• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לייזר בעיניים - הגומל

אור יעקב

Active member
כתבתי על נושא זה באורך והעליתי שצריך לברך מי שעשה ניתוח לייזר להסרת משקפיים.

אלה שראיתי שיש סתירה בדברי מרן שליט"א - אשמח אם יש לעוד מישהו מקורות שדיבר על זה בשיעורים וכדו'.
(כמובן שהעיקר נראה כמש"כ בילקו"י שביאר כמו שכתב ביחו"ד ח"ד שבחולי עיניים אין צריך שיפול למשכב)

1753294258343.png1753294290201.png
 
לא נראה לי סתירה
ניתוח לייזר זה לא חולי זה לשפר הראייה מעין ניתוח אסתטי לכן הולך הרב בקו אחד שעל זה לא מברכים הגומל
כל טעמו הוא משום "שלא נפל למשכב", וביאר כבר ביחו"ד והביאו בילקו"י שבחולי עיניים אפי' לא נפל למשכב צריך לברך.
ולבד מכל זה, עצם זה שהכניס עצמו לניתוח כתב מרן שליט"א שיש לברך.

1753300386480.png
 
כל טעמו הוא משום "שלא נפל למשכב", וביאר כבר ביחו"ד והביאו בילקו"י שבחולי עיניים אפי' לא נפל למשכב צריך לברך.
ולבד מכל זה, עצם זה שהכניס עצמו לניתוח כתב מרן שליט"א שיש לברך.

הצג קובץ מצורף 35426
נראה שמה שכתב הראשל"צ שליט"א בילקו"י: "אם מפאת חולשת הגוף ואם מפאת זיהום וכה"ג" הוא מחמת החולי שלו, אך בניתוח להסרת משקפיים איזה חולי יש לו? כל מה שמרן זיע"א התכוון שבחולי עיניים לא צריך שיפול למשכב הוא מחמת שהוא נחשב לחשיב"ס בשבת, וכמבואר בתחילת ההערה מפורש בדבריו ביחו"ד. משא"כ בהסרת משקפיים הוא כלל לא בגדר הזה. ולכן בשולחן המערכת לא חישבן זאת, כיון שרב המרחק ביניהם.
 
אך בניתוח להסרת משקפיים איזה חולי יש לו?
כל הנ"ל זה חוץ מזה שכל מי שעושה ניתוח להסרת משקפיים, קשה לו לקרוא ולהיות במקום מואר - והרוב נופלים למיטה...
משא"כ בהסרת משקפיים הוא כלל לא בגדר הזה. ולכן בשולחן המערכת לא חישבן זאת, כיון שרב המרחק ביניהם.
ועל זה הבאתי את דבריו בילקו"י שכתב גבי ניתוח.

1753301865660.png
 
נראה שחזר בו ומשנה אחרונה שלא יברך
צריך בירור בזה.

ומ"מ בתשובה שכתבתי ישנם ג' סיבות לברך.

א. רובם של העושים ניתוח נופלים למשכב.
ב. מכניסים עצמם לסכנה לעשות הניתוח.
ג. חולי עיניים יותר חמור משאר חוליים.
 
לא זכיתי להבין לאן נעלמה התגובה שלי
אך עכ"פ למבואר שם אין שום חזרה בדברי הרב שליט"א בשולחן המערכת, והדגיש שם ש"אינו בכלל נפל למשכב", א"כ רואים להדיא שלא דימה בין מש"כ בילקו"י לנידון של הסרה בלייזר. כיון שהחידוש בחולי עיניים שאע"פ שלא נפל למשכב, כיון שנקרא חשיב"ס בשבת, כנפל למשכב דיינינן ליה ויכול לברך הגומל.
 
נערך לאחרונה:
צריך בירור בזה.

ומ"מ בתשובה שכתבתי ישנם ג' סיבות לברך.

א. רובם של העושים ניתוח נופלים למשכב.
ב. מכניסים עצמם לסכנה לעשות הניתוח.
ג. חולי עיניים יותר חמור משאר חוליים.
כל מה שאתה אומר אתה צודק
אבל לייזר לעיניים זה לא משום חולי העינים
העיניים בסדר גמור וזה טבע הגוף להחלש עם השנים אבל חולי זה לא
מה גם שזה לא ניתוח זה לייזר אז גם אם תרצה לומר משום ניתוח זה לא
 
צריך בירור בזה.

ומ"מ בתשובה שכתבתי ישנם ג' סיבות לברך.

א. רובם של העושים ניתוח נופלים למשכב.
ב. מכניסים עצמם לסכנה לעשות הניתוח.
ג. חולי עיניים יותר חמור משאר חוליים.
א. אני מכיר אישית הרבה שעברו את זה (כולל הרבה מקירבה ראשונה) ואף אחד לא נפל למשכב, כך שקצת קשה להביא את זה בתור סייעתא.
ב. אינו סכנה כיון שאין כאן רקע של חולי, וכשנת"ל בדברי הילקו"י
ג. צודק, אך כאן אינו חולי
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון