יש חקירה גדולה במלאכת מוחק האם המלאכה היא הכשרת מקום לכתיבה או דלמא שמחיקת טקסט זה מוחק רק צריך שיהיה על מנת לכתוב כדי שלא יהיה מקלקל
ובשו''ע מבואר שמוחק דיו או שעווה על דעת לכתוב שתי אותיות כשרה ולכאורה כאן אין שום מחיקת טקסט אלא הכשרת מקום לכתיבה .
וראיתי בספר אחד בשם השיטה לר''ן שבואר בגמרא שמוחק אות גדולה חיב אם יש במקומה לכתוב שתי אותיות והר''ן אומר שזה דוקא אם האותיות שיכול לכתוב תחתם הם אותיות בינוניות אבל אם יהיה אותיות קטנות לא חייב ו זה פשוט שאם אדם ימחק שתי אותיות של טקסט לדוגמא אם יהיה כתוב יי יהיה חיב במחיקתם אע''פ שזה שתי אותיות קטנות וביאור החילוק שבאמת יש שתי מחייבים למוחק או הכשרה לכתיבה או מחיקת טקסט ולכן במוחק אות אחת גדולה אין כאן מחיקת טקסט אלא רק הכשרה למקום כתיבה ולכן צריך הכשרה חשובה אבל במוחק שתי אותיות קטנות כיון שזה מחיקת טקסט חיב בכל אופן.
ובאמת שלענ''ד יש להביא לזה ראיה עצומה מדברי הביאוה''ל שבבסימן שמ סעיף ג בד''ה המוחק הביא בתחילה שעיקר מלאת מוחק היא בשביל להכשיר מקום לכתיבה ומיד אח''כ מביא את הפמ''ג שאם מוחק שטר חוב אפילו לא ע''מ לכתוב חייב כיון שבמחיקת השטר יש משמעות ואי''ז מקלקל והדברים צ''ע טובא הלא קודם ביאר שעיקר המלאכה בשביל הכשרת המקום וכיצד חיב בקריעת שט''ח אלא בהכרח שיש שתי דינים במוחק ובמחיקת שט''ח חיב משום מחיקת הטקסט ,רק שצריך לדעת מה מקור להנך ב' דינים במשכן.
ובשו''ע מבואר שמוחק דיו או שעווה על דעת לכתוב שתי אותיות כשרה ולכאורה כאן אין שום מחיקת טקסט אלא הכשרת מקום לכתיבה .
וראיתי בספר אחד בשם השיטה לר''ן שבואר בגמרא שמוחק אות גדולה חיב אם יש במקומה לכתוב שתי אותיות והר''ן אומר שזה דוקא אם האותיות שיכול לכתוב תחתם הם אותיות בינוניות אבל אם יהיה אותיות קטנות לא חייב ו זה פשוט שאם אדם ימחק שתי אותיות של טקסט לדוגמא אם יהיה כתוב יי יהיה חיב במחיקתם אע''פ שזה שתי אותיות קטנות וביאור החילוק שבאמת יש שתי מחייבים למוחק או הכשרה לכתיבה או מחיקת טקסט ולכן במוחק אות אחת גדולה אין כאן מחיקת טקסט אלא רק הכשרה למקום כתיבה ולכן צריך הכשרה חשובה אבל במוחק שתי אותיות קטנות כיון שזה מחיקת טקסט חיב בכל אופן.
ובאמת שלענ''ד יש להביא לזה ראיה עצומה מדברי הביאוה''ל שבבסימן שמ סעיף ג בד''ה המוחק הביא בתחילה שעיקר מלאת מוחק היא בשביל להכשיר מקום לכתיבה ומיד אח''כ מביא את הפמ''ג שאם מוחק שטר חוב אפילו לא ע''מ לכתוב חייב כיון שבמחיקת השטר יש משמעות ואי''ז מקלקל והדברים צ''ע טובא הלא קודם ביאר שעיקר המלאכה בשביל הכשרת המקום וכיצד חיב בקריעת שט''ח אלא בהכרח שיש שתי דינים במוחק ובמחיקת שט''ח חיב משום מחיקת הטקסט ,רק שצריך לדעת מה מקור להנך ב' דינים במשכן.