• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לחתוך סלט דק שעה לפני הסעודה

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
מרן השו"ע בסי' שכ"א סי"ב כתב: "המחתך הירק דק דק חייב משום טוחן".

ובחזו"ע (שבת ד' עמ' רנ"ז) כתב על דבריו: "ולכאורה היה לו לפסוק כהרמב"ם והרא"ש, שני עמודי ההוראה, אשר נלוו עמם הרמב"ן והרא"ה והריטב"א וספר התרומה והתוספות והמאירי והרמ"ך, שכולם סוברים להתיר לחתוך דק דק פירות וירקות הנאכלים חיים, ואפשר שמכל מקום מצא מרן לנכון לחוש לדברי האוסרים בספק איסור תורה. וצ"ע. ועל כל פנים כשיש ספק נוסף נראה בודאי שיש להקל כדעת רוב הפוסקים הנ"ל". עכ"ל.

והנה גבי שיעור לאלתר, כתב רבינו ירוחם (והובא בב"י ריש סי' שי"ט) שהוא אם זה לצורך הסעודה הקרובה, ואפי' יש זמן. וכן יש דעות נוספות בשיעור לאלתר.

השאלה היא, האם לפי הנ"ל יהיה אפשר להקל להכין סלט דק גם שעה לפני הסעודה, כיון שיש כאן ספק אי הוי שיעור לאלתר, ובמקום ספק אפשר להקל לחתוך ירקות דק ע"פ רוב הפוסקים.
 
בתחילה חשבתי שאולי שייך לומר כאן גם ס"ס (שמא מותר לחתוך ירקות, ושמא לסעודה הקרובה הוי לאלתר), אבל נראה שלא שייך לומר כן, כיון שיש ספק אם לחתוך ירקות חיים לאכילה הוי טוחן, ואם הוי טוחן שמא לאלתר שרי. ואז יש לנו ספק מה זה לאלתר, שספק זה ממעט מהספק השני הנ"ל (של שמא לאלתר שרי), וממילא הוא מגריע את הספק ספיקא.
בפרט לפי מה שנכתב:
1765925328041.png
 
ובחזו"ע (שבת ד' עמ' רנ"ז) כתב על דבריו: "ולכאורה היה לו לפסוק כהרמב"ם והרא"ש,
בב"י צידד בסופו שיש לפי הרמב"ם איסור דרבנן.
והנה גבי שיעור לאלתר, כתב רבינו ירוחם (והובא בב"י ריש סי' שי"ט) שהוא אם זה לצורך הסעודה הקרובה, ואפי' יש זמן. וכן יש דעות נוספות בשיעור לאלתר.

השאלה היא, האם לפי הנ"ל יהיה אפשר להקל להכין סלט דק גם שעה לפני הסעודה, כיון שיש כאן ספק אי הוי שיעור לאלתר, ובמקום ספק אפשר להקל לחתוך ירקות דק ע"פ רוב הפוסקים.
לכאורה זה ס"ס ששני הספיקות נגד מרן.

כי מדבריו בב"י משמע כמרדכי ש"לאלתר" זה שיעור מועט.
וכאן בשו"ע פסק בסכינא חריפא להחמיר לחתוך סלט דק.
 
בתחילה חשבתי שאולי שייך לומר כאן גם ס"ס (שמא מותר לחתוך ירקות, ושמא לסעודה הקרובה הוי לאלתר), אבל נראה שלא שייך לומר כן, כיון שיש ספק אם לחתוך ירקות חיים לאכילה הוי טוחן, ואם הוי טוחן שמא לאלתר שרי. ואז יש לנו ספק מה זה לאלתר, שספק זה ממעט מהספק השני הנ"ל (של שמא לאלתר שרי), וממילא הוא מגריע את הספק ספיקא.
בפרט לפי מה שנכתב:
הצג קובץ מצורף 40685
עי' בחזו"ע שכותב מה זה לאלתר דקות בודדות
 
בב"י צידד בסופו שיש לפי הרמב"ם איסור דרבנן.

לכאורה זה ס"ס ששני הספיקות נגד מרן.

כי מדבריו בב"י משמע כמרדכי ש"לאלתר" זה שיעור מועט.
וכאן בשו"ע פסק בסכינא חריפא להחמיר לחתוך סלט דק.
לכן כתבתי שלא צריך להגיע לס"ס, אלא ע"פ מש"כ בחזו"ע להדיא שבמקום ספק אפשר להקל, כתבתי שאם יש ספק (והיינו מהו שיעור לאלתר) לכאו' יהיה אפשר להקל.
עי' בחזו"ע שכותב מה זה לאלתר דקות בודדות
בוודאי! מה עניינו לכאן?
שיעור לאלתר ידוע, אך מכיון שמרן בחזו"ע כתב להדיא שכשיש ספר אפשר להקל, ממילא שיעור לאלתר לכאו' מוגדר כספק.
הרי לא נפסק שיעור לאלתר דקות בודדות והדעות האחרות נדחו מההלכה, אלא שמחמירים כך, ולכן זה עדיין נחשב ספק.
 
חזור
חלק עליון