מרן השו"ע בסי' שכ"א סי"ב כתב: "המחתך הירק דק דק חייב משום טוחן".
ובחזו"ע (שבת ד' עמ' רנ"ז) כתב על דבריו: "ולכאורה היה לו לפסוק כהרמב"ם והרא"ש, שני עמודי ההוראה, אשר נלוו עמם הרמב"ן והרא"ה והריטב"א וספר התרומה והתוספות והמאירי והרמ"ך, שכולם סוברים להתיר לחתוך דק דק פירות וירקות הנאכלים חיים, ואפשר שמכל מקום מצא מרן לנכון לחוש לדברי האוסרים בספק איסור תורה. וצ"ע. ועל כל פנים כשיש ספק נוסף נראה בודאי שיש להקל כדעת רוב הפוסקים הנ"ל". עכ"ל.
והנה גבי שיעור לאלתר, כתב רבינו ירוחם (והובא בב"י ריש סי' שי"ט) שהוא אם זה לצורך הסעודה הקרובה, ואפי' יש זמן. וכן יש דעות נוספות בשיעור לאלתר.
השאלה היא, האם לפי הנ"ל יהיה אפשר להקל להכין סלט דק גם שעה לפני הסעודה, כיון שיש כאן ספק אי הוי שיעור לאלתר, ובמקום ספק אפשר להקל לחתוך ירקות דק ע"פ רוב הפוסקים.
ובחזו"ע (שבת ד' עמ' רנ"ז) כתב על דבריו: "ולכאורה היה לו לפסוק כהרמב"ם והרא"ש, שני עמודי ההוראה, אשר נלוו עמם הרמב"ן והרא"ה והריטב"א וספר התרומה והתוספות והמאירי והרמ"ך, שכולם סוברים להתיר לחתוך דק דק פירות וירקות הנאכלים חיים, ואפשר שמכל מקום מצא מרן לנכון לחוש לדברי האוסרים בספק איסור תורה. וצ"ע. ועל כל פנים כשיש ספק נוסף נראה בודאי שיש להקל כדעת רוב הפוסקים הנ"ל". עכ"ל.
והנה גבי שיעור לאלתר, כתב רבינו ירוחם (והובא בב"י ריש סי' שי"ט) שהוא אם זה לצורך הסעודה הקרובה, ואפי' יש זמן. וכן יש דעות נוספות בשיעור לאלתר.
השאלה היא, האם לפי הנ"ל יהיה אפשר להקל להכין סלט דק גם שעה לפני הסעודה, כיון שיש כאן ספק אי הוי שיעור לאלתר, ובמקום ספק אפשר להקל לחתוך ירקות דק ע"פ רוב הפוסקים.
- אגב, לכאו' נידון דומה מצאנו גבי בישול אחר בישול בלח, שגם בזה השו"ע פסק להחמיר נגד רוב הראשונים. וא"כ גם בזה נאמר שבמקום ספק יהיה אפשר להקל?
