• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מכתב חיזוק לבחור

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
ב"ה. ה' אלול התשפ"ב​

לכבוד הבחור היקר והנעלה י. ב. הי"ו. חיפה.
שלום וישע רב!

מכתבך הגיעני לפני כמה שבועות, ובו הבעת את צערך על מצבך הרוחני והמשפחתי, ומה שקרה במשפחתך. ועל כמה נסיונות קשים שאתה עובר. ושהיצר הרע הפיל אותך בכמה דברים קשים, ושהדברים אינם נותנים לך מנוחה.

והנני להשיבך: השנה חיי האדם מלאים בתנודות, פעמים שהאדם נמצא במצב של עליה ופעמים שנמצא הוא במצב של ירידה. וכפי שהיטיב להגדיר זאת רבינו תם בספר הישר: "ימי האהבה וימי השנאה".
אין זו גדלות להיות תמיד במצב של עליה ולחוש זאת בכל עת ובכל שעה, כי אין בכך כל נסיון, אלא גדלות האדם היא, לדעת לנתב את עצמו כיאה וכיאות גם במצב של ירידה, ולהבין כי פעמים והירידה הינה לצורך העלייה, וכשם שאדם הרוצה לרוץ , לוקח כמה פסיעות אחורה על מנת לקבל את התנופה, כך גם הירידה הינה לצורך העלייה, ואם האדם לא חווה מהי ירידה, אינו יכול להרגיש את האושר והתענוג שיש בעליה.

לכל אדם באשר הוא ישנן נפילות, שכן אדם שאין לו כל התמודדות בחייו, הרי שהוא הגיע לתכלית השלימות שבו, ואין מקומו בעולם הזה המלא וגדוש בנסיונות והתמודדויות. וכפי שאנו רואים שאדם שאין לו התמודדויות בלימוד תורה, יש לו התמודדות ביראת שמים, ואם אין לו התמודדות בכך, הרי שיש לו התמודדות בענייני פרנסה או בענייני חינוך הילדים, וכן על זה הדרך. כי העולם הזה הינו עולם של עבודה, וחייבת להיות לאדם כזו או אחרת. ואם ישנם אנשים הנדמים לך שאין להם כל נסיון בחיים, הרי שהם יודעים להסתיר זאת מעיני הרואים, אבל גם להם יש נסיון כזה או אחר.

ואשר על כן, בראש ובראשונה תתפלל ותבקש על כך מלפני הקב"ה, שיאיר עיניך למצוא את האדם הראוי שיוכל לסייע לך ולהדריכך באורחות צדיקים ובמסילת ישרים.

וכמו כן תעשה השתדלות לחפש לך תלמיד חכם או אברך חשוב המכיר אותך, ותאמר לו את אשר על לבך, ותתייעץ עמו כדת מה לעשות בנסיונות החיים. ואל תבוש להוציא הדברים מלבך, כי רק באופן זה יוכל הרב או האברך להשיבך תשובה מדוייקת וברורה. ובטוחני כי אם תעשה זאת תשכיל ותצליח לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, ותגיע להישגים נפלאים גם בתורה וגם במידות טובות טובות ונפלאות.

ותשאף להיות תלמיד חכם ולדעת את כל ספריו של מרן האבא גדול הדורות זצוק"ל וזיע"א, שזיכוהו מן השמים לגדל דור ענק של תלמידי חכמים מופלגים, ורוב ככל בני התורה הספרדים היום הינם מכוחו הגדול ומכח כחו, וזכה שספריו נפוצים בכל פינה בעולם. ואין רגע שלא לומדים בספריו. זכותו יגן עלינו. וכשתהיה תלמיד חכם בעזרת ה', תשתדל להבחן על כל ספרי החזון עובדיה. ותראה ברכה בעמלך.

וצריך לזכור תמיד שהכל תלוי בך וברצונך, ואין דבר העומד בפני הרצון, קח לך דוגמא את התנא רבי עקיבא שלא ידע כלום עד גיל ארבעים שנה, ולאחר מכן היה אחד מגדולי התנאים.

והנני לסיים בברכה, שיהא רעווא מן שמיא שיתגשמו משאלות לבך לטובה ולברכה, ותגדל ותתעביד לאילנא רברבא, והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ לתהילה לשם ולתפארת. מתוך בריאות גופא ונהורא מעלייא שובע שמחות וכט"ס. אכי"ר.

בברכת התורה
יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל
 
נערך לאחרונה:
ב"ה. ה' אלול התשפ"ב​

לכבוד הבחור היקר והנעלה י. ב. הי"ו. חיפה.
שלום וישע רב!

מכתבך הגיעני לפני כמה שבועות, ובו הבעת את צערך על מצבך הרוחני והמשפחתי, ומה שקרה במשפחתך. ועל כמה נסיונות קשים שאתה עובר. ושהיצר הרע הפיל אותך בכמה דברים קשים, ושהדברים אינם נותנים לך מנוחה.

והנני להשיבך: השנה חיי האדם מלאים בתנודות, פעמים שהאדם נמצא במצב של עליה ופעמים שנמצא הוא במצב של ירידה. וכפי שהיטיב להגדיר זאת רבינו תם בספר הישר: "ימי האהבה וימי השנאה".
אין זו גדלות להיות תמיד במצב של עליה ולחוש זאת בכל עת ובכל שעה, כי אין בכך כל נסיון, אלא גדלות האדם היא, לדעת לנתב את עצמו כיאה וכיאות גם במצב של ירידה, ולהבין כי פעמים והירידה הינה לצורך העלייה, וכשם שאדם הרוצה לרוץ , לוקח כמה פסיעות אחורה על מנת לקבל את התנופה, כך גם הירידה הינה לצורך העלייה, ואם האדם לא חווה מהי ירידה, אינו יכול להרגיש את האושר והתענוג שיש בעליה.

לכל אדם באשר הוא ישנן נפילות, שכן אדם שאין לו כל התמודדות בחייו, הרי שהוא הגיע לתכלית השלימות שבו, ואין מקומו בעולם הזה המלא וגדוש בנסיונות והתמודדויות. וכפי שאנו רואים שאדם שאין לו התמודדויות בלימוד תורה, יש לו התמודדות ביראת שמים, ואם אין לו התמודדות בכך, הרי שיש לו התמודדות בענייני פרנסה או בענייני חינוך הילדים, וכן על זה הדרך. כי העולם הזה הינו עולם של עבודה, וחייבת להיות לאדם כזו או אחרת. ואם ישנם אנשים הנדמים לך שאין להם כל נסיון בחיים, הרי שהם יודעים להסתיר זאת מעיני הרואים, אבל גם להם יש נסיון כזה או אחר.

ואשר על כן, בראש ובראשונה תתפלל ותבקש על כך מלפני הקב"ה, שיאיר עיניך למצוא את האדם הראוי שיוכל לסייע לך ולהדריכך באורחות צדיקים ובמסילת ישרים.

וכמו כן תעשה השתדלות לחפש לך תלמיד חכם או אברך חשוב המכיר אותך, ותאמר לו את אשר על לבך, ותתייעץ עמו כדת מה לעשות בנסיונות החיים. ואל תבוש להוציא הדברים מלבך, כי רק באופן זה יוכל הרב או האברך להשיבך תשובה מדוייקת וברורה. ובטוחני כי אם תעשה זאת תשכיל ותצליח לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, ותגיע להישגים נפלאים גם בתורה וגם במידות טובות טובות ונפלאות.

ותשאף להיות תלמיד חכם ולדעת את כל ספריו של מרן האבא גדול הדורות זצוק"ל וזיע"א, שזיכוהו מן השמים לגדל דור ענק של תלמידי חכמים מופלגים, ורוב ככל בני התורה הספרדים היום הינם מכוחו הגדול ומכח כחו, וזכה שספריו נפוצים בכל פינה בעולם. ואין רגע שלא לומדים בספריו. זכותו יגן עלינו. וכשתהיה תלמיד חכם בעזרת ה', תשתדל להבחן על כל ספרי החזון עובדיה. ותראה ברכה בעמלך.

וצריך לזכור תמיד שהכל תלוי בך וברצונך, ואין דבר העומד בפני הרצון, קח לך דוגמא את התנא רבי עקיבא שלא ידע כלום עד גיל ארבעים שנה, ולאחר מכן היה
אחד מגדולי התנאים.

והנני לסיים בברכה, שיהא רעווא מן שמיא שיתגשמו משאלות לבך לטובה ולברכה, ותגדל ותתעביד לאילנא רברבא, והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ לתהילה לשם ולתפארת. מתוך בריאות גופא ונהורא מעלייא שובע שמחות וכט"ס. אכי"ר.

בברכת התורה
יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל
מרגש מאוד המכתבים שמעלים כאן של מרן הראש"ל שליט"א, כי מתגלה כאן פן מיוחד שלא כ"כ ניכר על הרב בהתמסרותו לעמך ישראל והיאך מתיחס לכל אחד ואחד, וכוחו הרב גם במוסר בביטחון ואמונה..
בכל אופן אני אישית הכרתי את הרב רק בפן ההלכתי הצרוף, וכאן מתגלה אישיות מיוחדת במינה (ומסתבר כן, שהרי כיהן בראשות ישיבה וכולל והיה ער למצוקות הבחורים והאברכים) ויישר כחכם. ואילולא קם הפורום הזה אלא לענין זה דייני.
 
ב"ה. ה' אלול התשפ"ב​

לכבוד הבחור היקר והנעלה י. ב. הי"ו. חיפה.
שלום וישע רב!

מכתבך הגיעני לפני כמה שבועות, ובו הבעת את צערך על מצבך הרוחני והמשפחתי, ומה שקרה במשפחתך. ועל כמה נסיונות קשים שאתה עובר. ושהיצר הרע הפיל אותך בכמה דברים קשים, ושהדברים אינם נותנים לך מנוחה.

והנני להשיבך: השנה חיי האדם מלאים בתנודות, פעמים שהאדם נמצא במצב של עליה ופעמים שנמצא הוא במצב של ירידה. וכפי שהיטיב להגדיר זאת רבינו תם בספר הישר: "ימי האהבה וימי השנאה".
אין זו גדלות להיות תמיד במצב של עליה ולחוש זאת בכל עת ובכל שעה, כי אין בכך כל נסיון, אלא גדלות האדם היא, לדעת לנתב את עצמו כיאה וכיאות גם במצב של ירידה, ולהבין כי פעמים והירידה הינה לצורך העלייה, וכשם שאדם הרוצה לרוץ , לוקח כמה פסיעות אחורה על מנת לקבל את התנופה, כך גם הירידה הינה לצורך העלייה, ואם האדם לא חווה מהי ירידה, אינו יכול להרגיש את האושר והתענוג שיש בעליה.

לכל אדם באשר הוא ישנן נפילות, שכן אדם שאין לו כל התמודדות בחייו, הרי שהוא הגיע לתכלית השלימות שבו, ואין מקומו בעולם הזה המלא וגדוש בנסיונות והתמודדויות. וכפי שאנו רואים שאדם שאין לו התמודדויות בלימוד תורה, יש לו התמודדות ביראת שמים, ואם אין לו התמודדות בכך, הרי שיש לו התמודדות בענייני פרנסה או בענייני חינוך הילדים, וכן על זה הדרך. כי העולם הזה הינו עולם של עבודה, וחייבת להיות לאדם כזו או אחרת. ואם ישנם אנשים הנדמים לך שאין להם כל נסיון בחיים, הרי שהם יודעים להסתיר זאת מעיני הרואים, אבל גם להם יש נסיון כזה או אחר.

ואשר על כן, בראש ובראשונה תתפלל ותבקש על כך מלפני הקב"ה, שיאיר עיניך למצוא את האדם הראוי שיוכל לסייע לך ולהדריכך באורחות צדיקים ובמסילת ישרים.

וכמו כן תעשה השתדלות לחפש לך תלמיד חכם או אברך חשוב המכיר אותך, ותאמר לו את אשר על לבך, ותתייעץ עמו כדת מה לעשות בנסיונות החיים. ואל תבוש להוציא הדברים מלבך, כי רק באופן זה יוכל הרב או האברך להשיבך תשובה מדוייקת וברורה. ובטוחני כי אם תעשה זאת תשכיל ותצליח לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, ותגיע להישגים נפלאים גם בתורה וגם במידות טובות טובות ונפלאות.

ותשאף להיות תלמיד חכם ולדעת את כל ספריו של מרן האבא גדול הדורות זצוק"ל וזיע"א, שזיכוהו מן השמים לגדל דור ענק של תלמידי חכמים מופלגים, ורוב ככל בני התורה הספרדים היום הינם מכוחו הגדול ומכח כחו, וזכה שספריו נפוצים בכל פינה בעולם. ואין רגע שלא לומדים בספריו. זכותו יגן עלינו. וכשתהיה תלמיד חכם בעזרת ה', תשתדל להבחן על כל ספרי החזון עובדיה. ותראה ברכה בעמלך.

וצריך לזכור תמיד שהכל תלוי בך וברצונך, ואין דבר העומד בפני הרצון, קח לך דוגמא את התנא רבי עקיבא שלא ידע כלום עד גיל ארבעים שנה, ולאחר מכן היה אחד מגדולי התנאים.

והנני לסיים בברכה, שיהא רעווא מן שמיא שיתגשמו משאלות לבך לטובה ולברכה, ותגדל ותתעביד לאילנא רברבא, והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ לתהילה לשם ולתפארת. מתוך בריאות גופא ונהורא מעלייא שובע שמחות וכט"ס. אכי"ר.

בברכת התורה
יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל
הרב לוריא, אולי שוב אעלה את בקשתי שתחדשו מידי פעם את המדור של מכתבים של מרן שליט"א באתר מורשת מרן.
אני מאמין שהמאגר של האתר דיי גדול. ונוכל להחכים.
 
ב"ה. ה' אלול התשפ"ב​

לכבוד הבחור היקר והנעלה י. ב. הי"ו. חיפה.
שלום וישע רב!

מכתבך הגיעני לפני כמה שבועות, ובו הבעת את צערך על מצבך הרוחני והמשפחתי, ומה שקרה במשפחתך. ועל כמה נסיונות קשים שאתה עובר. ושהיצר הרע הפיל אותך בכמה דברים קשים, ושהדברים אינם נותנים לך מנוחה.

והנני להשיבך: השנה חיי האדם מלאים בתנודות, פעמים שהאדם נמצא במצב של עליה ופעמים שנמצא הוא במצב של ירידה. וכפי שהיטיב להגדיר זאת רבינו תם בספר הישר: "ימי האהבה וימי השנאה".
אין זו גדלות להיות תמיד במצב של עליה ולחוש זאת בכל עת ובכל שעה, כי אין בכך כל נסיון, אלא גדלות האדם היא, לדעת לנתב את עצמו כיאה וכיאות גם במצב של ירידה, ולהבין כי פעמים והירידה הינה לצורך העלייה, וכשם שאדם הרוצה לרוץ , לוקח כמה פסיעות אחורה על מנת לקבל את התנופה, כך גם הירידה הינה לצורך העלייה, ואם האדם לא חווה מהי ירידה, אינו יכול להרגיש את האושר והתענוג שיש בעליה.

לכל אדם באשר הוא ישנן נפילות, שכן אדם שאין לו כל התמודדות בחייו, הרי שהוא הגיע לתכלית השלימות שבו, ואין מקומו בעולם הזה המלא וגדוש בנסיונות והתמודדויות. וכפי שאנו רואים שאדם שאין לו התמודדויות בלימוד תורה, יש לו התמודדות ביראת שמים, ואם אין לו התמודדות בכך, הרי שיש לו התמודדות בענייני פרנסה או בענייני חינוך הילדים, וכן על זה הדרך. כי העולם הזה הינו עולם של עבודה, וחייבת להיות לאדם כזו או אחרת. ואם ישנם אנשים הנדמים לך שאין להם כל נסיון בחיים, הרי שהם יודעים להסתיר זאת מעיני הרואים, אבל גם להם יש נסיון כזה או אחר.

ואשר על כן, בראש ובראשונה תתפלל ותבקש על כך מלפני הקב"ה, שיאיר עיניך למצוא את האדם הראוי שיוכל לסייע לך ולהדריכך באורחות צדיקים ובמסילת ישרים.

וכמו כן תעשה השתדלות לחפש לך תלמיד חכם או אברך חשוב המכיר אותך, ותאמר לו את אשר על לבך, ותתייעץ עמו כדת מה לעשות בנסיונות החיים. ואל תבוש להוציא הדברים מלבך, כי רק באופן זה יוכל הרב או האברך להשיבך תשובה מדוייקת וברורה. ובטוחני כי אם תעשה זאת תשכיל ותצליח לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, ותגיע להישגים נפלאים גם בתורה וגם במידות טובות טובות ונפלאות.

ותשאף להיות תלמיד חכם ולדעת את כל ספריו של מרן האבא גדול הדורות זצוק"ל וזיע"א, שזיכוהו מן השמים לגדל דור ענק של תלמידי חכמים מופלגים, ורוב ככל בני התורה הספרדים היום הינם מכוחו הגדול ומכח כחו, וזכה שספריו נפוצים בכל פינה בעולם. ואין רגע שלא לומדים בספריו. זכותו יגן עלינו. וכשתהיה תלמיד חכם בעזרת ה', תשתדל להבחן על כל ספרי החזון עובדיה. ותראה ברכה בעמלך.

וצריך לזכור תמיד שהכל תלוי בך וברצונך, ואין דבר העומד בפני הרצון, קח לך דוגמא את התנא רבי עקיבא שלא ידע כלום עד גיל ארבעים שנה, ולאחר מכן היה אחד מגדולי התנאים.

והנני לסיים בברכה, שיהא רעווא מן שמיא שיתגשמו משאלות לבך לטובה ולברכה, ותגדל ותתעביד לאילנא רברבא, והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ לתהילה לשם ולתפארת. מתוך בריאות גופא ונהורא מעלייא שובע שמחות וכט"ס. אכי"ר.

בברכת התורה
יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל
מאיפה הגיע אליך המכתב הזה?
 
מרגש מאוד המכתבים שמעלים כאן של מרן הראש"ל שליט"א, כי מתגלה כאן פן מיוחד שלא כ"כ ניכר על הרב בהתמסרותו לעמך ישראל והיאך מתיחס לכל אחד ואחד, וכוחו הרב גם במוסר בביטחון ואמונה..
בכל אופן אני אישית הכרתי את הרב רק בפן ההלכתי הצרוף, וכאן מתגלה אישיות מיוחדת במינה (ומסתבר כן, שהרי כיהן בראשות ישיבה וכולל והיה ער למצוקות הבחורים והאברכים) ויישר כחכם. ואילולא קם הפורום הזה אלא לענין זה דייני.
שמא לא ראה כבודו או לא ידע שספר "אגרות השקפה ומוסר" מלא מכתבים כאלה כהנה וכהנה רבות מזן אל זן. וכפי מה שהבנתי בזמנו מהעורכים נשתיירו בידם עוד מכתבים רבים כאלה.
 
מכיר מהעבר הרחוק בישיבה (ספר אשר יכונה בשם אגרת לבן תורה, כמדומני).. אמנם אמת שלצערי ובורותי לא למדתי בו אלא ברפרוף בעלמא. גם בקושי היה נפוץ במחוזותינו.. ולמדנו יותר בספרי המוסר המקובלים בישיבות ודומיהן.
 
ב"ה. ה' אלול התשפ"ב​

לכבוד הבחור היקר והנעלה י. ב. הי"ו. חיפה.
שלום וישע רב!

מכתבך הגיעני לפני כמה שבועות, ובו הבעת את צערך על מצבך הרוחני והמשפחתי, ומה שקרה במשפחתך. ועל כמה נסיונות קשים שאתה עובר. ושהיצר הרע הפיל אותך בכמה דברים קשים, ושהדברים אינם נותנים לך מנוחה.

והנני להשיבך: השנה חיי האדם מלאים בתנודות, פעמים שהאדם נמצא במצב של עליה ופעמים שנמצא הוא במצב של ירידה. וכפי שהיטיב להגדיר זאת רבינו תם בספר הישר: "ימי האהבה וימי השנאה".
אין זו גדלות להיות תמיד במצב של עליה ולחוש זאת בכל עת ובכל שעה, כי אין בכך כל נסיון, אלא גדלות האדם היא, לדעת לנתב את עצמו כיאה וכיאות גם במצב של ירידה, ולהבין כי פעמים והירידה הינה לצורך העלייה, וכשם שאדם הרוצה לרוץ , לוקח כמה פסיעות אחורה על מנת לקבל את התנופה, כך גם הירידה הינה לצורך העלייה, ואם האדם לא חווה מהי ירידה, אינו יכול להרגיש את האושר והתענוג שיש בעליה.

לכל אדם באשר הוא ישנן נפילות, שכן אדם שאין לו כל התמודדות בחייו, הרי שהוא הגיע לתכלית השלימות שבו, ואין מקומו בעולם הזה המלא וגדוש בנסיונות והתמודדויות. וכפי שאנו רואים שאדם שאין לו התמודדויות בלימוד תורה, יש לו התמודדות ביראת שמים, ואם אין לו התמודדות בכך, הרי שיש לו התמודדות בענייני פרנסה או בענייני חינוך הילדים, וכן על זה הדרך. כי העולם הזה הינו עולם של עבודה, וחייבת להיות לאדם כזו או אחרת. ואם ישנם אנשים הנדמים לך שאין להם כל נסיון בחיים, הרי שהם יודעים להסתיר זאת מעיני הרואים, אבל גם להם יש נסיון כזה או אחר.

ואשר על כן, בראש ובראשונה תתפלל ותבקש על כך מלפני הקב"ה, שיאיר עיניך למצוא את האדם הראוי שיוכל לסייע לך ולהדריכך באורחות צדיקים ובמסילת ישרים.

וכמו כן תעשה השתדלות לחפש לך תלמיד חכם או אברך חשוב המכיר אותך, ותאמר לו את אשר על לבך, ותתייעץ עמו כדת מה לעשות בנסיונות החיים. ואל תבוש להוציא הדברים מלבך, כי רק באופן זה יוכל הרב או האברך להשיבך תשובה מדוייקת וברורה. ובטוחני כי אם תעשה זאת תשכיל ותצליח לעלות ולהתעלות מעלה מעלה בסולם התורה והיראה, ותגיע להישגים נפלאים גם בתורה וגם במידות טובות טובות ונפלאות.

ותשאף להיות תלמיד חכם ולדעת את כל ספריו של מרן האבא גדול הדורות זצוק"ל וזיע"א, שזיכוהו מן השמים לגדל דור ענק של תלמידי חכמים מופלגים, ורוב ככל בני התורה הספרדים היום הינם מכוחו הגדול ומכח כחו, וזכה שספריו נפוצים בכל פינה בעולם. ואין רגע שלא לומדים בספריו. זכותו יגן עלינו. וכשתהיה תלמיד חכם בעזרת ה', תשתדל להבחן על כל ספרי החזון עובדיה. ותראה ברכה בעמלך.

וצריך לזכור תמיד שהכל תלוי בך וברצונך, ואין דבר העומד בפני הרצון, קח לך דוגמא את התנא רבי עקיבא שלא ידע כלום עד גיל ארבעים שנה, ולאחר מכן היה אחד מגדולי התנאים.

והנני לסיים בברכה, שיהא רעווא מן שמיא שיתגשמו משאלות לבך לטובה ולברכה, ותגדל ותתעביד לאילנא רברבא, והיה שמך כשם הגדולים אשר בארץ לתהילה לשם ולתפארת. מתוך בריאות גופא ונהורא מעלייא שובע שמחות וכט"ס. אכי"ר.

בברכת התורה
יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל
הובא פה ויש עוד מכתבים בשאר נושאים
 

קבצים מצורפים

  • קובץ אור יצחק - כי תבא - תשפב.pdf
    6 MB · צפיות: 13
חזור
חלק עליון