• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קריאה במשנה נדרים - מי שהוגה בפיו לשון נדר

שלום רב,
אתמול קראתי את המשניות הראשונות במסכת נדרים, כך שהגיתי את מה שכתוב שם בלשונו ,ללא שינוי.
בזמן הקריאה הייתי לבד בחדרי ולא היה מולי אף אדם. אף על פי כן, כאשר הגיתי את השורה ממשנה א פרק א: "מורחקני ממך, שאיני אוכל לך" נדדו מחשבותיי וחשבתי על אמא שלי. וכן לאחר מכן גם הגיתי את הכתוב "מנודה אני לך" וגם את מה שכתוב במשנה ג פרק א: "האומר לא חולין לא אוכל לך, לא כשר ולא דכי..." וכדומה.

האם אני צריך התרה, אפילו לחומרה? אציין שלא הגיתי את שמה והיא כאמור לא הייתה נוכחת לידי, לא הייתה למולי ולא משעה את דבריי.
 
אף על פי שבשעה שהגיתי את המילה "לך" , עם קמץ נקוד על האות ל', חשבתי במחשבה על אמי, אין לחוש?

וכן, במשנה ב פרק ב אם הגיתי " קונם סוכה *שהוא* עושה, לולב *שהוא* נוטל" , ולא חשבתי על אף אדם בשעה שהגיתי את המילה הוא, זה היה אך ורק לצורך הגיית המשנה באופן של שינון ולימוד- אין לחוש לצורך התרת נדרים?
 
ב"ה
צדיק! כבוד הרב הגאון השיב לך תשובה מלאה, ואחרי תשובתו אין לך לחוש לכלום, ודבר שפתיים אך למחסור.
תמשיך ללמוד ללא שום חשש, והכל יבא על מקומו בשלום.

כל עוד שלא תתכוין למטרת נדר, שלא בשעת לימוד כלל, וכל דיבורך יהיה שלם לשם נדר, ותנדור דברים מפורשים, כל עוד לא תעשה כך, אין זה נחשב נדר, ואינך צריך התרה. אבל אני מייעץ לך, שלעולם לא תנדור בכוונה גמורה של נדר, כי זה לא טוב בכלל לאנשים כמותנו בדור הזה.

חיילך לאורייתא,
וכל טוב
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון