ידידנו היקר "מנחה למלך",
ראשית יש לציין כי
מצוות תלמוד תורה היא
מצוות עשה מהתורה ללמוד את ה
תורה,
שבכתב ו
שבעל פה, על כל רבדיה, וללמדה לאחרים. מצווה זו שקולה כנגד כל המצוות, וכמובא ברמב"ם הלכות ת"ת.
ומרן השו"ע (יו"ד רמו) כתב: כל איש ישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורים בין בחור בין זקן גדול. אפילו עני המחזר על הפתחים אפילו בעל אשה ובנים, חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה, שנאמר והגית בו יומם ולילה. ובשעת הדחק, אפילו לא קרא רק קריאת שמע שחרית וערבית, לא ימושו מפיך קרינן ביה (הגהות מיימוני פ"א וסמ"ג עשין י"ב). ומי שא"א לו ללמוד, מפני שאינו יודע כלל ללמוד או מפני הטרדות שיש לו, יספיק לאחרים הלומדים. הגה: ותחשב לו כאילו לומד בעצמו (טור). ויכול אדם להתנות עם חבירו שהוא יעסוק בתורה והוא ימציא לו פרנסה ויחלוק עמו השכר, אבל אם כבר עסק בתורה אינו יכול למכור לו חלקו בשביל ממון שיתנו לו. (תא"ו נתיב ב' מש"ס דסוטה).
ובהלכה ג' כתב:
עד אימתי חייב ללמוד? עד יום מותו שנאמר ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך וכל זמן שלא יעסוק בתורה הוא שוכח:
כ"ז לומדים ממה שציוותה התורה:
לִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ. (
ספר דברים,
פרק י"א,
פסוק י"ט). וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם
וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם: (
ספר דברים,
פרק ה',
פסוק א'). וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ
וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ: (
ספר דברים,
פרק ו',
פסוק ז'. לֹא יָמוּשׁ סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה מִפִּיךָ
וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה לְמַעַן תִּשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת כְּכָל הַכָּתוּב בּוֹ כִּי אָז תַּצְלִיחַ אֶת דְּרָכֶךָ וְאָז תַּשְׂכִּיל: (
ספר יהושע,
פרק א',
פסוק ח').
וע"ע במסכת פאה (א, א) תלמוד תורה כנגד כולם, יש ערך רוחני עצום ללימוד תורה, מספק וממלא. ובמסכת ברכות ו. "הלומד תורה השכינה עמו". וע' במה שהביא בארוחות יושר עמ' ח שהמבטל תורה יהיו לו איסורים רבים רח"ל.
וכמש"כ באור חיים על דברים: ירמוז במאמר
וכל הטוב אל התורה, כאומרם ז"ל (ברכות ה.) "ואין טוב אלא תורה" שאם היו בני אדם מרגישין במתיקות ועריבות טוב התורה, היו משתגעים ומתלהטים אחריה, ולא יחשב בעיניהם מלוא עולם כסף וזהב למאומה, כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם. ע"כ.
***
בלי להאריך נמצאת למד שע"פ מקורותינו כל רגע שיוכל אדם לנצל - ינצל ללימוד תורה.
מ"מ הדבר ברור שאם יש קשיי פרנסה, ימצא דרך לפרנס את ביתו, שאל"כ נקרא רשע, וגם ללמוד. מדובר על דינים הלכתיים העוסקים בביטול תורה.
***
לסיכום: ממליץ לשואל לפתוח בספרי מוסר ואמונה (פלא יועץ וכו') ערך לימוד התורה.
ע' ספר אורות התורה ומאמרי הראיה של הגראי"ה קוק בחשיבות לימוד התורה, מה כ"כ חשוב ללמוד כל היום, מאיך שם בטוב טעם ודעת.
שנזכה בע"ה לחזות בנעם ד', וללמוד לשמה אמן כיה"ר.