• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מה המקור שהחזן לפני שמברך על ספירת העומר אומר ברשות מורי ורבותי והציבור עונה שמים ?

הרי כידוע כל מה שאומרים ברשות מורי ורבותי כדי לעורר הכונה שיכונו לצאת ידי חובה וגם הציבור עונה שמים ר''ת שומע משמיעה יחדיו מכוונים וכאן בספירת העומר הפוך על הפוך אנחנו לא רוצים לצאת ידי חובה בברכה ובספירת העומר של הש''צ אז מה העניין לעורר הכוונה וא''כ לכאורה עדיף לבטל את זה כי יש כאלו שלא יודעים זאת וזה מעורר אותם לכוון לצאת ידי חובה ואח''כ שרואים שכולם סופרים אז גם הם מברכים וסופרים עד כדי כך שמרן רשכב''ג זצוק''ל בספרו חזון עובדיה (יו''ט עמ' רלב) וכן בילקו''י הל' ספירת העומר עמ' קעט ע''ש שלכתחילה לעשות תנאי שלא לצאת ידי חובה בברכה של הש''צ וכאן אנו עושים אדרבה כדי לכוון לצאת יד''ח ?
 
 
מה שאומרים ברשות מורי ורבותי
לכאורה הסיבה היא כדכתב הב"י בשם שבלי הלקט גבי אדם שמברך המוציא ומוציא את חבירו צריך שיאמר "ברשות"
וכן הרמ"א שם בדרכי משה בשם האו"ז הביא עוד טעם בעניין

והטעמים שיש שם זה רק לדוגמא לדבר שאדם מברך ומוציא את חבירו

ואולי כיון שהוא שליח ציבור, אז אע"פ ששאר הציבור גם מברכים והוא לא מוציא אותם יד"ח, מ"מ עדיין כשמברך הוא שליח של הציבור ולכן זה דומה לברכה שאדם מברך ומוציא את חבירו.


ברשות.JPG


ברשות ב.JPG
 
הרי כידוע כל מה שאומרים ברשות מורי ורבותי כדי לעורר הכונה שיכונו לצאת ידי חובה וגם הציבור עונה שמים ר''ת שומע משמיעה יחדיו מכוונים וכאן בספירת העומר הפוך על הפוך אנחנו לא רוצים לצאת ידי חובה בברכה ובספירת העומר של הש''צ אז מה העניין לעורר הכוונה וא''כ לכאורה עדיף לבטל את זה כי יש כאלו שלא יודעים זאת וזה מעורר אותם לכוון לצאת ידי חובה ואח''כ שרואים שכולם סופרים אז גם הם מברכים וסופרים עד כדי כך שמרן רשכב''ג זצוק''ל בספרו חזון עובדיה (יו''ט עמ' רלב) וכן בילקו''י הל' ספירת העומר עמ' קעט ע''ש שלכתחילה לעשות תנאי שלא לצאת ידי חובה בברכה של הש''צ וכאן אנו עושים אדרבה כדי לכוון לצאת יד''ח ?
כמדומני שמו"ר חכם שלום הכהן זיע"א, הורה מחמת כן שאין צורך לומר זאת. אבדוק.
 
בספר "ואין למו מכשול" מועדי ישראל ח"א בעמ' 412 והלאה מדבר על זה והביא ד' טעמים לאמירת "שמים" (ומקורו ברב פעלים ח"ד או"ח סימן כב') ואכן כתב שלפי הטעם של לצאת ידי חובה, שוא"ת ולא יאמר (וכתב שכן מוכח בכתר שם טוב גאגין עמ' קמד', ובאוצה"ח לא נפתח לי כיון שלא הוספתי את הוצאת אהבת שלום), אך כיון שהרב פעלים כתב בסוף דבריו שהטעם העיקרי הוא נטילת רשות דרך ענוה, ולא יציאת י"ח, הנוהגים כן ימשיכו במנהגם.
 
אני הבנתי שלהוציא ידי חובה מי שלא יכול לברך, ששכח יום אחד
יתכן למי ששכח זה טוב שהחזן אומר והוא משיב "שמים", אבל שאר הציבור שעונים "שמים" ויש כאלו שמתכוונים לצאת ידי חובה ואח''כ גם מברכים מחוסר ידיעה, עליהם מה תאמר? זה יכול לגרום לאותם אלו שלא מבינים לברך סתם ברכה.
 
יתכן למי ששכח זה טוב שהחזן אומר והוא משיב "שמים", אבל שאר הציבור שעונים "שמים" ויש כאלו שמתכוונים לצאת ידי חובה ואח''כ גם מברכים מחוסר ידיעה, עליהם מה תאמר? זה יכול לגרום לאותם אלו שלא מבינים לברך סתם ברכה.
אני הבנתי כדברי הרב מורשת מרן, ואכן במקום לענות שמים אני לוקח תזכור לכוין שלא לצאת
 
כמדומני שמו"ר חכם שלום הכהן זיע"א, הורה מחמת כן שאין צורך לומר זאת. אבדוק.
לא צריך לבדוק כי לך עין מש"כ בדברי שלום מועדים ח"ב פרק נ"ב שאלה א' בשם תלמידו הנאמן בעל שולחן מלכים מועדים ח"א עמוד קפ"א וזה תורף דבריו:
נראה שאף שנהגו כן בהרבה מקומות, מ"מ טוב יותר שלא יאמר הש"ץ ברשות וכו' לפני ברכת הספירה, ואם אומר כן, טוב שלא יענו שמים אא"כ אלו הרוצים לצאת בברכתו ודיו ותו לא, עיי"ש
 
כמדומני שמו"ר חכם שלום הכהן זיע"א, הורה מחמת כן שאין צורך לומר זאת. אבדוק.
לא צריך לבדוק כי לך עין מש"כ בדברי שלום מועדים ח"ב פרק נ"ב שאלה א' בשם תלמידו הנאמן בעל שולחן מלכים מועדים ח"א עמוד קפ"א וזה תורף דבריו:
נראה שאף שנהגו כן בהרבה מקומות, מ"מ טוב יותר שלא יאמר הש"ץ ברשות וכו' לפני ברכת הספירה, ואם אומר כן, טוב שלא יענו שמים אא"כ אלו הרוצים לצאת בברכתו ודיו ותו לא, עיי"ש
מצורף מ"ש בזה ידידי היקר והחשוב הרה"ג דניאל כהן שליט"א.
 

קבצים מצורפים

  • אמירת שליח ציבור ברשות מורי ורבותי - הערה ע''ד חכם שלום כהן זיע''א.pdf
    111.1 KB · צפיות: 6
חזור
חלק עליון