• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מה הדין? רגע אחד לפני...

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
אשאל כמה שאלות ששאלו אותי, מה יהיה הדין במקרה שנמצא רגע לפני זמן מסויים. מה עדיף?
1. מה יהיה הדין אדם שהתעורר רגע לפני סוזק"ש מג"א, האם יקרא ק"ש עכשיו קודם ברכות התורה כדי לצאת יד"ח שיטה זו, או שיסמוך על סוזק"ש גר"א?
2. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס דקה לפני סוף זמן תפילה, האם יעמוד להתפלל עוד קודם ברכות השחר וברכות התורה ובלי תפילין או לא?
3. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס אחרי סוף זמן תפילה, ועוד רגע החזן מתחיל חזרת הש"ץ, האם יתחיל תפילה יחד עם החזן בלי תפילין ולפני ברכות השחר וברכות התורה, כדי להרוויח מנין, או שיתפלל על הסדר (ורק יענה לקדושה עד 'ימלוך')?
4. מה יהיה הדין אדם שנזכר כמה דקות קודם שקיעת החמה ביום שבת שלא התפלל מנחה, האם ילך להתפלל מנחה (קודם השקיעה) ויאכל סעודה שלישית אחרי השקיעה, או להיפך? [או בכלל שיתפלל מנחה ביחידות ויספיק את שניהם קודם השקיעה]?
5. מה יהיה הדין אדם שנזכר רגע אחד קודם השקיעה שלא הניח תפילין, האם יעדיף להניח תפילין קודם השקיעה או להתפלל מנחה (ואת השני יעשה אחרי השקיעה)? ומה יהיה הדין בערב שבת?
6. מה יהיה הדין אדם שנזכר רגע קודם חצות ביום שבת שעדיין לא עשה קידוש ועוד רגע חצות. האם נתיר לו לשתות מים קודם הקידוש כדי שלא יחשב שהוא בתענית, או שיעשה קידוש אחרי חצות?
 
1. מה יהיה הדין אדם שהתעורר רגע לפני סוזק"ש מג"א, האם יקרא ק"ש עכשיו קודם ברכות התורה כדי לצאת יד"ח שיטה זו, או שיסמוך על סוזק"ש גר"א?
זכורני דעת מרן זיע"א כיון שזמן ק''ש הוא דרבנן אף לכתחי' אפשר לסמוך על דעת הגר''א.
2. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס דקה לפני סוף זמן תפילה, האם יעמוד להתפלל עוד קודם ברכות השחר וברכות התורה ובלי תפילין או לא?
הגר''א ירחי שלי' אמר לי פעם [והוא מרן מפורש] שסמיכות גאולה לתפילה עדיף טפי מתפילה בציבור. ושמא כיון שברכות הם רק דרבנן לא יעשה כן, אלא יתפלל על הסדר.
3. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס אחרי סוף זמן תפילה, ועוד רגע החזן מתחיל חזרת הש"ץ, האם יתחיל תפילה יחד עם החזן בלי תפילין ולפני ברכות השחר וברכות התורה, כדי להרוויח מנין, או שיתפלל על הסדר (ורק יענה לקדושה עד 'ימלוך')?
כנ''ל.
4. מה יהיה הדין אדם שנזכר כמה דקות קודם שקיעת החמה ביום שבת שלא התפלל מנחה, האם ילך להתפלל מנחה (קודם השקיעה) ויאכל סעודה שלישית אחרי השקיעה, או להיפך? [או בכלל שיתפלל מנחה ביחידות ויספיק את שניהם קודם השקיעה]?
מנחה קודם שבסעודה חיישי' שמא יגרר.
5. מה יהיה הדין אדם שנזכר רגע אחד קודם השקיעה שלא הניח תפילין, האם יעדיף להניח תפילין קודם השקיעה או להתפלל מנחה (ואת השני יעשה אחרי השקיעה)? ומה יהיה הדין בערב שבת?
אולי תפילין קודם שהוא דאו'.
6. מה יהיה הדין אדם שנזכר רגע קודם חצות ביום שבת שעדיין לא עשה קידוש ועוד רגע חצות. האם נתיר לו לשתות מים קודם הקידוש כדי שלא יחשב שהוא בתענית, או שיעשה קידוש אחרי חצות?
ממילא צריך לברך על כוס המים, כבר יברך על כוס היין ויצא י''ח קידוש.


* אדם כזה שכל חייו בדיעבד צריך לעשות לו טיפול 10,000 :)
 
הגר''א ירחי שלי' אמר לי פעם [והוא מרן מפורש] שסמיכות גאולה לתפילה עדיף טפי מתפילה בציבור. ושמא כיון שברכות הם רק דרבנן לא יעשה כן, אלא יתפלל על הסדר.
הספק (במספר 2) הוא מצד סוף זמן תפילה, לא מצד תפילה בציבור.
מה שנכתב עונה על ספק מס' 3.
 
זכורני דעת מרן זיע"א כיון שזמן ק''ש הוא דרבנן אף לכתחי' אפשר לסמוך על דעת הגר''א.
אבל אולי בכדי להרוויח את הדעה החולקת, יהיה עדיף שיקרא בלי ברכות התורה, שכן אינו מתכוון ללימוד, ויקנח ידיו באיזה דבר במקום נטילת ידיים (אם לא יספיק).
מנחה קודם שבסעודה חיישי' שמא יגרר.
אולי יטול ידיים, ואז ילך להתפלל, ויחזור וימשיך?
אולי תפילין קודם שהוא דאו'.
אבל סו"ס הוא לא מפסיד את השני, רק מפסיד להקדים את השקיעה. ועכ"פ באמת כך מסתבר...
ממילא צריך לברך על כוס המים, כבר יברך על כוס היין ויצא י''ח קידוש.
כמובן מדובר שאין לו כוס יין כגון שהוא בביהכנ"ס או במקום שלא מצוי לא כרגע יין ועד שישיג יין כבר יעבור חצות, האם ישתה מים קודם קידוש או לא. ואולי עדיף שלא ישתה, כיון שיש דעות שרק אם מתכוון לשם תענית אסור להתענות תענית שעות בשבת. (וראה בילקו"י סי' רפ"ח)
 
אשאל כמה שאלות ששאלו אותי, מה יהיה הדין במקרה שנמצא רגע לפני זמן מסויים. מה עדיף?
1. מה יהיה הדין אדם שהתעורר רגע לפני סוזק"ש מג"א, האם יקרא ק"ש עכשיו קודם ברכות התורה כדי לצאת יד"ח שיטה זו, או שיסמוך על סוזק"ש גר"א?
2. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס דקה לפני סוף זמן תפילה, האם יעמוד להתפלל עוד קודם ברכות השחר וברכות התורה ובלי תפילין או לא?
3. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס אחרי סוף זמן תפילה, ועוד רגע החזן מתחיל חזרת הש"ץ, האם יתחיל תפילה יחד עם החזן בלי תפילין ולפני ברכות השחר וברכות התורה, כדי להרוויח מנין, או שיתפלל על הסדר (ורק יענה לקדושה עד 'ימלוך')?
4. מה יהיה הדין אדם שנזכר כמה דקות קודם שקיעת החמה ביום שבת שלא התפלל מנחה, האם ילך להתפלל מנחה (קודם השקיעה) ויאכל סעודה שלישית אחרי השקיעה, או להיפך? [או בכלל שיתפלל מנחה ביחידות ויספיק את שניהם קודם השקיעה]?
5. מה יהיה הדין אדם שנזכר רגע אחד קודם השקיעה שלא הניח תפילין, האם יעדיף להניח תפילין קודם השקיעה או להתפלל מנחה (ואת השני יעשה אחרי השקיעה)? ומה יהיה הדין בערב שבת?
6. מה יהיה הדין אדם שנזכר רגע קודם חצות ביום שבת שעדיין לא עשה קידוש ועוד רגע חצות. האם נתיר לו לשתות מים קודם הקידוש כדי שלא יחשב שהוא בתענית, או שיעשה קידוש אחרי חצות?
1. אם הוא תמיד מחמיר בזה אין סיבה שלא יקרא מיד, מה גם שיכול לברך אשר בחר בנו שזה ברכה קצרה.
2. א. בעיקר השאלה ברור שיתפלל שמו"ע מיד, אם יחכה יפסיד את התפילה בזמנה ואין פה שום הו"א. ב. שמו"ע אינו מצריך ברכות התורה לפניה וגם ברכות השחר וגם תפילין זה רק למצוה מן המובחר, אלא אם התכוונת לגאוה לתפילה וגם זה פשוט שעדיף תפילה בזמנה. ג. אינו מובן למה הוא הגיע לבית הכנסת הוא היה צריך להתפלל בבית ולא להכנס לחששות אלו.
3. גאולה לתפילה עדיף מתפילה בציבור כל השאר המוזכרים אינם עדיפים.
4. לפי מה שידוע לי עדיף שיתפלל מנחה ביחידות.
5. יתפלל מנחה עם תפילין ביחידות ואם א"א שניהם לכאו' תפילין עדיפים לפני השקיעה וכ"ש בער"ש.
6. עדיף לעשות קידוש אחרי חצות, זה איסור גמור וזה פחות
 
 
2. מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס דקה לפני סוף זמן תפילה, האם יעמוד להתפלל עוד קודם ברכות השחר וברכות התורה ובלי תפילין או לא?
מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס דקה לפני סוף זמן תפילה, האם יתחיל מיד שמו"ע או שיתחיל ברכות ק"ש? (כיון שברכות ק"ש א"א להגיד אח"כ ושמו"ע הוא עדיין יוכל להתפלל עד חצות).
 
מה יהיה הדין אדם שהגיע לביהכנ"ס דקה לפני סוף זמן תפילה, האם יתחיל מיד שמו"ע או שיתחיל ברכות ק"ש? (כיון שברכות ק"ש א"א להגיד אח"כ ושמו"ע הוא עדיין יוכל להתפלל עד חצות).
גם הדין של שמו"ע אחרי זמ"ת אינו פשוט בפוסקים, ורק בדיעבד בשוגג סמכינן אמקילים.
ומסתבר שוודאי שמו"ע כתיקונו עדיף על ברכות ק"ש.
 
חזור
חלק עליון