמוציא משום דהוי הפסק ולטעמיה אזיל שסובר דההיא דתיכף לנטילה ברכה (מב.) אף במים ראשונים היא כמו שנתבאר בסימן קס"ו. והגהות שכתבו בשם הר"ם שיברך קודם ברכת המוציא אפשר דסבר דההיא דתיכף לנטילה ברכה במים אחרונים דוקא היא או שהוא סובר דברכת המים כיון דצרכי סעודה היא לא הוי הפסק בין נטילה להמוציא. ובהגהות החדשות (שם) כתוב שמברך על המים קודם ברכת המוציא ונטילת ידים וכדברי הרא"ש וכן עיקר.
אולם עיין במכתב הראשל"צ דזה לא לדינא
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון