• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

לכאורה סתירה בדברי הילקוט יוסף הל' סוכה

בילקוט יוסף הל' סוכה (מהדו' תשע"ו) עמ' תרסב כתב "כאשר נפטר ממצות סוכה בליל סוכות יש אומרים שחייב לאכול כזית פת בביתו משום היום טוב ויש אומרים שכל החיוב לאכול בליל סוכות הוא מצד הסוכה וכאשר פטור מישיבה בסוכה פטור גם מאכילת כזית פת ולדינא צריך שיאכל כזית פת בביתו ואמנם אם שכח להזכיר יעלה ויבא בברכת המזון בלילה הראשונה כיון שאכל בביתו אין צריך לחזור לברך ברכת המזון" מבואר דחייש למאן דאמר דחיוב פת לאו דוקא בסוכה אלא יוצא אף בבית (ונראה דהיינו שיטת מהרש"ל בסוכה כז. וסייעתו למרות שלא ציין בהערה השיטות בזה) ובעמוד תרסז-תרסח העלה ש"אם ירדו גשמים בלילה הראשון של החג פטור מלאכול בסוכה שנאמר בסוכות תשבו שבעת ימים תשבו כעין תדורו מכאן שהמצטער פטור מן הסוכה וכו' ואם אחר שאכל בבית פסקו הגשמים אם לפני חצות לילה פסקו יכנס לסוכה ויברך לישב בסוכה ויאכל לפחות כזית ואם לא פסקו הגשמים עד אחר חצות לילה לא יברך לישב בסוכה אלא אם כץ אוכל פת יותר מכביצה" וצריך עיון כי מאחר שכבר אכל בבית איך יברך על אכילת כזית בסוכה הרי יש לחוש שכבר יצא באכילת ביתו (כשיטת מהרש"ל שהזכיר לעיל) וספק ברכות להקל ובשלמא אם אוכל כביצה שפיר דמי דלא גרע משאר ימי החג אבל באכילת כזית איך יברך לישב בסוכה שמא כבר יצא בכזית שבביתו וכיוצ"ב כתב בכף החיים סי' תרל"ט ס"ק ע"ו בשם הדרך החיים עיין שם ודו"ק. וצ"ע.

1696256514804.png1696256533771.png
 
ייתכן והמקרה הראשון מדבר באופן שאין אפשרות כלל לאכול כזית בסוכה בלילה הראשון לדוגמא חייל בשטח, חולה בבית רפואה , מי שאין לו סוכה וכו ' ולכן הנדון עובר לאכילתו בבית
 
ואמנם אם שכח להזכיר יעלה ויבא בברכת המזון בלילה הראשונה כיון שאכל בביתו אין צריך לחזור לברך ברכת המזון ''מבואר דחייש למאן דאמר דחיוב פת לאו דוקא בסוכה אלא יוצא אף בבית''
לכאו' ט''ס וצריך לומר מבואר דחייש למאן דאמר דחיוב פת דוקא בסוכה ולא יוצא בבית ולכך אינו חוזר
 
לכאו' ט''ס וצריך לומר מבואר דחייש למאן דאמר דחיוב פת דוקא בסוכה ולא יוצא בבית ולכך אינו חוזר
קושיתי אינה מן יעלה ויבוא אלא ממה שחייב לאכול בבית משום הני שיטות דשמא החיוב לאו בסוכה לתיא (כדעת מהרש"ל) ודברי המהרש"ל הוא במהות המצוה שאינה קשורה לסוכה כלל שהמצוה היא רק אכילה אלא דממילא יצטרך באופן כללי לאכול בסוכה אבל זה לא קשור למצוה כמבואר בדבריו וממילא ולדעתו כשחוזר לאכול בסוכה אחר פסיקת גשמים כבר נתקיים מצותו במה שאכל כזית בבית ואיך לחזור לברך בסוכה?
 
קושיתי אינה מן יעלה ויבוא אלא ממה שחייב לאכול בבית משום הני שיטות דשמא החיוב לאו בסוכה לתיא (כדעת מהרש"ל) ודברי המהרש"ל הוא במהות המצוה שאינה קשורה לסוכה כלל שהמצוה היא רק אכילה אלא דממילא יצטרך באופן כללי לאכול בסוכה אבל זה לא קשור למצוה כמבואר בדבריו וממילא ולדעתו כשחוזר לאכול בסוכה אחר פסיקת גשמים כבר נתקיים מצותו במה שאכל כזית בבית ואיך לחזור לברך בסוכה?
כי הדעה שסוברת שאינו יוצא ידי חובה באכילה בבית היא עיקר
 
אולי הוה ס'ס לחיובא שמא כל החיוב תלוי בסוכה ומה שאכל בבית לא הועיל כלום ןצריך לחזור ולאכול בלי ברכה ואת''ל שאינו כן יש לצרף שיטות הראשונים שעל כל אכילה אפשר לברך לישב בסוכה
 
אולי הוה ס'ס לחיובא שמא כל החיוב תלוי בסוכה ומה שאכל בבית לא הועיל כלום ןצריך לחזור ולאכול בלי ברכה ואת''ל שאינו כן יש לצרף שיטות הראשונים שעל כל אכילה אפשר לברך לישב בסוכה
לזה כיוונתי שכתבתי לעיל שיש ליישב באו''א, אך כנ''ל עדיין לא הבינותי את קושייתו של רבי ליאור שליט''א.
 
אולי הוה ס'ס לחיובא שמא כל החיוב תלוי בסוכה ומה שאכל בבית לא הועיל כלום ןצריך לחזור ולאכול בלי ברכה ואת''ל שאינו כן יש לצרף שיטות הראשונים שעל כל אכילה אפשר לברך לישב בסוכה
וכן על עצם השהיה ואפ בלא אכילה
 
1696284596760.pngיישר כח על הספק ספיקא. אלא שאם כן היה למרן לומר דבירדו גשמים עד אחר חצות שיברך גם על כזית על פי ספק ספיקא בצירוף הרי"ף והרמב"ם דיש מצוה אחר חצות אלא ודאי לא רצה לסמוך בזה על ספק ספיקא והכי נמי לא שנא (ונראה לי הטעם דאין הספק ספיקא במצוה אלא בברכה בלבד). ומה שרצו לתרץ ששיטת מהרש"ל דחויה זה לא נראה בילקוט יוסף דהא חייש לה לענין מצוה שחייב לאכול כזית על פי שיטה זו וכל שכן שיש לחוש לענין ברכות.
 
בילקוט יוסף הל' סוכה (מהדו' תשע"ו) עמ' תרסב כתב "כאשר נפטר ממצות סוכה בליל סוכות יש אומרים שחייב לאכול כזית פת בביתו משום היום טוב ויש אומרים שכל החיוב לאכול בליל סוכות הוא מצד הסוכה וכאשר פטור מישיבה בסוכה פטור גם מאכילת כזית פת ולדינא צריך שיאכל כזית פת בביתו ואמנם אם שכח להזכיר יעלה ויבא בברכת המזון בלילה הראשונה כיון שאכל בביתו אין צריך לחזור לברך ברכת המזון" מבואר דחייש למאן דאמר דחיוב פת לאו דוקא בסוכה אלא יוצא אף בבית (ונראה דהיינו שיטת מהרש"ל בסוכה כז. וסייעתו למרות שלא ציין בהערה השיטות בזה) ובעמוד תרסז-תרסח העלה ש"אם ירדו גשמים בלילה הראשון של החג פטור מלאכול בסוכה שנאמר בסוכות תשבו שבעת ימים תשבו כעין תדורו מכאן שהמצטער פטור מן הסוכה וכו' ואם אחר שאכל בבית פסקו הגשמים אם לפני חצות לילה פסקו יכנס לסוכה ויברך לישב בסוכה ויאכל לפחות כזית ואם לא פסקו הגשמים עד אחר חצות לילה לא יברך לישב בסוכה אלא אם כץ אוכל פת יותר מכביצה" וצריך עיון כי מאחר שכבר אכל בבית איך יברך על אכילת כזית בסוכה הרי יש לחוש שכבר יצא באכילת ביתו (כשיטת מהרש"ל שהזכיר לעיל) וספק ברכות להקל ובשלמא אם אוכל כביצה שפיר דמי דלא גרע משאר ימי החג אבל באכילת כזית איך יברך לישב בסוכה שמא כבר יצא בכזית שבביתו וכיוצ"ב כתב בכף החיים סי' תרל"ט ס"ק ע"ו בשם הדרך החיים עיין שם ודו"ק. וצ"ע.

הצג קובץ מצורף 12531הצג קובץ מצורף 12532
אני חושב שתעיין כאן ותמצא משהו שיועיל
הוא הזכיר את נושא ירידת הגשמים
1696285999325.png
 
חזור
חלק עליון