• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נפילת אפיים בתחנון

יותר חד. האם ראינו מישהו בכל הדורות האחרונים שנפל על פניו ואמר לדוד אליך וכו' והסתכן??
היינו צריכים לראות מיתה המונית אצל כל עמך בית ישראל שנופלים על פניהם, ולא חזינן הכי.
זה לא טענה
וכי ראית בדורות האחרונים אשה מעוברת שהולכת על ציפורנים ונופל לה הוולד ..
אין ראינו ולא ראינו ראיה
ובעיקר עניין הציפורנים ידועים דברי רבינו החזו''א.
 
ראית מישהו [ספרדי] שאכל דגים עם חלב והסתכן?!
הספרדים לא נהגו בזה איסור כלל. מי שנהג בזה איסור זה רק הבגדדים. ואה"נ מכאן ראיה דלא כמותם. בשאר קהלות ישראל נהגו לאכול דגים וחלב כדינא דגמ'.
כל החילוניים
לא יודע אם הם דורכים על צפרניים.

מ"מ שם לא מבטלים שום הלכה בזה שנשארים בדינא דגמ'
משא"כ לבטל נפילת אפים שזה דינא דגמ' משום איזה חשש שלא כתוב בגמ' אלא של האחרונים ולא רואים שהוא מתקיים.
 
הספרדים לא נהגו בזה איסור כלל. מי שנהג בזה איסור זה רק הבגדדים. ואה"נ מכאן ראיה דלא כמותם. בשאר קהלות ישראל נהגו לאכול דגים וחלב כדינא דגמ'.

לא יודע אם הם דורכים על צפרניים.

מ"מ שם לא מבטלים שום הלכה בזה שנשארים בדינא דגמ'
משא"כ לבטל נפילת אפים שזה דינא דגמ' משום איזה חשש שלא כתוב בגמ' אלא של האחרונים ולא רואים שהוא מתקיים.
א.מש''כ לא יודע הוא מחמת שאתה מסופק שאולי גם החילונים נזהרים לא ללכת על ציפורניים הם דברים מוכחשים מהמציאות.
ב. אין הלכה לא לזרוק ציפורניים אלא מחמת הסכנה שבזה ולכן הזורקן רשע ולשיטתך שאם לא ראינו זה לא סיבה לאסור א''כ כהיום שאין סכנה ממלא האיסור נפקע כיון שכל האיסור הוא רק הסכנה.
 
אין הלכה לא לזרוק ציפורניים אלא מחמת הסכנה שבזה ולכן הזורקן רשע ולשיטתך שאם לא ראינו זה לא סיבה לאסור א''כ כהיום שאין סכנה ממלא האיסור נפקע כיון שכל האיסור הוא רק הסכנה.
לזרוק צפרנים זה 'קולא' וזה לא עושים מחמת שלא ראינו סכנה, משום שזה מוזכר בגמ', ואנו ממשיכים 'להחמיר' כדעת 'הגמ'.
לא ליפול על אפיים זוהי 'קולא' שלא מוזכרת בגמ', ולא ראינו סכנה, ואין לבטל את 'החומרא' ליפול על אפיים משום זה.
 
חזור
חלק עליון