• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם הציע הרב דסלר למרן הגאון רבינו הענק זי"ע להיות ראש ישיבת פונביז' ?

האם הציעו למרן שיהיה ר"י פונביז'

  • לא בטוח

    קולות: 2 5.4%
  • ודאי

    קולות: 6 16.2%
  • לא

    קולות: 19 51.4%
  • מסופק

    קולות: 3 8.1%
  • הרב דסלר הציע באופן חלקי להיות ר"מ

    קולות: 9 24.3%
  • היה ישיבה אחרת

    קולות: 3 8.1%
  • הגרא"א דסלר הקים ישיבה חדשה וביקש למנות בה את מרן להיות רה"י

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    37
  • הסקר נסגר .
הערה קטנה:

הרב מספר (13:30) שבשנת תשי"ב היה מקובל ששרף את הספר יבי"א, רק צריך לתקן כי ח"א יצא רק בשנת תשי"ד.
התיקון הנכון, ששרפו את ספר חזון עובדיה שיצא לאור באותה שנה.
 
אבקש את עזרת הציבור בהוספת פרטים:

1. מה היה תפקידו של כל אחד? יש הרבה הבדלים בין מרן זיע"א לבין ר' שלום שבדרון.

2. מי עוד שימש בתפקיד באותה ישיבה?

3. למשך כמה זמן מרן היה בתפקיד זה?

4. האם ידוע על תלמידים מפורסמים שלמדו בישיבה בתקופה שמרן היה בה?

5. באיזה שנים היה באותו תפקיד? ומה גרם לסיום אותו תפקיד?

6. מי פתח את אותה ישיבה? מי כיהן בה לפני מרן?

7. האם ישיבה זו קיימת היום?

8. מה היה סגנון הלימוד באותה ישיבה? האם שיקף את דעתו של מרן בהקדמתו ליבי"א ח"א?
ראה אביר הרועים ח"ב פרק חמשה עשר שהוקדש לזה. ומן הסתם בעוד ספרים נכתב מזה.
 
MMH

אחר המחילה, מעיד אני כי הרב יכול גם יכול חוץ מגדלותו בתורה לספר סיפורים, וכמו שהיה עם מרן.
ודווקא מהגדולים יש לנו לשמוע סיפורים כי יש להם את כח ההבחנה והזיכרון בפרטי המעשה.
ולמה רק אם רבנים מחוגים שונים מספרים זה נהפך לרשמי ואין ע"ז עוררין?

למסקנה אין מוריד מגדלותו של הרב שאנחנו מאמינים לסיפוריו.
וחבל שכתר מזלזל בדברי הרב כאילו אין בהם ממש ולא נסמך לספר סיפורים, כי דבריהם דברי קודש

ובמקום להתעמק כך בסיפוריו של מרן שליט"א, אולי כבודו יישב או יברר ויביא מקורות אמינים עם עובדות ללא בלבולי מח (כלשונו של כת"ר) כמה דברים שמרן כתב בילקוט טהרה למשל או בשאר ספריו
 
MMH
אין פה נסיון לייצר חסידות ולא חצר.
אבל כשמראים לך מכתבים ואתה נכנס לדקויות כמו, הוא כתב שהר עובדיה פנה אליו ולא הוא למרן, לא היה ישי"ק אולי פנימיה וכו' בדקויות כאלו זה מה שמפריע.

וכמובן גם על סיפורים של מרן נשמח לשמוע את שאלותיך, אין פה סתימת פיות, אבל נכנסת לסיפור חזק כאילו ספרו שכבודו פנה למרן להיות ר"י בפונוביז ואתה טוען שהוצאו דברים מהקשרם, אין בזה כ"כ נפק"מ אפי' לא במציאות ולא בפוליטיקה, ובמיוחד לא בהלכה.

לכן אתה יכול להיות רגוע גם אם הרב ימשיך לספר את הסיפור כמקודם,
וישנת וערבה שנתיך (מקווה שבזה לא תתקן אותי כי לא ישבתי לדייק כלשון הפסוק)
 
אבל כשמראים לך מכתבים ואתה נכנס לדקויות כמו, הוא כתב שהר עובדיה פנה אליו ולא הוא למרן, לא היה ישי"ק אולי פנימיה וכו' בדקויות כאלו זה מה שמפריע.
במחילה זה לא דקויות, אלא זה משנה את כל התמונה מי פנה למי וק"ו שיש הבדל עצום בן פנימיה ליש"ק..[זה מזכיר לי קרוב משפחה שהרבה להתרברב שעובד במשרד בטחוני מסווג ביותר ולבסוף התברר שהיה המנקה שם.. אבל זה רק דקויות..]
 
מבלי להכנס למה שנזכר לעיל, כי באמת אין לי מושג בענין.
לענ"ד גם סיפורים ושמועות צריכים להיות מדוקדקים בתכלית, הדק היטב, ואין זה משנה מי מעביר השמועה והסיפור, כי יש הרבה נפק"מ מפרטי הסיפורים, ואכמ"ל.
 
על כל אלו נאמר והתעלמת מהם, אם זה כ"כ חשוב לכם מה היה בדיוק,
בשמחה תעשו מחקר ותביאו לנו תוצאות

אנחנו נוכל לשבת על דברים קצת יותר קריטיים בהלכה
 
אם אפשר לא לדבר בזיתולתא לת"ח ר' יצחק אומר דברי אמת ומה הטעם שימציא סיפורים אני מוחה בכל האלו שחושבים רעה על ר' יצחק
 
לא נכון!

יוצא נגד מה שאתה כתבת!

מוכיח שהכותרת שלך לא נכונה בכלל.

וזה מפריע לך,

כי מתברר לך שכתבת שטות,

וכל מי שטיפה ישר עם עצמו, וקרא את מה שהוכחתי - יודע זאת היטיב.

אך במקום להתמודד עם האמת, ולומר: טעיתי.

אתה מאשים אותי שאני יוצא נגד רבנים...
הביאו לך מקורות, מכמה מכתבים, ואתה ממשיך בדעתך?!
 
האם קראת את כל האשכול, או שאתה מגיב בלי לבדוק.

ראה כאן.

ומהדברים שכתבתי ברור שלא היתה הצעה כזו.

היה רצון של הרב ס. ששון שהרב דסלר יפעל משהו בכיוון כזה
(לא ברור מה הוא ביקש).

בפועל, לא היתה כזו הצעה.
קראתי, והשבתי לך על כמה דברים. מוזר שאינך זוכר. בכל אופן התכתובת קיימת!!!
כמה שאלות:

1. הסיפור הזה לא מוכר בכלל אצל אף אחד מתלמידי ישיבת פוניבז', וגם בני משפחת הרב דסלר - לא שמעו על כך מעולם.

2. הרב דסלר עצמו כיהן בישיבת פוניבז' רק 7 שנים (תש"ז - תשי"ד), החלק הראשון של יביע אומר יצא בשנת תשי"ד שהיא שנת פטירת הרב דסלר.

3. הרב דסלר זצ"ל לא היה בתפקיד ובוודאי שלא במעמד של מי שממנה ר"מים וכיו"ב. וכידוע לכל מי שמתמצא בתולדות ישיבה זו. כך שכל הענין קצת צ"ע.

4. מאיפה נוצר קשר בין בין מרן זיע"א לבין הרב דסלר? ומה עוד ידוע על אותו קשר? ורק נזכור שבשנתים-שלוש הראשונות של הרב דסלר בפוניבז', מרן היה במצרים.

5. דברי מרן זיע"א בהקדמתו ליבי"ע ח"א היו סיבה שלא למנותו כר"מ בישיבת פוניבז'. ובאמת שעדיין לא קמה ישיבה שבה לומדים ברוח דבריו באותה הקדמה.
אתה יכול לחזור איזה אחת מהשאלות שהצבת בראש דבריך קיימת אחרי שהוכח שהרב דסלר נפגש איתו בענין למרות שמשפחתו ותלמידיו לא שמעו ע"ז מעולם, ולמרות שכיהן רק 7 שנים, ולמרות שלא היה ממנה רמי"ם, ולמרות שמרן היה במצרים, ולמרות שהקדמתו ביבי"א היא סיבה לפי קוצר דעתך לאי מינויו לר"מ?
 
בני משפחתו ותלמידיו של הרב דסלר יודעים שזה לא היה, כותבים לך שזה לא היה, ואתה ממשיך...
זה שהם משכיחים רק בשביל שלא יחשבו חס ושלום "שהרב דסלר דיבר עם רב 'פרענקי' ועוד רב 'ציוני' (רב ראשי) ועוד הציע לרב "פראנקי" להיות ר"י של פונביז' ח"ו יעלה על הדעת שהרב דסלר ידבר ויבקש מרב כזה ליהות רה"י???"
 
נערך לאחרונה:
אכן צריך להתעורר מהחלומות,

כמעט שאין שום סיטואציה שמרן היה מתפקד כר"מ בפורת יוסף, כל שכן שלא היה משתלב בישיבת פוניבז', לא הוא - שלחם כל חייו על העמדת מסורת ההלכה ומסורת ספרד על תילן - היה רוצה בזה... ולא הם...

יש כאן בסך הכל סיפור של תורם שדיבר על נושא מינוי כלשהו עם הרב דסלר, ותו לא.

ואגב, אין כבוד גדול למרן רבינו עובדיה גם לו היה ובפוניבז' היו רוצים אותו כר"מ לאשכנזים, כ"ש לא לספרדים...

מבחינות רבות, לו היה כזה סיפור, זה אמור להיות כבוד גדול לישיבת פוניבז', גם אם לא כבוד מיוחד גם לא בקרב חלק ניכר מהפוניבז'אים, גם לא בקרב רחבי העין שבהם.

ראו איזה חותם תורני ומנהיגותי עצום הוא הותיר. ממש לא מינוי כזה או אחר מהווה משהו שחסר לו בביוגרפיה.
 
נערך לאחרונה:
די מהנחיתות הזאת.

(דרך אגב, אי אפשר באותה שורה לכתוב 'פרענקי' 'פראנקי', לפני שלוחצים 'פרסם' כדאי לעבור על ההודעה ולבדוק שאין שגיאות הקלדה)

כשמדברים על היסטוריה - צריך דבר ראשון להיצמד לעובדות, ורק אח"כ לתת פרשנויות.



ברמת העובדות,

לא היתה שום שום מחשבה להצעה למרן זיע"א לכהן כראש ישיבה, זה אפילו לא דמיון!

גם ההצעה לתפקיד (שלא ברור מה הוא היה) לא נמסרה למרן זיע"א,

כיון שכמו שרואים במכתב (מצורף) הרב דסלר כותב במפורש מה הוא יעשה באותה פגישה ואת הסיבה שלא יעשה מעבר לכך.



ברמת הפרשנות,

אני לא רואה שום היתכנות של תפקיד שהיה יכול להתאים למרן זיע"א בישיבת פוניבז',

הקו הלימודי חינוכי של שיטת הלימוד של מרן זיע"א ושל ישיבת פוניבז' לא היו יכולים להשתלב בשום סיטואציה,

בפרט, אחרי שמרן פרסם את שיטתו בהקדמת ספרו שיצא לאור באותם שנים.

ובעיקר, שכבר היה ברור באותם שנים שמגמתו של מרן היא בפסיקת הלכה, ולא בלימוד עם בחורים.

זה נכון שהיותו של מרן זיע"א ספרדי מצמצמת מאוד את הסבירות

שמרן היה מקבל תפקיד בישיבת פוניבז', ואיני רואה טעם להאריך בכך.




לי פשוט שלא היה לרב דסלר שום הוו"א להגיע לתוצאה של מינוי מרן בישיבה,

אלא שמפני כבודו של ר' סלמאן ששון ותמיכתו בכולל באנגליה וברב דסלר עשה את אותה פגישה,

כשהוא מבהיר מה יעשה באותה פגישה - 'אוכל רק לעשות הכרה עמו ולשמוע דעותיו והשקפותיו בענין חינוך מצוייני הספרדים'

וגם מדגיש מדוע עושה זאת - 'אתה כתבת לי להתראות את הרב עובדיה'




הצג קובץ מצורף 14414
אם לא היה צד בעולם, אז מה תכנן לספר לרב כהנמן?
 
חזור
חלק עליון