• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מגילה בלילה או ביום - מה עדיף

יוסף משה

Active member
מרן שליט"א בשיעורו אתמול [מוצ"ש פרשת כי תשא תשפ"ה] וכן בילקוט יוסף פורים [עמ' שכ"ג] העלה שיקרא ביום שהוא מדברי קבלה ולא בלילה שהוא מדברי סופרים, וחלק על האור לציון בזה.

ולא זכיתי להבין, שהרי יש כאן ס"ס לקרוא בלילה, שמא קריאת הלילה והיום שוה ושניהם מדברי סופרים [דדברי קבלה כדברי סופרים דמו, וכדמוכח מדברי התוס' במגילה י"ט ע"ב ועוד], וא"כ יש להקדים את הלילה. ואף אם נאמר שקריאת היום היא מדברי קבלה כדברי תורה - שמא ההלכה כדעת הרדב"ז וסיעתו שמצוה הבאה לידו אף שהיא מדרבנן קודמת למצוה מאוחרת שיכול לקיים אף שהיא דאוריתא [ודלא כחכם צבי]. ונמצא פסק האור לציון נכון, וכבר צויין שם בהערה לעיין בערוך השולחן, שכתב ממש כדבריו עי"ש.

ועוד יש להבין שבילקוט יוסף בסוף ההערה לאחר שפלפל בזה נשאר בצ"ע בזה עי"ש. וא"כ אמאי כתב בהלכה למעלה שיקרא ביום כנגד הערוך השולחן שציין שם דפשיטא ליה שלא כן, והרי יש צדדים לכאן ולכאן, ועדיף לעשות כדברי הפוסקים המפורשים שלא הסתפקו בזה מאחר ואין ראיה ברורה נגדם, ובפרט לפי הס"ס שכתבנו לעיל.
 
שו"ר בפסקי תשובות סי' תרצ"ב בסוף הערה 17 שציין לשו"ת מגדנות אליהו ח"ד סי' קכ"ז, שהאריך בזה יפה, והעלה כאמור ומעוד טעמים - עי' באותיות ה' ו'.

1742113994809.png

1742114038085.png
 
חזור
חלק עליון