• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סב"ל אף במקרה של גרם ברכה שאינה צריכה

שלום רב,
בשיעור של הראשל"צ שליט"א לפני שבועיים (פרשת בשלח) אמר שאף כשיש חשש גרימת ברכה שאינה צריכה אמרינן סב"ל (אמר זאת בעניין מח' רמ"א ושו"ע לגבי שינוי מקום)

השאלה היא, הרי קיי"ל שכדי לצאת ממחלוקת פוסקים מותר לגרום ברכה שאינה צריכה כמש"כ מרן בשו"ע סימן קעד' סעיף ד'.

אודה לתשובה בהבנת דברי הרב
 
מרן הראשל"צ שליט"א דיבר במוצ"ש בשלח בנושא של שינוי מקום במקום סעודה והציג מחלוקת השו"ע והרמ"א.
כאשר אמר הרב שאנו נוקטים בזה סב"ל נגד מרן (ואם אכל לחם לא מברכים ברכה אחרונה וראשונה כדעתו) הוא אמר שכל החשש הוא גרם ברכה שאינה צריכה, שהרי בהמ"ז הוא כבר התחייב וכל הבעיה היא שהוא לא סיים לאכול והוא גורם לעצמו לברך 'המוציא' שוב. ואף בזה אמרינן סב"ל.

אמנם מבואר בשו"ע סימן קעד' ס"ד שמותר לכתחילה לגרום ברכה שאינה צריכה בכדי לצאת מספק ומדוע נאמר סב"ל? (בשלמא אם הבעיה היא ברכה לבטלה שמברך בהמ"ז באמצע הסעודה, כמש"כ הגר"ד בהל"ב, אמרינן בזה סב"ל, אך אם הבעיה היא גרם ברכה שאינה צריכה מדוע לא יברך בהמ"ז ואף שגורם לעצמו לברך שוב 'המוציא'- הרי בזה יוצא לכ"ע ואינו נכנס לספקות. כמש"כ בברכת ה').
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון