• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • "המרכז למורשת מרן" שמח לבשר לציבור היקר על פתיחת קבוצת הצ'אט "מורשת מרן אונליין" בה יובאו חדשות ועדכונים מעולם התורה, וכן תכנים תורניים מעניינים כולל קטעי וידאו, תמונות והנעשה בעולם הישיבות.

    >> להתחברות לחצו עכשיו:

    https://news.moreshet-maran.com/

    לשליחת עדכונים לחצו כאן, או שלחו למייל: news@moreshet-maran.com

    נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.

מדוע אסור לקרוא כתב שתחת התמונה בשבת?

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בגמ' (שבת קמט.) כתוב: "כתב המהלך תחת הצורה ותחת הדיוקנאות אסור לקרותו בשבת".
ופירש רש"י: "אסור לקרותו בשבת - שמא יקרא בשטרי הדיוטות".
והבית יוסף בסי' ש"ז סעיף ט"ו כתב: "ונראה דטעמא משום דהוי שטרי הדיוטות".
ולא כתב הטעם "שמא יקרא בשטרי הדיוטות" אלא "דהוי שטרי הדיוטות".
וכן כתב הפרי מגדים (אשל אברהם ס"ק כ"א): "מה שכתב רש"י שמא, לאו דווקא אלא דהוה שטרי הדיוטות ועובדין דחול עי' ט"ז אות י"א וכו' ובב"י דהוה שטרי הדיוטות תיקן לרש"י ז"ל".
ובאליה רבה (אות ל"ז) כתב: זה לשון בית יוסף: "ונראה דטעמא משום דהוי שטרות הדיוטות", עד כאן. ותימא, הא פירש רש"י להדיא דף קמ"ט גזירה שמא יקרא בשטרי הדיוטות, וכן כתב הרא"ש ושבלי הלקט סימן ל"ג".
אולם, בחזון עובדיה שבת ו' עמ' סז כתב:
1732470763089.png
ולכאו', למה הרב פסק כדעת רש"י, ולא כמש"כ הב"י (בדעת רש"י)?
 
באמת היה מקום לומר שיש כאן מחלוקת האם שייך לומר בכותל שטרי הדיוטות כיון שהוא דבר קבוע בקרקע וחשוב או לא
ולדעת רש''י אין לו דין שטרי הדיוטות ולדעת הב''י יש לו
וקושיתך קשה למה כתב כרש''י
ואולי תעתיק כל דברי הרב שם בהגה
 
חזור
חלק עליון