• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

מנהג העולם טעות?

כבודו יעיין בכסא אליהו ס"ק ג , בשות עולת יצחק חלק ב סי קס , הוראה ברורה סי קפא ועוד שהרבה אחרונים אוחזים שהלכה כסתם מרן להתיר מספרים כעין תער מעיקר הדין, משכ לא תיגע בו יד זה באופן האסור לכולי עלמא מיישבים או שכוונתו בתער דווקא, או שחזר בו בשולחן ערוך ממה שכתב זאת בבית יוסף, וכבודו יחשוב הרי יכל לא להביא בסתם את דעת המתירים, ומכך שהביאם בסתם מוכח שמעיקר הדין סובר כמותם, ובפרט שיש מסבירים שרק חלק כתער זה מספריים כעין תער אך בשערה הנראית כמו במספר אפס זה כבר מספריים כעין תער ושפיר הוי ס"ס להקל
 
כבודו יעיין בכסא אליהו ס"ק ג , בשות עולת יצחק חלק ב סי קס , הוראה ברורה סי קפא ועוד שהרבה אחרונים אוחזים שהלכה כסתם מרן להתיר מספרים כעין תער מעיקר הדין, משכ לא תיגע בו יד זה באופן האסור לכולי עלמא מיישבים או שכוונתו בתער דווקא, או שחזר בו בשולחן ערוך ממה שכתב זאת בבית יוסף, וכבודו יחשוב הרי יכל לא להביא בסתם את דעת המתירים, ומכך שהביאם בסתם מוכח שמעיקר הדין סובר כמותם, ובפרט שיש מסבירים שרק חלק כתער זה מספריים כעין תער אך בשערה הנראית כמו במספר אפס זה כבר מספריים כעין תער ושפיר הוי ס"ס להקל
לשון השו"ע "אינו חייב אלא בתער ויש אוסרים במספרים כעין תער ויש לחוש לדבריהם" הוראת מרן הקדוש שצריך לחוש לשיטות האוסרים כעין תער [גם אם מעיקר הדין הלכה להתיר מ''מ הוראת השו''ע להחמיר], וגם בשו''ע עצמו כבת לא תגע בו יד ולא חזר בו מאף דבר מהבית יוסף והכל בשו''ע אלא שלא מבואר להדיא שלא תגע בו יד גם בכעין תער שאז יש ג' ספיקות, וזה מה שכתבתי שגם בתער גמור יש ס''ס כנגד מה שכתב מרן לא תגע בו יד ואעפ''כ אסר וא''כ מהכ''ת שאנן נתיר על סמך ס''ס ובדיני ס''ס אין הבדל בין שני ספיקות לשלש ספיקות ורק יותר מרווח אבל אחר שרואים שמרן אינו מתייחס לס''ס ועוד חזינן בשו''ע שכתב לחוש לדעת האוסרים כעין תער היאך נתיר על סמך ס''ס.
 
לשון השו"ע "אינו חייב אלא בתער ויש אוסרים במספרים כעין תער ויש לחוש לדבריהם" הוראת מרן הקדוש שצריך לחוש לשיטות האוסרים כעין תער [גם אם מעיקר הדין הלכה להתיר מ''מ הוראת השו''ע להחמיר], וגם בשו''ע עצמו כבת לא תגע בו יד ולא חזר בו מאף דבר מהבית יוסף והכל בשו''ע אלא שלא מבואר להדיא שלא תגע בו יד גם בכעין תער שאז יש ג' ספיקות, וזה מה שכתבתי שגם בתער גמור יש ס''ס כנגד מה שכתב מרן לא תגע בו יד ואעפ''כ אסר וא''כ מהכ''ת שאנן נתיר על סמך ס''ס ובדיני ס''ס אין הבדל בין שני ספיקות לשלש ספיקות ורק יותר מרווח אבל אחר שרואים שמרן אינו מתייחס לס''ס ועוד חזינן בשו''ע שכתב לחוש לדעת האוסרים כעין תער היאך נתיר על סמך ס''ס.
מרן כתב שיש לחוש וזה מחלוקת אם בתורת חומרא או לא, ומכל מקום עסקינן כשצרגישים את השערה , במכונה על מספר אפס ובכהאי גוונא להרבה שיטות זה טבר מספריים שלא כעין תער ולכן במקום צורך יש להקל
 
חזור
חלק עליון