• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מגבעת בתפילה חייב או לא? (דעת מרן רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל)

תלוי באיזה בית כנסת, שאם הוא במקום שכולם חובשים כובעים דעת מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (כפי שזכורני שהשיב באחד הספרים) שבמקום כזה אם שכח כובעו ילך להביאו ואפילו שבכך יפסיד זמן תפילה. וצע"ע בדברי שאר פוסקים.
 
האם מגבעת חובה/ או שראוי?
תלוי באיזה תפילה, בשחרית אי"צ כיון שיש טלית.
ובמנחה וערבית זה מנהג חשוב ונכון, היכון לקראת אלוקך ישראל. רק שדנו הפוסקים במי שרואה שיש לו מנין אחרון, והוא בלי כ"ח, האם ילך להביא כ"ח ויפסיד תפילה בצבור העיקר שהוא מתפלל עם כ"ח. או שתפילה בצבור עדיפא בכה"ג. ודן בזה בילקו"י הל' שבת ח"א כרך ג' בסופו עמ' תתמח-תתנ. והביא שבכה"ג עדיפא תפילה בצבור. אמנם דעת הגרח"ק שעדיף בכה"ג כ"ח.
אבל בלא"ה ודאי שיש חובה (כך זכורני), תעיין בילקו"י ותראה.
וחבל מאוד שלא כולם מקפידים בזה.
 
נערך לאחרונה:
מענין לענין באותו ענין
שו"ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן טו
ועכ"פ לפמ"ש לעיל, הלובשים כיפה קטנה אף על פי שאינה מכסה אלא מקצת הראש, ניצולים מחשש של ובחקותיהם לא תלכו, ומכ"ש לעם היושב בציון ובארץ ישראל שאין כוונתם להדמות לגוים, די אפילו בכיפה קטנה, אלא שמכל מקום כיון שנכנסים בזה לבית הכנסת להתפלל שמנה עשרה, ולעלות לספר תורה, ראוי מאד שהכיפה תהיה גדולה כשיעור שתכסה רוב הראש, שרובו ככולו. וכן מבואר בשו"ת שואל ונשאל ח"ג (סי' קלה). וכ"כ בשו"ת תשורת שי ח"ב (סי' לח) בכיו"ב. ע"ש. וע' בשו"ת חתם סופר (חחו"מ סי' קצא) ובשו"ת זכר יהוסף (ס"ס כד). ובשו"ת נחלת בנימין (סי' ל). ובשו"ת נטע שורק (חאו"ח סי' ב). ובשו"ת יריעות שלמה (סי' יז). ובשו"ת נחלת בנימין (סי' ל). ובשו"ת תורת יקותיאל (סי' יב). ודו"ק.

כתבתי בזה בסה"ק אם תרצה תשלח לי באישי
 
תלוי באיזה בית כנסת, שאם הוא במקום שכולם חובשים כובעים דעת מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (כפי שזכורני שהשיב באחד הספרים) שבמקום כזה אם שכח כובעו ילך להביאו ואפילו שבכך יפסיד זמן תפילה. וצע"ע בדברי שאר פוסקים.
ומרן הראש"ל שליט"א לא מסכים עם דבריו להלכה.
 
מהיכי תיתי שה'היכון' זה בדווקא ע"י מגבעת.
אם היית אומר לכסות את כל הראש - ניחא, אבל בגלל 'היכון'?
זה הנקודה האם זה חובה משום היכון? או שכיוון שמתפלל עם כיפה גדולה די בכך.
כיוון שראיתי בשו"ת יחוה דעת חלק ד סי' א' דן בזה מצד גודל הכיפה ולא מצד היכון או שאפשר לומר שזה וזה אחד
 
תלוי באיזה בית כנסת, שאם הוא במקום שכולם חובשים כובעים דעת מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (כפי שזכורני שהשיב באחד הספרים) שבמקום כזה אם שכח כובעו ילך להביאו ואפילו שבכך יפסיד זמן תפילה. וצע"ע בדברי שאר פוסקים.
ומרן הראש"ל שליט"א לא מסכים עם דבריו להלכה.
ילקו"י שבת כרך א' ח"ג עמ' תתמ"ח:
1713178852517.png
ועי"ש עוד בעניין זה.
 
ראינו את מרן שבתפילת שחרית ביום חול לא היה שם טלית על הראש.[בשבת היה עם הכובע.]
אשמח להסבר [בעבר שמעתי הסבר.]
בהליכות מרן (כמדומני) כתב בשמו שטלית על ראשו מפריע לו בכוונת התפילה
 
חזור
חלק עליון