• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

לעבור לפני המתפלל-לבני עדהמ"ז

אבסר

Member
ב' טעמים מובאים במ"ב לאסור-מבלבל המתפלל, וגם 'מפסיק בינו לבין השכינה'.

הטעם הראשון מוסכם לכל השיטות. הטעם השני הוא חיי"א, ויש הרבה חומרות מחמתו.

למשל, אם עיני המתפלל עצומות אין בלבול אבל יש מפסיק שכינה.

גם הרבה מההיתרים המפורסמים כמו לעבור לצורך מצוה, כשהמתפלל עומד במעבר כו' רק מועילים להטעם של בלבול [יש גבול עד כמה אני צריך להתחשב עמו].

האם יש סיבה לבני עדות המזרח להחמיר כהחיי"א הזה? אולי יש מקור יותר קדומה?
 
יש כמה טעמים.
אתה מתכוון לטעם של השבולי הלקט שזה מפני שהשכינה כנגד המתפלל, או לטעם שהביא הט"ז (והוא מתשובות הגאונים) שכל ה-4 אמות נחשבים אדמת קודש?
כי מהשו"ע משמע שפסק או את הטעם של השבולי הלקט (או של המאירי שזה מבלבל), מכך שהתיר לשבת מאחריו (בסי' ק"ב ס"א).
 
אני שואל לגבי האיסור 'לעבור כנגד המתפלל' של ק"ב סעיף ד' וה',

לא האיסור 'לישב תוך ד"א' של המתפלל של תחילת הסימן.
 
כמדומה שהכוונה שלא מכוונים שבעבר.
כדאי לציין ששמעתי בשם כמה גדולים שיש כאלו המקפידים שלא לפסוע אחרי מי שלא סיים תפילתו וכל 20 שניות מסתובבים לאחור לראות אם סו"ס הוא סיים וזה יותר מפריע..
 
כמדומה שהכוונה שלא מכוונים שבעבר.
כדאי לציין ששמעתי בשם כמה גדולים שיש כאלו המקפידים שלא לפסוע אחרי מי שלא סיים תפילתו וכל 20 שניות מסתובבים לאחור לראות אם סו"ס הוא סיים וזה יותר מפריע..
אז אותם גדולים ס''ל שיפסע? (וגם אנו נשמח לשמוע דברים בשם אומרם)
 
כדאי לציין ששמעתי בשם כמה גדולים שיש כאלו המקפידים שלא לפסוע אחרי מי שלא סיים תפילתו וכל 20 שניות מסתובבים לאחור לראות אם סו"ס הוא סיים וזה יותר מפריע..
אז אותם גדולים ס''ל שיפסע? (וגם אנו נשמח לשמוע דברים בשם אומרם)
לי זכור שקראתי באיזה מקום שכתב שבכה"ג עדיף לפסוע מאשר להסתובב כל פעם. [כמובן שאיני זוכר את המקור לכך].
(ונראה פשוט שהסברא היא שהוא עובר פעם אחת על הטעם שנכנס למתפלל וכן פעם אחת על הטעם שמבלבל את המתפלל, אבל במקום לעבור פעמים רבות על הטעם ולבלבל את המתפלל ולהפסיד את כל מטרת ומהות התפילה...)
 
חזור
חלק עליון