• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מוקצה שראוי למלאכתו הראשונה

Shahars1

Member
יעויין בסי' שח סי"א שם כתב מרן לגבי מחט שנטל חורה או עוקצה וכו' שהיא מוקצה אלא א"כ ייחדה מבעו"י ויעויין שם הגהות רע"א שהביא מחידושי הרשב"א דווקא בניטל מבעו"י הא בשבת שרי דהוכנו אגב אביהם וכו' , ונשאר בצ"ע אם אפשר לדייק כן משו"ע ג"כ ,ולכאורה הצ"ע תמוהה דבסי' שג סי"יט יש ראיה ברורה כנגדו אלא שנראה לי לתרץ שם דהשו"ע פלגינן דיבורא ולא קשה כנגדו, דמש"כ השו"ע שצריך להזהיר הנשים שלא יטלטלו וכו' לשום בצעיפיהם לדעת רע"א יתפרש מכיוון דסי' שג מיירי בדיני הוצאה א"כ עיקר דבריו מוסבים על לשום בצעיפיהם אלא שאם נטלו מבעו"י יש בזה ג"כ בעיה של מוקצה והכי קאמר, צריך להזהיר הנשים שלא יטלטלו וכו' אם ניטל מבעו"י לשום בצעיפיהם אפ' אם ניטל בשבת אע"ג שאינו מוקצה מ"מ אפשר שאסור לצאת בו אלא שזה לא מתיישב כ"כ אם מישהו יוכל לעזור לתרץ אשמח
 
יעויין בסי' שח סי"א שם כתב מרן לגבי מחט שנטל חורה או עוקצה וכו' שהיא מוקצה אלא א"כ ייחדה מבעו"י ויעויין שם הגהות רע"א שהביא מחידושי הרשב"א דווקא בניטל מבעו"י הא בשבת שרי דהוכנו אגב אביהם וכו' , ונשאר בצ"ע אם אפשר לדייק כן משו"ע ג"כ ,ולכאורה הצ"ע תמוהה דבסי' שג סי"יט יש ראיה ברורה כנגדו אלא שנראה לי לתרץ שם דהשו"ע פלגינן דיבורא ולא קשה כנגדו, דמש"כ השו"ע שצריך להזהיר הנשים שלא יטלטלו וכו' לשום בצעיפיהם לדעת רע"א יתפרש מכיוון דסי' שג מיירי בדיני הוצאה א"כ עיקר דבריו מוסבים על לשום בצעיפיהם אלא שאם נטלו מבעו"י יש בזה ג"כ בעיה של מוקצה והכי קאמר, צריך להזהיר הנשים שלא יטלטלו וכו' אם ניטל מבעו"י לשום בצעיפיהם אפ' אם ניטל בשבת אע"ג שאינו מוקצה מ"מ אפשר שאסור לצאת בו אלא שזה לא מתיישב כ"כ אם מישהו יוכל לעזור לתרץ אשמח
אם אינו מוקצה למה אסור לצאת בו?
 
אם אינו מוקצה למה אסור לצאת בו?
אפשר דמיירי במחט שהיא תכשיט וע"י שניטל וכו' בטל ממנה תורת תכשיט ונהי דעדיין חזיה למלתיה כגון לשום בצעיף או ליטול הקוץ וכו' מאחר ואינה תכשיט אין דרך לצאת איתה ודמי למחט נקובה דהיוצא בא חייב אלא שזה דחוק וצ"ע אם לכבודו יש תירוץ יותר טוב אשמח


נ.ב
ועיין בני ציון ח"ה סי' שג הלכה יט שחילק בדעת ר"י כעין זה
 
אם אינו מוקצה למה אסור לצאת בו?
לדעתי עלה בידי תירוץ מוצלח יותר שלא דוחק בפשט השו"ע יתר על המידה וכדלקמן,
מה שנאמר בסי' שג סי"ט הוא בדיני הוצאה, ולכאורה כנים הדברים שהוצאה ומוקצה מחדא דינא מחתינהו והיינו דבר המיועד להוצאה שאינו מוקצה יהיה מותר (כמובן שדרך לצאת בו) אבל מה שהוא מוקצה אסור לצאת בו אלא א"כ עבר ייחוד לשם כך והכי קאמר התם השו"ע לדעת הרע"א, המחט מאחר והיא תכשיט היכא שניטל חודה או עוקצה אסור לצאת בא מאחר שבטל ממנה שם תכשיט ודרך לזורקה לגרוטאות (כמו שהביא בב"י) ואע"ג דחזיה למלתיה שראויה לשום בצעיפים מאחר ודרך לזרקה וכו' הוי משוי דדמי למחט נקובה דהיוצאת בה חייבת שאין דרך לצאת איתה וא"כ כששבורה חשובה כאינה חזיה למלתיה והוי מוקצה ומכיוון שלא יוצאים איתה ואכתי לא קשה מסי' שג על הרע"א דהתם הוי ראוי למעין מלאכה ולא חשוב כראוי למעין מלאכתו וראייתו מסי' שח ממחצלאות חזקה טפי לדחות חידושו של הרשב"א על השו"ע דמחט גרע וצ"ע
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון