האם מותר לנסוע ביו"ט עם גוי שנוסע ברכב חשמלי בשביל לעשות לעשות 'תשליך' בים? האם זה נחשב צורך מצווה, והאם מותר לנסוע ביו"ט עם גוי ברכב חשמלי לצורך מצווה? (שבות שבות לצורך מצווה...)
נערך לאחרונה:
דבר ראשון לדעת מרן הרב עובדיה ורוב הפוסקים שאין בחשמל בונה וסותר זה לא משנה חשמלי או לא עם כל המערכות השונות שפורטו כאן, כיון שהבערה לצורך יום טוב מותרת( מלבד מה שפסיק רישיה בגוי מותר) ולא נגעו כאן אלא משום איסור נולד שהוא דרבנן לרוב הפוסקים אם כן אמירה לגוי הוי שבות דשבות במקום צורך הידור דתשליך דשרי לדעת מרן, רק לחזון איש יש לדון דהוי שבות חד..האם מותר לנסוע ביו"ט עם גוי שנוסע ברכב חשמלי בשביל לעשות לעשות 'תשליך' בים? האם זה נחשב צורך מצווה, והאם מותר לנסוע ביו"ט עם גוי ברכב חשמלי לצורך מצווה? (שבות שבות לצורך מצווה...)
לגבי נדון זה (אולי הלכה ואין מורין כן) יש לצרף דעת ר"ת ולעשות ספק ספיקא דאכתי יום הוא, ובאיסור שבות דרבנן דנולד כפי שכתבתי שפיר יש להקל בפרט שלא הוא עושה את האיסור, ומשום לפני עור אין כאן שבלאו הכי היה נוסע, רק מסייע דהוי עצמו דרבנן ושפיר יש להקל, על אף שאת העצירה בשבילו עושה, האיסור בלחיצה החדשה שנגרמת בשבילו אך זה לא הוא אמר לו לעשות ואין לפני עור, אם כן יש תרי דרבנן בצירוף ר"ת דאכתי יום הוא ושפיר יש להקל בשעת הדחק כזו..אגב נידון הרכב, היום שאלני בחור מה היה צריך לעשות המקרה שקרה לו:
בערב ר"ה כ-10 דקות קודם השקיעה הוא היה בצומת בטרמפים בדרך לבית. עצר לו טרמפ, ולפי החשבון הוא יגיע לבית כ-4 דקות לאחר השקיעה. האם היה מותר לו לעלות?
לא מצרפים את ר"ת לס"ס כל שהוא נגד המנהג כמבאור בחזו"ע יו"ט.לגבי נדון זה (אולי הלכה ואין מורין כן) יש לצרף דעת ר"ת ולעשות ספק ספיקא דאכתי יום הוא, ובאיסור שבות דרבנן דנולד כפי שכתבתי שפיר יש להקל בפרט שלא הוא עושה את האיסור, ומשום לפני עור אין כאן שבלאו הכי היה נוסע, רק מסייע דהוי עצמו דרבנן ושפיר יש להקל, על אף שאת העצירה בשבילו עושה, האיסור בלחיצה החדשה שנגרמת בשבילו אך זה לא הוא אמר לו לעשות ואין לפני עור, אם כן יש תרי דרבנן בצירוף ר"ת דאכתי יום הוא ושפיר יש להקל בשעת הדחק כזו..
המנהג הוא מצד הזמן, שנהגו להחשיבו כוודאי לילה.ואין כאן מנהג בזה..
ביו״ט כיוון שיש מחלוקת אם יש איסור חשמל או לא (הרב משאש מקל בזה, לזיכרוני, שזה כמו מדליק מנר לנר), וחשמל גופא דרבנן, אולי יש להקל.אגב נידון הרכב, היום שאלני בחור מה היה צריך לעשות המקרה שקרה לו:
בערב ר"ה כ-10 דקות קודם השקיעה הוא היה בצומת בטרמפים בדרך לבית. עצר לו טרמפ, ולפי החשבון הוא יגיע לבית כ-4 דקות לאחר השקיעה. האם היה מותר לו לעלות?
זה היה סיפור עם רכב רגיל. לא חשמלי.ביו״ט כיוון שיש מחלוקת אם יש איסור חשמל או לא (הרב משאש מקל בזה, לזיכרוני, שזה כמו מדליק מנר לנר), וחשמל גופא דרבנן, אולי יש להקל.
בשבת אין אמנם.
בלבלתי בין הנושא לבין הנידונים הצדדים כאן ...זה היה סיפור עם רכב רגיל. לא חשמלי.
יהודי שמבקש מגוי ביו״ט להסיע אותו, אין לך זילותא יותר גדולה מזו??אך אם הוא גוי לכאו' לא שייך לומר כן.
ראה יחו״ד ח״א בתשובה על תשליךאיזו מצווה יש בהליכה לומר "תשליך"?!
כאן הוא לא ודאי לילה כיון שהוא בין השמשות, ובטהרת הבית מצרף את ר"ת לענין הפסק טהרה, הכא נמי כיון שהוא ספק ויש לצדד להקל בלאו הכי כמו שכתבנו שפיר דמי לצרף..המנהג הוא מצד הזמן, שנהגו להחשיבו כוודאי לילה.