עוז.ש
Member
לכבוד הרבנים שליט"א
רציתי לשאול מה סדר הקדימה אם יש לפני כמה סוגי יינות כשאני רוצה לטעום מכולם?
הש"ע התיחס לכך בסימן קעה סעיף ג' - הֵבִיאוּ לוֹ יַיִן רַע וְיַיִן טוֹב כְּאֶחָד, יְבָרֵךְ בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן עַל הַטּוֹב וּפוֹטֵר אֶת הָרַע; וְלֹא יְבָרֵךְ עַל הָרַע תְּחִלָּה בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן כְּדֵי לְבָרֵךְ אַחֲרָיו הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב, כִּי לְעוֹלָם יֵשׁ לְבָרֵךְ עַל הָעִקָּר וְעַל הֶחָבִיב תְּחִלָּה
אך הש"ע כנראה דיבר על יין שבו לכ"ע הוא גם טוב וגם חביב בעיני כולם [שכן בתחילת דבריו קרא לו יין טוב ובסוף דבריו קרא לו יין חביב], נשאלת השאלה מה קורה במצב שיש לפני יין שהוא טוב ומשובח יותר מן השני [בגלל המחיר(?) או שידוע שהוא טוב יותר] אך היין הפחות משובח חביב עלי יותר?
הסתפקתי איך לסדר את סדר הקדימה בין חביב למשובח, וכן אם צריך להתייחס ליין לבן שקיימא לן שמברכים עליו הטוב והמטיב לאחר שתיית יין אדום אפילו אם הוא פחות משובח ממנו, וכן אם היין הוא עם אלכוהול [או שזה בכלל משובח] וכו' וכו'
חוץ מהנפקא מינא לעניין על איזה יין לברך מביין היינות שמולי, יש נפקא מינא לעניין ברכת הטוב והמטיב [בהתקיים כל שאר התנאים], שאם מברכים על היין החביב ולא על היין המשובח - אין צריך להסיר את היין המשובח מהשולחן כשאני מברך על החביב תחילה.
רציתי לשאול מה סדר הקדימה אם יש לפני כמה סוגי יינות כשאני רוצה לטעום מכולם?
הש"ע התיחס לכך בסימן קעה סעיף ג' - הֵבִיאוּ לוֹ יַיִן רַע וְיַיִן טוֹב כְּאֶחָד, יְבָרֵךְ בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן עַל הַטּוֹב וּפוֹטֵר אֶת הָרַע; וְלֹא יְבָרֵךְ עַל הָרַע תְּחִלָּה בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן כְּדֵי לְבָרֵךְ אַחֲרָיו הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב, כִּי לְעוֹלָם יֵשׁ לְבָרֵךְ עַל הָעִקָּר וְעַל הֶחָבִיב תְּחִלָּה
אך הש"ע כנראה דיבר על יין שבו לכ"ע הוא גם טוב וגם חביב בעיני כולם [שכן בתחילת דבריו קרא לו יין טוב ובסוף דבריו קרא לו יין חביב], נשאלת השאלה מה קורה במצב שיש לפני יין שהוא טוב ומשובח יותר מן השני [בגלל המחיר(?) או שידוע שהוא טוב יותר] אך היין הפחות משובח חביב עלי יותר?
הסתפקתי איך לסדר את סדר הקדימה בין חביב למשובח, וכן אם צריך להתייחס ליין לבן שקיימא לן שמברכים עליו הטוב והמטיב לאחר שתיית יין אדום אפילו אם הוא פחות משובח ממנו, וכן אם היין הוא עם אלכוהול [או שזה בכלל משובח] וכו' וכו'
חוץ מהנפקא מינא לעניין על איזה יין לברך מביין היינות שמולי, יש נפקא מינא לעניין ברכת הטוב והמטיב [בהתקיים כל שאר התנאים], שאם מברכים על היין החביב ולא על היין המשובח - אין צריך להסיר את היין המשובח מהשולחן כשאני מברך על החביב תחילה.