• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

נפילת אפיים בתחנון

המנהג הרווח אצלינו הספרדים שלא מטים על צד שמאל ובכלל לא בתחנון ובשבת האחרונה היה אצלינו רב ת"ח מחבר ספרים והוא דיבר על הנושא שכך פוסק השו"ע שכן צריך וכך היה המנהג וחוץ מהבן איש חי אין אף פוסק שכתב לבטל המנהג ואני זה היה לי חדש הנושא ופתחתי את ההלכה ברורה וגם שם כתב כך אז אולי יש משהוא בין הת"ח כאן שיודע למה זה השתנה והאם צריך לחזור למה שכתב השו"ע אגב הוא ציין שבמחקר שהוא עשה אצל המרוקאים ותימנים כן היה כך המנהג שמטה על הצד
 
המנהג הרווח אצלינו הספרדים שלא מטים על צד שמאל ובכלל לא בתחנון ובשבת האחרונה היה אצלינו רב ת"ח מחבר ספרים והוא דיבר על הנושא שכך פוסק השו"ע שכן צריך וכך היה המנהג וחוץ מהבן איש חי אין אף פוסק שכתב לבטל המנהג ואני זה היה לי חדש הנושא ופתחתי את ההלכה ברורה וגם שם כתב כך אז אולי יש משהוא בין הת"ח כאן שיודע למה זה השתנה והאם צריך לחזור למה שכתב השו"ע אגב הוא ציין שבמחקר שהוא עשה אצל המרוקאים ותימנים כן היה כך המנהג שמטה על הצד
קונטרס קצר שכתבתי בנושא נפילת אפים.
 

קבצים מצורפים

  • נפילת אפים.pdf
    270.9 KB · צפיות: 44
חזק וברוך וכבודו מחזק את העניין שצריך לחזור רק השאלה במקומה עומדת למה גדו"י ובראשם מרן זצוק"ל לא החזירו את ההלכה למקומה
חששו לדברי הבא"ח, אני חושב שהבאתי את דבריו של הרב בן ציון באורון שכתב שמנהג השתנה בגלל חכמי בגדד.
והסיבה שלא שינו משום שגדולי וחכמים חששו לדברי הבא"ח וככה רוב עם ישראל נוהג לכן אין צורך לשנות כי אין הדבר גובל באיסור. ואולי סמכו על היפה ללב שכל דין נפילת האפים הוא משום מנהג.
 
השאלה היא האם כבודו חושב שצריך לחזור כי אחרי שקראתי את הקונטרס של כבודו ממש השתכנעתי שכך צריך לעשות בפרט מהטענה שמרן לא חשוד בלסכן נפשות
ורק לא מובן לי מה שכבר אמרתי מדוע גדו"י לא שינו בחזרה
 
השאלה היא האם כבודו חושב שצריך לחזור כי אחרי שקראתי את הקונטרס של כבודו ממש השתכנעתי שכך צריך לעשות בפרט מהטענה שמרן לא חשוד בלסכן נפשות
ורק לא מובן לי מה שכבר אמרתי מדוע גדו"י לא שינו בחזרה
בדרך כלל אני עושה נפילת אפים, אא"כ אני נמצא בבית כנסת שזה יגרום לויכוח.
לגבי למה נוהגים לא ליפול כבר עניתי משום דבריו של הבא"ח, לבא"ח היה כח גדול לפני הגרע"י דבריו של הבא"ח במיוחד בענייני קבלה היו כאורים ותומים. וכבר קיבלו את דבריו חכם ומקובלים במיוחד שמדובר בסכנה וככה התפשט המנהג וככה נשאר, ולמה לא משנים מכיון שככה נהגו רבותיהם וחוששים להוצאת לעז כנלע"ד.
 
לא ברור, אתה לא מתפלל בבית הכנסת, שאתה עושה בדרך כלל נפילת אפיים!!!
ואם אתה עצמך כותב שלבא"ח יש כח גדול, אז למה אתה חולק עליו!!!
א. כוונתי בדרך כלל אני עושה נפילת אפים בבית הכנסת גם אשכנזי וגם ספרדי, אא"כ זה בית כנסת של אנשים קנאים איני עושה נפילת אפים.
ב. כבודו יכול לפתוח את הקונטרס ולראות את המקורות ולהבין שאני איני חולק על הבא"ח.
 
א. עכשיו הסברת את עצמך.
ב. עברתי על כל הסימן שכתבת. ובכ"ז אתה כותב בעצמך שהבא"ח גדול מרבן שמו, א"כ כיצד יש לחלוק עליו, ובפרט שרואים שכל גדולי הדור לא עושים כך?
 
ב. עברתי על כל הסימן שכתבת. ובכ"ז אתה כותב בעצמך שהבא"ח גדול מרבן שמו, א"כ כיצד יש לחלוק עליו, ובפרט שרואים שכל גדולי הדור לא עושים כך?
אם כבודו היה שם לב בקונטרס פשוט שמנהג היה פשוט בכל הדורות לעשות נפילת אפים, ומה שטען הבא"ח משום סכנה ע"ז השבתי מדברי המקובלים הקדמונים שהסכנה דוקא א. שמכוון ב. שם ידו תוך כפו. ואם אין את אחד מהתנאים אין בזה שום סכנה. בכל הקונטרס לא כתבתי כמעט כלום מעצמי אלא מקורות וכך היא דרכה של תורה.
 
גם אני מאז שלמדתי ההלכה הזאת וקצת עיינתי בה, תמהתי ועודי תמהה האיך יצא שביטלו מנהג שמוזכר בש"ס והוא הלכה בשו"ע וגם בדברי האר"י לא כתוב בהיפך, ואדרבא משמע שצריך גם נפ"א ממש, וכך היה המנהג ברוב המקומות, וכן נהגו גדולי עולם אשר לאורם אנחנו הולכים??
ובאמת שלא ראיתי טעם מניח את הדעת לביטול המנהג, כי הטעם שמפחדים מפני מה שמוזכר בזוהר בדבר מי שאינו מכיון כראוי, כבר כתב בכה"ח ע"פ האר"י שזהו רק למי שמכוין בסודם של דברים לא לאנשים כמונו, וכן ב' הטעמים שכתב בבא"ח בשם ר' אליהו מני, לא מחוורים, הטעם הא' שכתב מפני שיש הרבה כוונות בנפ"א וצריכים לראות בסידור, לא שייך גבן, וגם טעמו שני שבלאו הכי אין אנו עושים הכוונה הידועה א"כ אין צריך כיסוי הפנים שמורה על הכוונה, אתמהה וכי כל עמך בית ישראל בכל מקומות מושבותיהם כל השנים שנהגו בנפ"א, ידעו וכוונו את הכוונה הנזכרת?!?! ודאי שלא! ואפי' הכי נהגו בזה גם לפני גילוי הזוהר ואחריו, וגם לפני רבינו האר"י ואחריו.... וזהו טעם דחוק מאוד שלא מניח את הדעת.. וגם מנהג חסידי בית אל לא ברור כמו שכתב בכה"ח.. ואין לנו שום תיעוד בספרים מפני מה נשתנה המנהג...
ויותר נראה להחזיר עטרה ליושנה ,ותמיד כשיוצא לי להתפלל עם אשכנזים אני תמיד מתלבט אם לעשות נפ"א או לא....
 
בתשובתו מרן ביחוה דעת הביא תשובת זבחי צדק החדשות שכתב שבגלל חשש הזוהר נמנעו מלומר תחנון כל מנחה ע"ש. וכנראה הרב התכוון לומר שחששו עד כדי כך שביטלו כל יום תחנון והרי מעיקר הדין נפילת אפים רשות. בסופו של דבר כל גדולי הדור הסכימו לזה עיין בארחות ציון כמדומה שהביא גם מהיפה ללב וכן העיד שכן דעת שאר גדולי הדור
 
בתשובתו מרן ביחוה דעת הביא תשובת זבחי צדק החדשות שכתב שבגלל חשש הזוהר נמנעו מלומר תחנון כל מנחה ע"ש. וכנראה הרב התכוון לומר שחששו עד כדי כך שביטלו כל יום תחנון והרי מעיקר הדין נפילת אפים רשות. בסופו של דבר כל גדולי הדור הסכימו לזה עיין בארחות ציון כמדומה שהביא גם מהיפה ללב וכן העיד שכן דעת שאר גדולי הדור
אם כבודו אוחז שהוא רשות בעלמא והכל לפי המנהג, למה רבינו עובדיה כותב לבטל את המנהג שביום הפטירה של צדיק אין אומרים נפילת אפים? אלא מבאר הגרע"י שהוא מנהג טעות... לכן גם כאן חששו לדברי הזוהר אבל המעיין בדברי המקובלים רואה שאין בכך שום סכנה.
 
כל גדולי דורנו לא ראו זאת מנהג של טעות. פוק חזי
גם אותם חכמים שנהגו לא לעשות תחנון ביום פטירת הצדיק לא ראו בזה טעות.
אבל אתה מתעלם מהטענה הפשוטה שאין שום סכנה...
ופוק חזי אינה ראיה מכיון שהרבה אברכים ובמיוחדת בעלי בתים אינם יודעים שככה נהגו בכל הדורות.
 
נערך לאחרונה:
הכף החיים שהיה תלמידו
אתה בטוח?
אני הרבה זמן מתחבט בזה, אם היה בכלל תלמיד הבא"ח, ואם היה תלמיד אם היה תלמיד חבר.
אם יש לך מקורות בענין אשמח לשמוע.
כמו כן מי שיוכל לברר אצל נכדו הגרי"ח שליט"א דבר זה ויודיעני, אודה לו מאד.
 
חזור
חלק עליון