• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

מצוה ליישב.... במנהג נשיקת התפילין במגילה

מרן מלכא פוסק בחזו''ע פורים לנשק גם את התפילין של היד, ומציין כמקור לדרשת חז''ל במגילה טז, ומוסיף כפרש''י שם. עכת''ד. צ''ע מה מרן מלכא בא לומר בפרש''י שם, שאין שם פרש''י על הדרשה הזו, ומהיכן המקור גם לנשק תפילין של יד?
 
מה שכתב 'ויקר' אלו תפילין, נדפס בליקוטי רש"י בסוף ד"ה אלו תפילין שבראש
אבל מה שכתב למשמש בהן זה מספר מועד לכל חי לא מרש"י
אני שואל על התוספת בחזו''ע גם לתפילין של היד, כי במועד לכל חי שציין לבאר היטב כתוב תפילין סתם וכדרשת חז''ל במגילה דמיירי על תפילין של ראש דווקא
 
מרן מלכא פוסק בחזו''ע פורים לנשק גם את התפילין של היד, ומציין כמקור לדרשת חז''ל במגילה טז, ומוסיף כפרש''י שם. עכת''ד. צ''ע מה מרן מלכא בא לומר בפרש''י שם, שאין שם פרש''י על הדרשה הזו, ומהיכן המקור גם לנשק תפילין של יד?
אני שואל על התוספת בחזו''ע גם לתפילין של היד, כי במועד לכל חי שציין לבאר היטב כתוב תפילין סתם וכדרשת חז''ל במגילה דמיירי על תפילין של ראש דווקא
כדאי לבדוק ברש"י שבעין יעקב
הייתי עושה זאת בשמחה ובנפש חפצה, אבל כעת אין לי אפשרות טכנית. מחילה.
 
אני שואל על התוספת בחזו''ע גם לתפילין של היד, כי במועד לכל חי שציין לבאר היטב כתוב תפילין סתם וכדרשת חז''ל במגילה דמיירי על תפילין של ראש דווקא
במועד לכל חי כתב תפילין ולא פירש
מהיכי תיתי דלא מיירי גם בשל יד?
 
אפשר לומר 'וראו כל עמי הארץ וכו' היינו תפילין שבראש דייקא (תוס' ברכות דף ו.)
אבל ויקר לשון כבוד גם תפילה של יד שייך בה
זה פרפראה יפה אבל ירדת להציל ולא הצלת, ואדרבה הטבעת אותנו יותר בקושיה (כמובן לאמיתה של תורה), שבתוס' שהזכרת מבואר להדיא מהחילוק של תפילין של ראש משל יד, ושהפס' וראו כל עמי הארץ וכו' וכאלעזר קאי דווקא על של ראש, וזה התירוץ של התוס' שם,
"...אלא י"ל אלו תפילין שבראש לפי שהן בגבהו של ראש ונראין דשייך בהו וראו אבל תפילין של יד מכוסין דכתיב (שמות יג) לך לאות על ידך ולא לאחרים לאות" .עכ''ל. יוצא שעיקר הפס' "ויקר" שדרשו במגילה זה על התפילין עה''פ וראו כל עמי הארץ הנ''ל, א''כ הדרה קושיה לדוכתייהו
 
חזור
חלק עליון