• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מדוע מתחבאים?

ודאי שהיה כדאי שכל אחד יכתוב בשמו האמיתי כדי שיהיה אחראי לדבריו, ויכוון לאמת לאמיתה של תורה והשקפה. אך כיון שפעמים יש חילוקי דעות בין חברים ואוהבים, ולא פעם העניין גולש לפסים אישיים, שזה מזכיר לו מהיכן הגיע ואיפה למד וכו' לכן נלענ"ד שראוי להיות אנונמי.
 
אני כותב בשמו של מישהו כאן שכולם מכירים...
אם יש אדם שבאמת לא אומר דעות עצמניות בכלל אלא מה שקיבל מרבותיו חכמי ירושלים, והוא רוצה להוכיח אנשים קשים שאף אחד לא מעיז להתעסק איתם, ויש לו איתם קשר אישי, אז הוא מעדיף לכתוב את האמת שלו בשם אחר שגם אם יקללו ויחרפו אותו וירדפו אותו זה לא יגיע לפסים פיזיים, כי יש גבול למה שאדם צריך לסבול בגלל האמת שלו
סיבה נוספת. שלפעמים אתה רוצה לתאר מצב שקורה סביבך ואינך רוצה שיזהו במי מדובר כדי לא לפגוע בתלמידים שמטופלים אצלך וכדו', והשם האנונימי עוזר לזה מאוד
ובמה שנוגע אלי אני מזמן נתבקשתי לפתוח בלוג, והאמת שכל יום יש לי דילמות חינוכיות שאנחנו מתייעצים ועובדים לפתור אותם, ולפעמים זה סיפורים הזויים שאתה לא מאמין שיש דברים כאלה, ושואל את עצמך מה קורה עם הצעירים האלה מאיפה באים להם השטויות האלה לראש, ועכשיו עם פתיחת המבחנים לישיבות בכלל יש הרבה מה לדבר, אבל כאמור זה דברים שאי אפשר לדבר אם מישהו עלול לזהות מי הבחור המדובר או מי הראש ישיבה והרשם הבעייתי שעליו אני מדבר, לכן אני מוכרח להשתדל לשתוק
 
הוא מתקיים ע"י הגרשיים על המילה 'אמיתיים' ......
כלומר קוראים לו דוד כהן (לדוגמא) הוא פותח משתמש בשם משה לוי, ועוד משתמש בשם יוסף ישראלי וכו' וכו'
זה בדיוק כמו שיכתבו 'פשוט' או 'עשירית האיפה' או כל כיו"ב. זה סתם התחכמויות... הנושא ברור
 
למרות שאני חושב שהדברים פשוטים, אסביר:

יש מליצה נאה ששגורה בפיות האנשים: מה ההבדל בין דובר אמת לדוגרי?
דובר אמת אומר את האמת, דוגרי אומר את כל האמת...
למותר לציין כאן את משלו הנודע של הבן איש חי על אותו אחד שקיבל על עצמו בראש השנה לומר את כל האמת...

בן אדם נורמלי לא אומר את כל מה שהוא חושב בפני כל אחד, למרות שהוא חושב שהדברים נכונים ואמיתיים, ולמרות שהוא עומד מאחריהם, זה עדיין לא סיבה לומר אותם בפני מי שלא יערב לו לשמוע אותם. וזה לבד סיבה שלא לפרסם את דעותי ברשת כשאין לי מושג מי יקרא אותם ומה הוא ישליך עלי.

אתן לך דוגמא קטנה - אמש התפתח כאן דיון באחד האשכולות על מעמדם החברתי והדתי של קהילה מסויימת שאכמ''ל, ואתה יודע במה הדברים אמורים. ב''ה מנהלי הפורום מתוך אחריות וחשש לפגיעה הזדרזו למחוק את ההודעות הבעייתיות למען לא יעמדו ימים רבים. אבל באותה מידה יתכן שאדם בלהט הויכוח ומתאוות הניצוח יאמר דברים שלא ראויים להאמר בפני כל אדם מישראל, ולא יזכור לבקש להעלימם אחר הזמן, ויבוא מי שיבוא ויראה את הדברים רשומים ויהיו לו למעיק נפש. וכשהדברים רשומים תחת שם מלא - רבה האחריות וקרוב לנזק.

עוד נקודה - לפעמים אדם אומר דבר ואחר זמן או אחר שנחשף לפרטים נוספים הוא משנה את דעתו, אבל אם הדברים חתומים תחת שמו יהיה לו קשה להסירם מהשתייכות אליו, כי הוא חתום עליהם בפומבי כבעל השמועה.

דבר נוסף, כאדם פרטי אין לי בעיה להתבטא כאן ולהשתמש ברשת בצורה כשרה, אך כרב לתלמידים צעירים אני חושב שזו דוגמא לא טובה, כי הם יקחו את זה כאישור לשימוש ברשת בכלל, ורב התועלת על הנזק.

לסיום: מה העניין לכתוב שמות?
מילא ת''ח שצריכים לסמוך על פסיקתו ראוי שנדעהו בשם ונדע אם ראוי הוא לכך, אבל מעבר לזה ממש אין צורך. וכי אנחנו רשת חברתית?
אולי גם נעלה תמונות שלנו? נשתף מהחיים האישיים?
מי שרוצה לקשור קשרים יכול לפתח אותם בהודעות פרטיות, הפורום מיועד לדיון ענייני בתוכן הדברים בלי השפעות חיצוניות.
אני חושב שעל בעל האשכול להסביר למה הוא שונה מרוב ככל חברי הפורומים התורניים שבחרו שלא להזדהות בשמם.
שפתותיך שושנים...
אכן העלית את הטיעונים הנכונים, ואני מזדהה איתם בהחלט.
 
חזור
חלק עליון