• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

'לפני עיור' בחינוך הילדים

לפני עור על איסור גזל ל"ש כאן, מכיון שאביו ודאי מוחל על כך
ומה שנותר הוא רק על המחשבת עבירה לגזול את הכסף, והשאלה אם שייך בקטן "נתכוון לעלות בידו בשר חזיר"
ובפשטות מכיון שצריך לחנך קטן כמו בגדול ממש (כמ"ש הריטב"א וכו') לכן צריך לשים לב שלא להחטיא את הקטן גם במחשבת עבירה (גם באיסור נתכוון שייך לפני עיוור כמבואר בכל הפוסקים)
ואגב שאלה זו ידועה ומפורסמת לגבי סתם אדם ולא בקטן (עי' שו"ת שרידי אש ח"א סי' נז) וע"ע בס' תורתך שעשועי סי' מ.

מצד דרכי החינוך, אין כל מניעה מלעשות כן, אבל כ"ז באופן שהילד לא ידע שאתה מנסה להעמיד אותו במבחן, אבל אם יגלה שעשית לו מבחן, זה יכול להרוס, כי הילד יגלה שאתה לא נותן בו אימון...
 
השאלה הזו כבר נידונה בפוסקים להדיא שו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' קכח
ועיין שו"ת ציץ אליעזר ח"א סי' כ
וכן שו"ת תשובות והנהגות (להגר"מ שטרנבוך, חלק ד סימן רלו)
וכן שו"ת שבט הלוי (חלק ה סימן ריג)
וכן. חזון איש (יורה דעה סימן ב סק"ו)
וכן . שו"ת משנה הלכות (חלק ט סימן רמג)
 
וכן שו"ת תשובות והנהגות (להגר"מ שטרנבוך, חלק ד סימן רלו)
וכן שו"ת שבט הלוי (חלק ה סימן ריג)
וכן. חזון איש (יורה דעה סימן ב סק"ו)
וכן . שו"ת משנה הלכות (חלק ט סימן רמג)

כל המקורות שציינת
כולל:
השאלה הזו כבר נידונה בפוסקים להדיא שו"ת מנחת יצחק ח"ח סי' קכח
ועיין שו"ת ציץ אליעזר ח"א סי' כ
לא דיברו בזה כלל ועיקר!!! בכל הציונים שציינת עוסקים בדברים אחרים לגמרי
זה סתם גורם לביטול תורה לעיין שם! וחבל מאד
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון