• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

נפילת אפיים בתחנון

אתה בטוח?
אני הרבה זמן מתחבט בזה, אם היה בכלל תלמיד הבא"ח, ואם היה תלמיד אם היה תלמיד חבר.
אם יש לך מקורות בענין אשמח לשמוע.
כמו כן מי שיוכל לברר אצל נכדו הגרי"ח שליט"א דבר זה ויודיעני, אודה לו מאד.
מ"ש אפשר לראות שברוב המקומות נוקט כדברי הבא"ח וגם שחולק עליו אינו בהדיא ממש.
 
אתה בטוח?
אני הרבה זמן מתחבט בזה, אם היה בכלל תלמיד הבא"ח, ואם היה תלמיד אם היה תלמיד חבר.
אם יש לך מקורות בענין אשמח לשמוע.
כמו כן מי שיוכל לברר אצל נכדו הגרי"ח שליט"א דבר זה ויודיעני, אודה לו מאד.
כך שמעתי
 
שם הוא טוען שיש דין של נפילת אפיים בדוקא ע"ג הקרקע, וממילא כיום שבלאו הכי לא נופלים ע"ג הקרקע, אין ענין לתקן ליפול על פניו, אמנם כדאי להביא את המאמר התגובה על הנ"ל שמוכיח בשופי שעל הקרקע לאו דוקא, והדר דינא להחזיר המנהג ליפול על פניו.
צרפתי את המאמר הנפלא באריכות דברים:
 

קבצים מצורפים

  • תגובת המאמר החשובה על הנ''ל.pdf
    25.7 MB · צפיות: 13
שם הוא טוען שיש דין של נפילת אפיים בדוקא ע"ג הקרקע, וממילא כיום שבלאו הכי לא נופלים ע"ג הקרקע, אין ענין לתקן ליפול על פניו, אמנם כדאי להביא את המאמר התגובה על הנ"ל שמוכיח בשופי שעל הקרקע לאו דוקא, והדר דינא להחזיר המנהג ליפול על פניו.
צרפתי את המאמר הנפלא באריכות דברים:
היכן ראית שהוא הוכיח 'בשופי' שעל הקרקע לאו דוקא?
האם לדחוק בכל הראשונים שכתבו 'על הקרקע' כולל הרמב"ם והאר"י - ד'לאו דוקא' - זה נקרא להוכיח 'בשופי'?
 
היכן ראית שהוא הוכיח 'בשופי' שעל הקרקע לאו דוקא?
האם לדחוק בכל הראשונים שכתבו 'על הקרקע' כולל הרמב"ם והאר"י - ד'לאו דוקא' - זה נקרא להוכיח 'בשופי'?
בודאי
כי לענ"ד אין איזה הלכה מיוחדת על גבי הקרקע? ואדרבה יסביר כבודו מה העניין בקרקע, כדי לדחוק שהרמב"ם דיבר דוקא בקרקע?
וכמו שביאר שם בצורה יפה וברורה, שהיו יושבים ע"ג קרקע ולכן היה הנפילה ע"ג קרקע, משא"כ אנו שיושבים ע"ג ספסלים העיקר הוא להטות את הראש.
כך אני הבנתי את הדברים.
 
בודאי
כי לענ"ד אין איזה הלכה מיוחדת על גבי הקרקע? ואדרבה יסביר כבודו מה העניין בקרקע, כדי לדחוק שהרמב"ם דיבר דוקא בקרקע?
וכמו שביאר שם בצורה יפה וברורה, שהיו יושבים ע"ג קרקע ולכן היה הנפילה ע"ג קרקע, משא"כ אנו שיושבים ע"ג ספסלים העיקר הוא להטות את הראש.
כך אני הבנתי את הדברים.
עיין שם בהערות מה שהשיב על כל הדברים.
הרמב"ם דיבר בנופל על פניו 'בביתו' 'וביחיד', וכן הרס"ג דיבר בביתו.
לשאול שאלות 'למה' דוקא בקרקע - זה לא תפקידנו. האם אנו יודעים את כל הטעמים למה כך ולמה כך?
צריכים לברר 'מה' כתוב ולא 'למה' כתוב. שערי תירוצים לא ננעלו.
 
עיין שם בהערות מה שהשיב על כל הדברים.
הרמב"ם דיבר בנופל על פניו 'בביתו' 'וביחיד', וכן הרס"ג דיבר בביתו.
לשאול שאלות 'למה' דוקא בקרקע - זה לא תפקידנו. האם אנו יודעים את כל הטעמים למה כך ולמה כך?
צריכים לברר 'מה' כתוב ולא 'למה' כתוב. שערי תירוצים לא ננעלו.
זה שכתוב שנהגו ליפול על הקרקע זה גם כתוב בגמרא זה לא חידוש. כל גדולי עולם הבינו שאין בזה שום סתירה...
 
ההסבר פשוט הבא"ח מבגדד וכן הרב עובדיה, וכן היה המנהג שם מאז הבא"ח, ובדבר זה הרב עובדיה לא חלק עליו, ולכן זה נתקבע אצל כל הספרדים (חוץ מהתימנים) שהרי רובם הולכים כמו הרב עובדיה, אבל אה"נ באמת אם עושה כמו שכתב כף החים לכו"ע אין בעיה,
 
לא כ"כ מבין את הבעיה, הרי כשכולם עושים נפילת אפיים אף אחד לא רואה מה אתה עושה, ובדידי הוי עובדא שהייתי בביהכנ"ס שעושים נפילת אפיים והתישבתי וראית שמסביבי כולם מתפללים ועסוקים בתחנונם [- כפי שצריך להיות] ולא זלזלתי באף אחד, אולי רבנים שלומדים מהם זה אחרת, אבל אני לעצמי לא רואה בזה בעיה
 
לא כ"כ מבין את הבעיה, הרי כשכולם עושים נפילת אפיים אף אחד לא רואה מה אתה עושה, ובדידי הוי עובדא שהייתי בביהכנ"ס שעושים נפילת אפיים והתישבתי וראית שמסביבי כולם מתפללים ועסוקים בתחנונם [- כפי שצריך להיות] ולא זלזלתי באף אחד, אולי רבנים שלומדים מהם זה אחרת, אבל אני לעצמי לא רואה בזה בעיה
זה הבדל עצום שאתה יושב וכולם עם הראש למטה, לבין שכולם עם הראש למעלה ואתה עם הראש למטה...
וכבר שאלו אותי רבים למה אני נופל על הפנים?
 
חזור
חלק עליון