• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מדוע נאמר בן בחיריק ולא בסגול?

גרינפלד

Well-known member
קהלת משה, הובא במעינה של תורה:
מה טעם נאמר "בן" בחיריק ולא בסגול כרגיל?
לפי שאמרו חכמינו כי אותה "יוד" שהוסיף משה ליהושע היתה "יוד" זו של שרה אמנו, שנקראה תהילה "שרי", ככתוב "לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה" (בראשית יז, טו).
ברם ה"יוד" של "שרי" הרי לא היתה מנוקדת, ומנין איפוא לקח משה את שתי הנקודות הדרושות בשביל השוא שמתחת ל"יוד" ב"יהושע" - על כן נאמר "בן" בחיריק במקום סגול, כי מכאן נטל משה שתי נקודות ונתנן תחת ה"יוד" של "יהושע".


ובספר שיחת חולין של תלמידי חכמים הובא כן בשם ר' משה סופר, ואינני יודע אם זה החת"ס.

וקצת יש להעיר שכבר כשכתוב הושע ג"כ כתוב בן בחיריק, ואולי זה על שם העתיד,
ולרמב"ן פר' כי תשא ורד"ק ריש יהושע יש מהלכים אחרים.

עוד יש לעיין מהיכן נלקחה נקודה נוספת לקובוץ של ה-ש', שבהתחלה היה ציירה שזה רק שתי נקודות.​
 
ולרמב"ן פר' כי תשא ורד"ק ריש יהושע יש מהלכים אחרים.​
עלים לתרופה:
למטה אפרים הושע בן נון (יג, ח). כתב הרד"ק (יהושע א, א): "ואמר בכל מקום בן נון' בחירק, ולא יאמר באחד מהם בסגו"ל כמו שהוא מנהג ברוב, לפי שהן נדבקות שתי המילות לעולם, מפני שהם מלות זעירות ונדבקות, ובהדבקם תקל הקריאה בחיר"ק ולא כן בסגו"ל".

והרמב"ן כתב (שמות לג, יא): "וטעם 'בן נון', בא בחירק תמורת סגול. וכן: 'דִּבְרֵי אָגוּר בִּן יָקֶה' (משלי ל א) וכו'... ועם כל זה אני תמה, למה לא נמלט בשם הצדיק הזה אחד שיבא כמנהג (כלומר, למה לא כתוב לכל הפחות במקום אחד בן בסגול). ואני חושב, כי נהגו לקרותו כן לכבוד, כי היה הגדול בתלמידי משה רבינו ויקראו לו 'בינון', כלומר הגבון, כי אין נבון וחכם כמוהו" וכו'. עעו"ש.
 
קהלת משה, הובא במעינה של תורה:
מה טעם נאמר "בן" בחיריק ולא בסגול כרגיל?
לפי שאמרו חכמינו כי אותה "יוד" שהוסיף משה ליהושע היתה "יוד" זו של שרה אמנו, שנקראה תהילה "שרי", ככתוב "לא תקרא את שמה שרי כי שרה שמה" (בראשית יז, טו).
ברם ה"יוד" של "שרי" הרי לא היתה מנוקדת, ומנין איפוא לקח משה את שתי הנקודות הדרושות בשביל השוא שמתחת ל"יוד" ב"יהושע" - על כן נאמר "בן" בחיריק במקום סגול, כי מכאן נטל משה שתי נקודות ונתנן תחת ה"יוד" של "יהושע".


ובספר שיחת חולין של תלמידי חכמים הובא כן בשם ר' משה סופר, ואינני יודע אם זה החת"ס.

וקצת יש להעיר שכבר כשכתוב הושע ג"כ כתוב בן בחיריק, ואולי זה על שם העתיד,
ולרמב"ן פר' כי תשא ורד"ק ריש יהושע יש מהלכים אחרים.

עוד יש לעיין מהיכן נלקחה נקודה נוספת לקובוץ של ה-ש', שבהתחלה היה ציירה שזה רק שתי נקודות.​
גם אני תמהתי תמיד, על חידוש זה שהרי באמת נאמר גם בהושע בן עם חיריק.
אבל מה שכן, אפשר לומר את החידוש הזה עשרות שנים לבעלי בתים ולעולם הם לא ישאלו את השאלה הזו
 
חזור
חלק עליון