• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מרן הרב עובדיה יוסף: מה צריך לעשות בשעת אזעקה?


 
אם האזעקה כנחש ש''ד אך אם הטילים כנחש אינו דומה.
האם באמת יש לך צד שלא צריך להפסיק באזעקה? זה ספק פיקוח נפש! תראה שו"ע משנ"ב סימן קד' מפסיקים גם בספק פיקוח נפש! דברים ממש פשוטים.

האזעקה מודיעה על סכנה של טילים.

וכן הורו הרבנים הראשיים במכתב שפרסמו ממש השבת האחרונה.
 
האם באמת יש לך צד שלא צריך להפסיק באזעקה? זה ספק פיקוח נפש! תראה שו"ע משנ"ב סימן קד' מפסיקים גם בספק פיקוח נפש! דברים ממש פשוטים.

האזעקה מודיעה על סכנה של טילים.

וכן הורו הרבנים הראשיים במכתב שפרסמו ממש השבת האחרונה.
לא מתווכח, רוצה להבין.
אחוז 1 לכמה אלפים מוגדר כספק פיקוח נפש?
 
לא מתווכח, רוצה להבין.
אחוז 1 לכמה אלפים מוגדר כספק פיקוח נפש?
אסביר בשמחה:
מה שטענת עכשו- זו טעות נפוצה בקריאת נתונים בסטטיסטיקה, קוראים לזה "הטיית ההישרדות" ואסביר בקצרה:
הסיבה שרק אחוז אחד מכמה אלפים נפגעים היא שכל אותם אלפים של אנשים הולכים למרחבים מוגנים באזעקות.
אם כל האנשים היו נמצאים במקומם ולא מתפנים האחוז היה מזנק משמעותית.
אצרף בשבילך את ההוראה של הרבנים הראשיים:
 

קבצים מצורפים

  • IMG_20231012_164010_350.jpg
    IMG_20231012_164010_350.jpg
    252.9 KB · צפיות: 3
אם האזעקה הייתה מודיעה על כמה נחשים שמסתובבים בכמה ערים ולא ידוע בדיוק היכן, זה ספק פיקוח נפש?
לא.
מסיבה פשוטה, נחש אפשר לראות/לשמוע/למנוע את כניסתו.
בנוסף יש המון נחשים לא ארסיים שגם אם יכישו אדם לא ימות, בניגוד לטילים.
טיל זה נפילה וגמרנו.
דברים די פשוטים לי למען האמת, לא מבין כ"כ את הקו שאתה הולך בו.
 
לא.
מסיבה פשוטה, נחש אפשר לראות/לשמוע/למנוע את כניסתו.
בנוסף יש המון נחשים לא ארסיים שגם אם יכישו אדם לא ימות, בניגוד לטילים.
טיל זה נפילה וגמרנו.
דברים די פשוטים לי למען האמת, לא מבין כ"כ את הקו שאתה הולך בו.
הדברים שכתבת בכלל לא פשוטים אך אין רצוני להאריך יותר.
 
לא יודע למה
יש דעה די רווחת בציבור החרדי שמאז כיפת ברזל אין חובה להפסיק בשמונה עשרה, אמנם לעיל כבר הבאתי מספר גדול של פוסקים שהורו מפורש ללכת למקלט גם אחרי קיומה של כיפת ברזל.
מלבד המכתב של הרבנים הראשיים להדיא מתחילת מלחמה זו.
 
אסביר בשמחה:
מה שטענת עכשו- זו טעות נפוצה בקריאת נתונים בסטטיסטיקה, קוראים לזה "הטיית ההישרדות" ואסביר בקצרה:
הסיבה שרק אחוז אחד מכמה אלפים נפגעים היא שכל אותם אלפים של אנשים הולכים למרחבים מוגנים באזעקות.
אם כל האנשים היו נמצאים במקומם ולא מתפנים האחוז היה מזנק משמעותית.
אצרף בשבילך את ההוראה של הרבנים הראשיים:
כלומר אם כולם לא היו נכנסים למרבים מוגנים היה רסיסים בכל הרחובות? ולא רק איפה שנפלו כשאנשים נכנסו למרחבים?
 
כלומר אם כולם לא היו נכנסים למרבים מוגנים היה רסיסים בכל הרחובות? ולא רק איפה שנפלו כשאנשים נכנסו למרחבים?
טעות, אסביר שוב:
אי אפשר ללמוד כלום מהנתון של מספר הנפגעים כיום מרסיסים וטילים לעניין הנידון של- כמה חשוב להיכנס למרחב מוגן- מכיוון שרוב מדינת ישראל באזעקה נכנסת למרחב מוגן!
זה כמו להגיד- נהיגה בשכרות היא לא מסוכנת- עובדה- לא שומעים כל יום על אנשים שמתים מנהיגה בשכרות!
(למתקשים- נתון לא יכול ללמד אותנו על חיוניות של משתנה כשבנתון עצמו לא קיים המשתנה)
אם זה לא היה מספיק ברור- שבת שלום, סיימתי.
 
טעות, אסביר שוב:
אי אפשר ללמוד כלום מהנתון של מספר הנפגעים כיום מרסיסים וטילים לעניין הנידון של- כמה חשוב להיכנס למרחב מוגן- מכיוון שרוב מדינת ישראל באזעקה נכנסת למרחב מוגן!
זה כמו להגיד- נהיגה בשכרות היא לא מסוכנת- עובדה- לא שומעים כל יום על אנשים שמתים מנהיגה בשכרות!
(למתקשים- נתון לא יכול ללמד אותנו על חיוניות של משתנה כשבנתון עצמו לא קיים המשתנה)
אם זה לא היה מספיק ברור- שבת שלום, סיימתי.
אבל גם אם אף אחד לא היה נכנס למרחב מוגן לא היו מתים מכל טיל מאות...
כי כמעט כל הטילים מיורטים.
וגם אלו שלא, לא פוגעים בכל האזור בו נשמעה אזעקה, כי הטיל נופל במקום מאוד מסויים.
ועדיין אף אחד לא השיב מה זה עדיף מנסיעה ברכב, שיש הרבה יותר הרוגים בתאונות דרכים.
 
אבל גם אם אף אח לא היה נכנס למרחב מוגן לא היו מתים מכל טיל מאות...
כי כמעט כל הטילים מיורטים.
וגם אלו שלא, לא פוגעים בכל האזור בו נשמעה אזעקה, כי הטיל נופל במקום מאוד מסויים.
ועדיין אף אחד לא השיב מה זה עדיף מנסיעה ברכב, שיש הרבה יותר הרוגים בתאונות דרכים.
הבית יוסף בעצמו כתב שמותר לסכן את הנפש בשביל צורת חיים נורמאלית כמו על מנת להתפרנס
ובספר "שמירת הנפש" הביא מכמה אחרונים שבימינו לנסוע ברכב או אוטובוס וכדומה זה וודאי כחלק של צורת חיים נורמאלית.
משא"כ להישאר במקום כשיש פעם ביום אזעקה- וודאי לא נורמאלי.
וזה למה הרב דינר והרבנים הראשיים פסקו מה שפסקו.
 
הבית יוסף בעצמו כתב שמותר לסכן את הנפש בשביל צורת חיים נורמאלית כמו על מנת להתפרנס
ובספר "שמירת הנפש" הביא מכמה אחרונים שבימינו לנסוע ברכב או אוטובוס וכדומה זה וודאי כחלק של צורת חיים נורמאלית.
משא"כ להישאר במקום כשיש פעם ביום אזעקה- וודאי לא נורמאלי.
וזה למה הרב דינר והרבנים הראשיים פסקו מה שפסקו.
מנין שאינו נורמאלי?
אצלינו בשמח"ת אמנם באזעקה הראשונה והשניה כולם הלכו למרחב מוגן אבל אח"כ כולם נשארו.
וכך נהגו במקומות רבים.
ואדרבה בכמה מקומות שיצאו למרחב מוגן סיכנו עצמם (וכגון באופקים).
 
נין שאינו נורמאלי?
אצלינו בשמח"ת אמנם באזעקה הראשונה והשניה כולם הלכו למרחב מוגן אבל אח"כ כולם נשארו.
וכך נהגו במקומות רבים.
ואדרבה בכמה מקומות שיצאו למרחב מוגן סיכנו עצמם (וכגון באופקים).
הרב שליט"א, אין לי יותר מה לומר לך שלא אמרתי כבר.

אם כל הוראת פוסקי הדור שהבאתי גם ספרדים וגם אשכנזים לא מספיקה- ישאר כבודו מחוץ למרחב מוגן ויבושם לו.

כל טוב
 
הרב שליט"א, אין לי יותר מה לומר לך שלא אמרתי כבר.

אם כל הוראת פוסקי הדור שהבאתי גם ספרדים וגם אשכנזים לא מספיקה- ישאר כבודו מחוץ למרחב מוגן ויבושם לו.

כל טוב
מנין לך שכך הוראת כל פוסקי הדור.
אחי שמע מהרב אלחנן פרץ שאין חיוב.
וכך גם נהג הרב שרהבני מעירנו.
וע"ע כאן כאן וכאן
 
חזור
חלק עליון