• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

מחלוקת מרן והרב יצחק יוסף בדין בריך שמיה ?

amit26

Active member
הצילום הראשון(סליחה על האיכות, בסוגריים שבו רשום שכן גם בראש חודש לא היה אומר) לקוח ממנהגי הראשל א
הצילום מסך השני מהאתר של ילקוט יוסף.
האם יש מחלוקת על אמירת בריך שמיה בראש חודש?
 

קבצים מצורפים

  • WhatsApp Image 2023-10-30 at 15.42.04 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-30 at 15.42.04 (3).jpeg
    59.5 KB · צפיות: 22
  • WhatsApp Image 2023-10-30 at 15.42.04 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2023-10-30 at 15.42.04 (2).jpeg
    24.2 KB · צפיות: 22
מחלוקתם היא גם כיצד היה מרן זצ"ל נוהג (בדומה לברכת הבמבה, גלידה בתוך הסעודה, ברכת הטוב והמטיב על יין, ועוד)
לדעת הילקו"י (סי' קלד ס"ה בהערה) מרן היה נוהג לומר בריך שמיה בר"ח
ולדעת הגר"ד יוסף באורחות מרן (ח"א עמ' שפו) כתב שמרן זצ"ל היה נוהג שלא לומר, ע"ש.
 
כתבתי מזיכרון
עכשיו שעיינתי
בילקוט יוסף לא מעיד שאביו נהג לומר לא במקור שציינתי ולא בילקו"י החדש סי' קלה ס"ט.
המקור לכך שמרן זצ"ל היה נוהג ככה, הוא לא אחר מאשר ביביע אומר ח"ה סי' ח אות ד שהעיד על עצמו שנוהג לומר בריך שמיה בר"ח.
הפלא הגדול ביותר בעיני, שהארחות מרן שציינת שמעיד שאביו לא היה נוהג לאומרו, סותר את עדות אביו שמעיד על עצמו כאמור שכן אומרו, והוא פלא!
[הפלא שבארחות מרן בהערות מציין ליבי"א הנזכר, ולא הזכיר כלום מעדותו]
אשמח לישוב על הדברים
 
כתבתי מזיכרון
עכשיו שעיינתי
בילקוט יוסף לא מעיד שאביו נהג לומר לא במקור שציינתי ולא בילקו"י החדש סי' קלה ס"ט.
המקור לכך שמרן זצ"ל היה נוהג ככה, הוא לא אחר מאשר ביביע אומר ח"ה סי' ח אות ד שהעיד על עצמו שנוהג לומר בריך שמיה בר"ח.
הפלא הגדול ביותר בעיני, שהארחות מרן שציינת שמעיד שאביו לא היה נוהג לאומרו, סותר את עדות אביו שמעיד על עצמו כאמור שכן אומרו, והוא פלא!
[הפלא שבארחות מרן בהערות מציין ליבי"א הנזכר, ולא הזכיר כלום מעדותו]
אשמח לישוב על הדברים
מצורף
 

קבצים מצורפים

  • מחלוקת הרב דוד והרב עובדיה - איך יכול להיות שמעיד שמרן אמר לו אחרת מההלכה.pdf
    265.8 KB · צפיות: 21
הצילום הראשון(סליחה על האיכות, בסוגריים שבו רשום שכן גם בראש חודש לא היה אומר) לקוח ממנהגי הראשל א
הצילום מסך השני מהאתר של ילקוט יוסף.
האם יש מחלוקת על אמירת בריך שמיה בראש חודש?
 
המאמר שכתב הרב מיארה אינו ראוי לפרסום מהטעמים המובנים
גם לא היה ראוי להיכתב
מה גם שחלק מדבריו אינם נכונים
ולא כדאי לפרסם כאן בפורום

נראה שנכתבו בזמנים אחרים
כך דעתי ג"כ בבמבה
לא הבנת
הפלא שלי על הרב דוד שציין ליבי"א שמעיד על עצמו שאמר בר"ח
ומאידך כותב שלא היה אומר בר"ח!!!
ואדרבה היה לו לציין שבתחילה היה אומר ואח"כ לא... כדי להסביר כיצד עדותו תואמת למה שמרן זצ"ל בעצמו מעיד נגדו...
 
לענ"ד הספרים שנתחברו על מנהגי מרן זצוק"ל כגון אורחות מרן, מנהגי הראש"ל.
שוב פעם לענ"ד הפשוטה, הם מיותרים,
כאשר מרן כתב פסקי הלכה והורה לרבים מה שייך אח"כ לכתוב את מנהגיו, גם אם נהג אחרת, טעמו ונימוקו עמו, וקי"ל שאין למדין ממעשה רב.
מילא רב גדול שלא כתב ספרים ורוצים לספר הנהגותיו, אבל מי לנו כמרן זיע"א שלא הניח זוית ופינה שלא כתב בה הוראה לרבים לדורות הבאים, למה צריך לזאת.
וראיתי כמה פעמים בס' אורחות מרן שכתב הנהגות של מרן שאינם שייכים לרוב ככל העם, הן משום שמרן נהג משום חשש ביטול תורה כגון שלא אמר תיקון חצות בכל לילה או שלא אמר כמה וכמה דברים שמנהג ישראל לאומרו, או שנהגו לאומרו כמה פעמים כמו שלום עליכם וז"פ מזמור כל העמים תקעו כף בר"ה קודם התקיעות וכיו"ב ואכמ"ל.
ויש אנשים בטלנים שאומרים הרב עובדיה נהג כן, ולא יודעים טעמו של דבר שהוא משום ביטול תורה דרבים שתורתו של מרן היתה לרבים לדור דורים.
אני לא בא ח"ו לזלזל במלאכה הגדולה שעשו מנהגי הראש"ל והרה"ג רבי דוד יוסף בס' אורחות מרן, אך כתבתי הרהורי לבי בלבד. ומותר לכ"א לחשוב אחרת.
 
אך כתבתי הרהורי לבי בלבד. ומותר לכ"א לחשוב אחרת.
דבריך אינם נכונים
בודאי שהספר ארחות מרן הוא בבחינת "מעשה רב" כמו שמצינו הרבה פעמים בגמ', כדי שנוכל ללמוד מזה
נכון שיש הנהגות שלא נוכל ללמוד ממרן, בגלל טעמים כאלה ואחרים, כפי שהמחבר הגאון רבי דוד עצמו מציין זאת ומדגיש בכל פעם את הטעם והנימוק לכל הליכותיו ומנהגיו. והמעיין יודע ורואה מתי שייך ללמוד מזה ומתי לא...

ע"פ רוב בודאי שההנהגות המובאים בספרים אורחות מרן ג' חלקים, מאד שימושיים לכל אחד,
אטו בגלל שיש כמה הנהגות שלא נוכל ללמוד מהם, כדאי להפסיד את כל הנהגותיו שהם מעשה רב לכולנו שנלמד מהם??! אתמהה!

צא ולמד מהספר "מעשה רב" הנהגותיו של הגאון מוילנא שמהותו של הספר הוא ללמוד מפסקיו של הגר"א וכו', וגם בזה תוכל לבוא בטענה שהרבה מהנהגותיו של הגאון אינם אקטואלים בשבילנו...
 
גם מרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א מרבה מאד בשיעוריו לספר במנהגיו של מרן זצ"ל. וגם פעמים שהרב ציין שא"א ללמוד מהנהגה כזאת וכזאת בגלל הטעמים ששייכים רק למרן (או מפני גדלותו או מפני בריאותו וכו')
רק שהוא לא הוציא ספר עליו כמו האורחות מרן [אם כי יש ספר "ממרן הבן על מרן האבא" בו מובאים הרבה מאד פסקים והנהגות של מרן זצ"ל שנשמעו מפיו של רבנו יצחק]
 
והמעיין יודע ורואה מתי שייך ללמוד מזה ומתי לא...
הלואי, וכמו שכתבתי לעיל שכל מי שרוצה לא לומר איזה תפלה תולה באילן גבוה, ואינו יודע שמרן לא אמר משום ביטול תורה.
ע"פ רוב בודאי שההנהגות המובאים בספרים אורחות מרן ג' חלקים, מאד שימושיים לכל אחד,
אטו בגלל שיש כמה הנהגות שלא נוכל ללמוד מהם, כדאי להפסיד את כל הנהגותיו שהם מעשה רב לכולנו שנלמד מהם??! אתמהה!
אה"נ בדברים שמרן זיע"א לא כתב עליהם, אה"נ כדאי לדעת הנהגתו, וגם בזה יש לבדוק אם ההנהגה היתה קבועה או רק איזה זמן או בימי זקנותו וכיו"ב.
אבל כאשר חזינן בנידו"ד שיש סתירה בין הכתוב ביבי"א למעשה רב, זה רק מסבך את התלמידים וההולכים ע"פ פסיקותיו, כיצד הדרך אשר ילכו בה.
על זה דברי אמורים.
חזק וברוך
 
לענ"ד הספרים שנתחברו על מנהגי מרן זצוק"ל כגון אורחות מרן, מנהגי הראש"ל.
שוב פעם לענ"ד הפשוטה, הם מיותרים,
כאשר מרן כתב פסקי הלכה והורה לרבים מה שייך אח"כ לכתוב את מנהגיו, גם אם נהג אחרת, טעמו ונימוקו עמו, וקי"ל שאין למדין ממעשה רב.
מילא רב גדול שלא כתב ספרים ורוצים לספר הנהגותיו, אבל מי לנו כמרן זיע"א שלא הניח זוית ופינה שלא כתב בה הוראה לרבים לדורות הבאים, למה צריך לזאת.
וראיתי כמה פעמים בס' אורחות מרן שכתב הנהגות של מרן שאינם שייכים לרוב ככל העם, הן משום שמרן נהג משום חשש ביטול תורה כגון שלא אמר תיקון חצות בכל לילה או שלא אמר כמה וכמה דברים שמנהג ישראל לאומרו, או שנהגו לאומרו כמה פעמים כמו שלום עליכם וז"פ מזמור כל העמים תקעו כף בר"ה קודם התקיעות וכיו"ב ואכמ"ל.
ויש אנשים בטלנים שאומרים הרב עובדיה נהג כן, ולא יודעים טעמו של דבר שהוא משום ביטול תורה דרבים שתורתו של מרן היתה לרבים לדור דורים.
אני לא בא ח"ו לזלזל במלאכה הגדולה שעשו מנהגי הראש"ל והרה"ג רבי דוד יוסף בס' אורחות מרן, אך כתבתי הרהורי לבי בלבד. ומותר לכ"א לחשוב אחרת.
מחשבה מעניינת מאוד!
באורחות מרן הרב דוד יוסף לא מציין בהערות אם מרן נהג אחרת ממה שפסק/מה שהרב דוד בעצמו פסק?
 
בודאי שהספר ארחות מרן הוא בבחינת "מעשה רב" כמו שמצינו הרבה פעמים בגמ', כדי שנוכל ללמוד מזה
ביבי"א בכ"ד הביא את דברי הגמ' בב"ב קל ע"ב שאין למידין הלכה לא מפי למוד ולא מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה וכו'. על כן ודאי שצריך לחקור על כל מעשה או הנהגה ששומעים שנהגו בהם חכמי ישראל, וראה בגמ' חולין קיא ע"ב בדין דגים שעלו בקערה אם מותר לאכלן בכותח, ובגמ' דנו בדברי רב שלא אסר להדיא רק נלמד ממעשה שהיה עמו.
לכך גם אם הגמ' הזכירה מעשה רב זה ודאי באופן הברור שנהג כן כי כך סבר לדינא. ואכמ"ל
 
חזור
חלק עליון