ובענין מה שכתבת שלא הבנת את החילוק שכתבתי בין תפילה לבטחון, שמעלת הבטחון יותר מהתפילה, וגם מה שנחשב כתפילת שוא, ע"י בטחון שפיר שייך לבטוח בה', והארכנו בזה במקו"א וגם כאן הבאנו חלק מהדברים.
וכתבת שלא הבנת.
תעיין
כאן ותרוה נחת.
יש דרגות בביטחון והדרגה ההכי גבוה זה הדרגה שמה שעושה הקב"ה לטובה והוא לא אומר אני בוטח בה' שאצליח במבחן אני בוטח בה' שאין צעקה זו בתוך ביתי מה שהביא מהלל זה דרגה מיחודת שיש לצדיקים ואין ללמוד מעשה לנו
זוהר כרך א (בראשית) פרשת תולדות דף קמב עמוד א
רבי אלעזר פתח ואמר (תהלים פ"ד) אשרי אדם עוז לו בך וגו', זכאה ב"נ דאתתקף ביה בקודשא בריך הוא וישוי תוקפיה ביה, יכול כחנניה מישאל ועזריה דאתתקפו ואמרו (דניאל ג') הן איתי אלהנא די אנחנא פלחין, יכול לשזבותנא מגו אתון נורא יקידתא ומן ידך מלכא ישזיב, ת"ח דאי לא ישזיב ולא אתקיים עלייהו קודשא בריך הוא אשתכח שמיה דקודשא בריך הוא דלא יתקדש בעינייהו דכלא כמה דאמרו, אלא כיון דידעו דלא אמרו כדקא יאות אהדרו ואמרו והן לא ידיע להוי לך מלכא וגו', בין ישזיב בין לא ישזיב ידיע להוי לך מלכא וגו', ותנינן דמלה אודע להו יחזקאל ושמעו וקבילו מניה דקודשא בריך הוא לא אתקיים עלייהו בגין דיקבלון אגרא, וכדין אהדרו ואמרו והן לא ידיע להוי לך מלכא וגו' אלא לא יתתקף ב"נ דיימא קודשא בריך הוא ישזבינני או איהו עביד לי כך וכך, אבל ישוי תוקפיה ביה בקודשא בריך הוא דיסייע ליה כד איהו אשתדל באינון פקודין דאורייתא ולמיהך בארח קשוט דכיון דאתי ב"נ לאתדכאה מסייעין ליה ודאי ובדא יתתקף ביה בקודשא בריך הוא דאיהו יסייע ליה ויתתקף ביה דלא ישוי תוקפיה באחרא ובגין כך עוז לו בך,
ספר חובות הלבבות שער ד - שער הביטחון פרק ז
והנה הילד בתחלת ענינו בוטח על שדי אמו, כמ"ש: מבטיחי על שדי אמי. וכאשר תחזק הכרתו, משיב בטחונו על אמו, לרוב השגחתה עליו, כמ"ש: אם לא שויתי ודוממתי נפשי כגמול עלי אמו וגו'. וכשתחזק הכרתו עוד, ורואה, כי הנהגת אמו אל אביו משיב בטחונו אליו למעלת הגנתו עליו, וכאשר יחזק גופו ותתכן לו תחבולה במחיתו, במלאכה או סחורה והדומה להם, משיב בטחונו אל כחו ותחבולתו, מפני סכלותו בכל אשר קדם בטובת הנהגת האלהים. ואמרו על אחד מן החסידים, שהיה לו שכן סופר מהיר, והיה מתפרנס משכר ספרותו. א"ל יום אחד: היאך ענינך? א"ל: בטוב, בעוד ידי שלמה. ולערב היום ההוא נגדעה ידו, ולא כתב בה שאר ימיו, והיה זה ענשו מהאל יתברך על אשר בטח על ידו. ואם יתכן לו טרפו ע"י זולתו מן הבריות, ישיב בטחונו אליהם ותנוח נפשו עליהם, וכשתחזק הכרתו, ויראה חסרונם וצרכם אל הבורא יתברך, ישיב בטחונו אליו ויסמך עליו בענינים, שאין לו יכולת בהם, ולא יוכל להמלט מהמסר בם אל גזרת הבורא, כמו ירידת הגשמים על הזריעה והליכת הים והליכת המדברות מאין מים, ובבא שטף ובנפל הדבר בחיים, והדומה לזה מן הענינים, אשר אין בהם לאדם שום תחבולה בשום פנים, כמ"ש: ובעת רעתם יאמרו קומה והושיענו. ואם תחזק הכרתו באלהים עוד, יבטח בו ג"כ במה שיתכן לו בו קצת תחבולה, כמו הבאת הטרף בסבות המסוכנות והמלאכות המיגעות את הגופים, ויניחם, לבטחונו באלהים, שיטריפהו במה שיהיה קל להתעסק בו יותר מהם. ואם תחזק הכרתו באלהים יותר, ישיב בטחונו אליו בכל הסבות הקשה מהם והקלה, ויכוין בהתעסקו בהם לעבודת האלהים ולשמר מצוותיו. וכאשר תחזק הכרתו יותר מזה בחמלת הבורא על ברואיו, ירצה במה שיהיה מגזרת האלהים לו בלבו ובלשונו ובנראהו ובנסתרו, וישמח בכל אשר עשה לו האלהים ממות וחיים וריש ועושר וחולי, לא יכסף לזולת מה שבחר לו האלהים ולא ירצה אלא מה שרצה לו, ונמסר אל האלהים ומשליך נפשו וגופו אל דינו, ולא יגביר ענין ולא יבחר זולת מה שהוא בו מעניני עולמו, כמ"ש אחד מן הבוטחים: לא השכמתי מעולם בענין והתאויתי לזולתו. וכאשר תחזק הכרתו באלהים יותר מזה, וידע הענין המכוון אליו בבריאתו ויציאתו אל העולם הזה הכלה, ויכיר מעלת העולם האחר הקיים, ימאס בעוה"ז ובסבותיו, וימסר במחשבתו ובנפשו וגופו אל האלהים ית' וישתעשע בזכרו בבדידות, וישתומם מבלתי המחשבה בגדולתו. ואם יהיה במקהלות, לא יתאוה כי אם לרצונו ולא יכסף כי אם לפגיעתו, ותטרידהו שמחתו באהבתו משמחת אנשי העולם בעולם ושמחת אנשי העולם הבא בעולם הבא. וזאת העליונה שבמדרגת הבוטחים מהנביאים וחסידים וסגולת האלהים הזכים, והוא מה שאמר הכתוב: אף אורח משפטיך ה' קוינוך לשמך ולזכרך תאות נפש, ואמר: צמאה נפשי לאלהים לאל חי. אלה עשר מדרגות הבטחון, אשר לא ימלט בוטח מאחת מהנה. ומצאנו ענין הבטחון בלשון הקודש מליצים בעדו בעשר מלות כנגד עשר מדרגות האלה, והם: מבטח, ומשען, ותקוה, ומחסה, ותוחלת, וחכוי, וסמיכה, ושבר, ומסעד וכסל. האלהים ישימנו מן הבוטחים עליו, הנמסרים לדינו בנראה ובנסתר ברחמיו, אמן:
הרי שבטחון אמיתי בה' הכוונה מה שעושה הקב"ה לטובה ואני סומך עליו שהוא יבחר לי הטוב ולא הכוונה שאני בוטח שאני אנצל וכדומה