חיבוריהם של חכמי המזרח גדושים באינספור מליצות יפות ומשחקי-מילים. יכלה הזמן מלאסוף ולכתוב על כולם,
על כן אחשבה לפתוח אשכול שיקבץ המון ממליצותיהם היפות כל כך, וכן ליקוטים מפסוקים שנהגו להשתמש בהם.
ואשמח עד מאוד שחו"ר הפורום ימשיכו את הרשימה. נא להדגיש את המליצות וכמובן להסביר.
הנה כמה שאני הקטן ליקטתי מספריהם הקדושים.
ואנכי תולעת. ע"פ תהי' (כב ז) ואנכי תולעת ולא איש. כיוון שהמחבר מזכיר א"ע, מוסיף בענווה זאת..
כמה הצע"ר עלה. ע"פ בראשית (יט טו) "וכמו השחר עלה" והיא ל"ו נדפסה
ואנן מה נענ"ה. במילה נענה יש גרשיים המצביעות על המליצה, כיוון שכאן הכוונה לא כפשוטה -מה יש לנו לענות, אלא, כמה מעונים היינו (מעגל טוב בהוצאת הרב רביב)
אר"ש נתנה. מליצה מאוד מפורסמת. ראו בקישור המצורף הסבר.
אנשים של צורה. פי' אנשים חכמים, לשון התלמוד מו"ק ט:
ויצאתי בכי טוב. פי' בהצלחה, ע"פ פסחים ב.
הולך וצוע"ר. מליצה מלשון הפסוק ביונה (א יא) "והים הולך וסוער" וכאן הכוונה שהיה בצער. (מעגל טוב בהוצאת הרב רביב).
וכאשר דימיתי [כן ראיתי/מצאתי]. ע"פ במדבר (לג נו).
וזאת למודעי/למען דעת. סיפא ע"פ יהושוע (ד כד).
...כענן בוקר. פירוש, ... אינו אמיתי, ע"פ הושע ו ד. לדוג', חסדכם כענן בוקר.. וכיוון שענן בוקר הינו ערפל הנמוג עם הזריחה ממילא הכוונה לחסד שאינו אמיתי.
ויאמר המן/כאשר נפג"ר (במקום נפטר), נהוג לומר זאת על אדם רשע.
מכל הבהמה אשר על הארץ. המבין יבין ודו"ק בס"ת. [היו לי עוד כמה נפלאות.. אך שכחתים.. אם יש לכם אשמח שישלחו לי בפרטי]
ויהי בבוקר. נהוג לומר זאת על דבר פלא, ע"פ בראשית "ויהי בבוקר והנה היא לאה".
עייף ויגע ורפה ידיים, מליצה מגאונותו ובקיאותו המבהילה של מרן החידד"א, חיבור של שני פסו' "ואתה עייף ויגע" (דברים כה יח) ו"יגע ורפה ידים" (שמואל ב, יז ב)
נפלאה אהבתו לי מאוד. לידיד קרוב, ע"פ שמואל (ב, א כו).
יצא לחפש"י, פי' יצא לחפש.. מלשה"כ בשמות כא ב יצא לחפשי חינם
וישב עליהם את הונ"ם, מליצה נפלאה של מרן הרחיד"א במעגל טוב מלשה"כ בתהי' (צד כג) "וישב עליהם את אונם" וכאן הכוונה שהקב"ה יחזיר להם את הונם שאבד (שם)
לא ידענא מאן נינהו. לא ידענו מי זה (מליצה שהכיר לי הרב @פדהצור השרף)
והנה עוד אחת נפלאה ויקרה מפז שלו ומעפר דל - בדרבה מיניה קים. אני עייף מכדי להסביר ופשוט..
ושמח"ו כל השומעים. מליצה נפלאה של ג"ע מרן הרחיד"א מלשון הפסוק "וסמכו כל השומעים" (ויקרא כד יד).
איש אלקים קדוש. על צדיק.
עיניכם תחזינה משרים. ברכה.
מצאתי את שאהבה נפשי... מצוי מאוד בשותי"ם.
ועיני נשאתי ל.. מצוי בשותי"ם ראיתי בשו"ת מרכבות ארגמן. נראה שזה חילוף מילים בלשון מהסליחות אֵלֶיךָ ה' נָשָׂאתִי עֵינַי.-ועיני נשאתי ל..
והט אוזן. ראיתי בשו"ת מרכ"א.
ואחר התשובה, מצוי בשותים, אולי הכותב מתכוון שהדבר רומז לתרי אנפין, אחר התשובה - בשו"ת, ואחר תשובתו שלו [ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקולו]. (שם)
סוף דבר הכל נשמע. מלשה"כ בקהלת יב יג
ובאפוקי שבתא. פי', ובצאת שבת
טרם צאתי את העיר. מצוי בשותי"ם ראיתיו בשו"ת מרכ"א.
ובבואי היום אל העיו"ן במקום "אל העין", ע"פ בראשית. נהוג לכתוב זאת בשותי"ם.
עד כאן רוב ככל המליצות היו מעט מזעיר מהים הגדול של הרחיד"א [רובן לקחתי ממעגל טוב אך לא רק וכדי לא להאריך לא ציינתי בכל או"א מניין לוקחה]
אשמח להכיר ולשמוע על עוד חכמים שנהגו להשתמש במליצות בספריהם בנוסף לרב חיד"א
וכבר ידוע שמליצותיו של מרן החיד"א נכתבו בכוונות וייחודים ממש.
גם בהסכמות לספרי קודש ולסידורים לא חסר מליצות, והנה מעט מזעיר:
ליקט כעמיר גורנה. ע"פ ברכות י.
אתא לקמן נטע נאמן. "אתא לקמן" ע"פ נזיר לד ועוד. "נטע נאמן" ע"פ מעשה ידי אומן נטע נאמן (ישעיהו לג ו).
דבר דבור על אופניו. מלשון הפסוק דָּבָר דָּבֻר עַל-אָפְנָיו (משלי כה יא).
תפוחי זהב במשכיות כסף. ע"פ משלי (כה יא).
הן הראני. ע"פ הן הראנו (דברים ה כ)
על כן אחשבה לפתוח אשכול שיקבץ המון ממליצותיהם היפות כל כך, וכן ליקוטים מפסוקים שנהגו להשתמש בהם.
ואשמח עד מאוד שחו"ר הפורום ימשיכו את הרשימה. נא להדגיש את המליצות וכמובן להסביר.
הנה כמה שאני הקטן ליקטתי מספריהם הקדושים.
ואנכי תולעת. ע"פ תהי' (כב ז) ואנכי תולעת ולא איש. כיוון שהמחבר מזכיר א"ע, מוסיף בענווה זאת..
כמה הצע"ר עלה. ע"פ בראשית (יט טו) "וכמו השחר עלה" והיא ל"ו נדפסה
ואנן מה נענ"ה. במילה נענה יש גרשיים המצביעות על המליצה, כיוון שכאן הכוונה לא כפשוטה -מה יש לנו לענות, אלא, כמה מעונים היינו (מעגל טוב בהוצאת הרב רביב)
אר"ש נתנה. מליצה מאוד מפורסמת. ראו בקישור המצורף הסבר.
אנשים של צורה. פי' אנשים חכמים, לשון התלמוד מו"ק ט:
ויצאתי בכי טוב. פי' בהצלחה, ע"פ פסחים ב.
הולך וצוע"ר. מליצה מלשון הפסוק ביונה (א יא) "והים הולך וסוער" וכאן הכוונה שהיה בצער. (מעגל טוב בהוצאת הרב רביב).
וכאשר דימיתי [כן ראיתי/מצאתי]. ע"פ במדבר (לג נו).
וזאת למודעי/למען דעת. סיפא ע"פ יהושוע (ד כד).
...כענן בוקר. פירוש, ... אינו אמיתי, ע"פ הושע ו ד. לדוג', חסדכם כענן בוקר.. וכיוון שענן בוקר הינו ערפל הנמוג עם הזריחה ממילא הכוונה לחסד שאינו אמיתי.
ויאמר המן/כאשר נפג"ר (במקום נפטר), נהוג לומר זאת על אדם רשע.
מכל הבהמה אשר על הארץ. המבין יבין ודו"ק בס"ת. [היו לי עוד כמה נפלאות.. אך שכחתים.. אם יש לכם אשמח שישלחו לי בפרטי]
ויהי בבוקר. נהוג לומר זאת על דבר פלא, ע"פ בראשית "ויהי בבוקר והנה היא לאה".
עייף ויגע ורפה ידיים, מליצה מגאונותו ובקיאותו המבהילה של מרן החידד"א, חיבור של שני פסו' "ואתה עייף ויגע" (דברים כה יח) ו"יגע ורפה ידים" (שמואל ב, יז ב)
נפלאה אהבתו לי מאוד. לידיד קרוב, ע"פ שמואל (ב, א כו).
יצא לחפש"י, פי' יצא לחפש.. מלשה"כ בשמות כא ב יצא לחפשי חינם
וישב עליהם את הונ"ם, מליצה נפלאה של מרן הרחיד"א במעגל טוב מלשה"כ בתהי' (צד כג) "וישב עליהם את אונם" וכאן הכוונה שהקב"ה יחזיר להם את הונם שאבד (שם)
לא ידענא מאן נינהו. לא ידענו מי זה (מליצה שהכיר לי הרב @פדהצור השרף)
והנה עוד אחת נפלאה ויקרה מפז שלו ומעפר דל - בדרבה מיניה קים. אני עייף מכדי להסביר ופשוט..
ושמח"ו כל השומעים. מליצה נפלאה של ג"ע מרן הרחיד"א מלשון הפסוק "וסמכו כל השומעים" (ויקרא כד יד).
איש אלקים קדוש. על צדיק.
עיניכם תחזינה משרים. ברכה.
מצאתי את שאהבה נפשי... מצוי מאוד בשותי"ם.
ועיני נשאתי ל.. מצוי בשותי"ם ראיתי בשו"ת מרכבות ארגמן. נראה שזה חילוף מילים בלשון מהסליחות אֵלֶיךָ ה' נָשָׂאתִי עֵינַי.-ועיני נשאתי ל..
והט אוזן. ראיתי בשו"ת מרכ"א.
ואחר התשובה, מצוי בשותים, אולי הכותב מתכוון שהדבר רומז לתרי אנפין, אחר התשובה - בשו"ת, ואחר תשובתו שלו [ושבת עד ה' אלקיך ושמעת בקולו]. (שם)
סוף דבר הכל נשמע. מלשה"כ בקהלת יב יג
ובאפוקי שבתא. פי', ובצאת שבת
טרם צאתי את העיר. מצוי בשותי"ם ראיתיו בשו"ת מרכ"א.
ובבואי היום אל העיו"ן במקום "אל העין", ע"פ בראשית. נהוג לכתוב זאת בשותי"ם.
עד כאן רוב ככל המליצות היו מעט מזעיר מהים הגדול של הרחיד"א [רובן לקחתי ממעגל טוב אך לא רק וכדי לא להאריך לא ציינתי בכל או"א מניין לוקחה]
אשמח להכיר ולשמוע על עוד חכמים שנהגו להשתמש במליצות בספריהם בנוסף לרב חיד"א
וכבר ידוע שמליצותיו של מרן החיד"א נכתבו בכוונות וייחודים ממש.
גם בהסכמות לספרי קודש ולסידורים לא חסר מליצות, והנה מעט מזעיר:
ליקט כעמיר גורנה. ע"פ ברכות י.
אתא לקמן נטע נאמן. "אתא לקמן" ע"פ נזיר לד ועוד. "נטע נאמן" ע"פ מעשה ידי אומן נטע נאמן (ישעיהו לג ו).
דבר דבור על אופניו. מלשון הפסוק דָּבָר דָּבֻר עַל-אָפְנָיו (משלי כה יא).
תפוחי זהב במשכיות כסף. ע"פ משלי (כה יא).
הן הראני. ע"פ הן הראנו (דברים ה כ)