• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

נדר שלא לשתות יין

יצחק א.

Active member
שלום לכבוד הרבנים

מעשה שהיה באדם שהיה רגיל לשתות יין בשבת בלילה עד שיום אחד זה הביא אותו לידי כעס ואז הוא אמר "אני נודר שלא לשתות יין יותר" זה היה לפני כמה שנים

א.לגבי קידוש הוא היה עושה מאז על מיץ ענבים האם זה נקרא שהפר את הנדר?

ב.לגבי בשר ששמו בו יין האם זה גם בכלל הנדר?

ג.מרן בהליכות עולם ח"ח עמוד מ"ה כותב שלשון כזו אינה נדר מעיקר הדין אלא שצריך התרה שלא יבואו לזלזל בנדרים א"כ במידה והמיץ ענבים נחשב יין מה שלא ככ נראה לעניו"ד כיון שמרן בשות חזו"ע לכאורה נוקט לשון חמר מדינה או כיין מזוג בכ"א האם עבר על נדר ממש או שאין זה בכלל נדר גמור?
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,

זו מסוג השאלות שבשביל להשיב עליהן צריך לברר בשיחה עם הנודר כמה פרטים איך בדיוק היה ומה בדיוק התכוין,
אולם בעיקרון נראה שלגבי קידוש ושאר דברים הצריכים יין, אע"פ שמיץ ענבים מבחינה הלכתית נידון כיין, שיש במינו שהוא משכר (כמבואר בשו"ת חזו"ע עמ' צט), אבל לגבי נדרים שהולכים אחר דעת בני אדם נראה שבודאי היתה כוונתו למה ששותי היין קוראים יין, דהיינו ליין שמביא לשיכרות, ולא למיץ ענבים או תפוזים, ולכן אדעתא דמיץ ענבים לא נדר. ועוד שעל דעת שלא יוכל לעשות עוד קידוש בעצמו על יין לא נדר.
ולגבי בשר שנתנו בו יין ואינו ניכר במראיתו רק לכל היותר משביח את הטעם, נראה להקל במקרה זה שאמר בלשון שמעיקר הדין אינו נדר (כפי שהביא כבודו מהליכות עולם ח"ח עמ' מה).

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון