• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

מחלוקת מרן זצ"ל עם חכם בן ציון זצ"ל בענין תיון שיש בפיו מסננת

בשו"ת יחו"ד ח"ז הובאו חליפות מכתבים בין הנהו תרי צנתרי דדהבא בענין תיון שיש בפיו מסננת אם מותר להשתמש בו בשבת.
וחכם בן ציון טען טענה חזקה לאיסורא, שמרן זצ"ל לא התייחס אליה לא שם ואף לא באף אחד מספריו המאוחרים שדן בענין זה. וצ"ע ליישב טענה זו, שהמודד למשתתי בהכי הוא לא לאחר השפיכה של התה שיוצאים כמה עלים, אלא לפני השפיכה, בתיון עצמו, ושם הוא מלא בעלים שרוב העולם לא ישתה תה עם הרבה מאוד עלים, כיון שקשה לסנן הרבה עלים, וא"כ ליתא להיתר זה.
IMG_20220301_110636.jpg

IMG_20220301_110646.jpg

וההיתר השני שכתב מרן זיע"א בסוף ימיו [בחזו"ע] עפ"י הגרשז"א שכלי שנעשה לברירה מידית אין בו איסור - צ"ע לסמוך על סברא זו בחשש איסור דאוריתא של ברירה בכלי, שהרי רוב האחרונים לא סבירא להו חידוש זה, שהרי הבית מנוחה והבא"ח והכה"ח, וכן השביתת השבת והקצות השולחן כולהו ס"ל שבעיקרון יש חשש דאוריתא בכלי זה, אלא שהאחרונים כתבו להתיר משום משתתי בהכי, אבל בעצם הסברא של כלי שעשוי לברירה ושימוש מידי אף אחד לא שמיעא ליה כלומר לא ס"ל היתר זה, וידועים דברי תה"ד שאין להתיר ברירה באיסור דאוריתא בסברא בעלמא ללא ראיה [לגבי דגים גדולים וכו'], וא"כ כ"ש כאן שמפורש בכל האחרונים דלא סבירא להו חידושו של הגרשז"א הנ"ל.
וא"כ לכאורה עדיין נשארנו בחשש איסור תורה בבורר בתיון.
 
המים שלמעלה בתיון ראוים לשתייה כי יש בהם רק מעט עלים, וכדין שפיכה מהחבית עד שיש רק ניצוצות נוטפים
כשהעלים שוקעים והמים צפים אין כל נידון, לכל הדעות זה מותר. כל מה שהפוסקים דנו זה כשהעלים למעלה, כגון לאחר השפיכה שהכל מתערבב וכדומה. הרב עובדיה התיר בכל גוני גם כשהכל מעורב וע"ז הקשה הרב בן ציון וכנ"ל.
עוד יש לציין שבקומקומים שבזמננו הדבר חמור יותר, משום שהמסננת קבועה בגוף הקומקום בצורה של חורים קטנים, והחורים מתחילים מלמטה, וגם הזרבובית היא מלמטה ממש, ולא כמו פעם מלמעלה, ולכן כמעט אף פעם אין מצב שהמים הם למעלה מהעלים אלא תמיד הכל בערבוביה.
 
חזור
חלק עליון