• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

סדר קדימה ביינות

עוז.ש

Member
לכבוד הרבנים שליט"א
רציתי לשאול מה סדר הקדימה אם יש לפני כמה סוגי יינות כשאני רוצה לטעום מכולם?
הש"ע התיחס לכך בסימן קעה סעיף ג' - הֵבִיאוּ לוֹ יַיִן רַע וְיַיִן טוֹב כְּאֶחָד, יְבָרֵךְ בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן עַל הַטּוֹב וּפוֹטֵר אֶת הָרַע; וְלֹא יְבָרֵךְ עַל הָרַע תְּחִלָּה בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן כְּדֵי לְבָרֵךְ אַחֲרָיו הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב, כִּי לְעוֹלָם יֵשׁ לְבָרֵךְ עַל הָעִקָּר וְעַל הֶחָבִיב תְּחִלָּה

אך הש"ע כנראה דיבר על יין שבו לכ"ע הוא גם טוב וגם חביב בעיני כולם [שכן בתחילת דבריו קרא לו יין טוב ובסוף דבריו קרא לו יין חביב], נשאלת השאלה מה קורה במצב שיש לפני יין שהוא טוב ומשובח יותר מן השני [בגלל המחיר(?) או שידוע שהוא טוב יותר] אך היין הפחות משובח חביב עלי יותר?

הסתפקתי איך לסדר את סדר הקדימה בין חביב למשובח, וכן אם צריך להתייחס ליין לבן שקיימא לן שמברכים עליו הטוב והמטיב לאחר שתיית יין אדום אפילו אם הוא פחות משובח ממנו, וכן אם היין הוא עם אלכוהול [או שזה בכלל משובח] וכו' וכו'

חוץ מהנפקא מינא לעניין על איזה יין לברך מביין היינות שמולי, יש נפקא מינא לעניין ברכת הטוב והמטיב [בהתקיים כל שאר התנאים], שאם מברכים על היין החביב ולא על היין המשובח - אין צריך להסיר את היין המשובח מהשולחן כשאני מברך על החביב תחילה.
 
שלום וברכה

לענין חביב או משובח ביין, כיון שביין לא מצינו בשו"ע עדיפות בסוגי היין, מלבד מה שמרן הזכיר יין רע ויין טוב מברך על הטוב שהוא החביב, דנראה שהרע אינו חביב ואינו משובח, אבל אם היה לפני יין חביב ויין משובח שאינו חביב מברך על החביב, שהרי גם בין מין חביב למין שבעה דעת הרמב"ם כדעת חכמים (ברכות מא) דחביב קודם כש"כ מרן (בסימן רי"א ס"ב), ודעת התו'ס והרשב"א יש להקדים מין חביב אף באין ברכותיהן שוות וכש"כ מרן (שם ס"א בי"א), אם כן כל שכן כשאין בניהם קדימה של מין שבעה שיש להעדיף את החביב על פני המשובח, ולא מצינו חולקים רק במין שבעה וחביב או באין ברכותיהן שוות, אבל חביב ומשובח שאינו מין שבעה נשאר דינו כחביב ואינו חביב דמקדים ומברך על החביב, וחביב נקרא מה שחביב עליו בדרך כלל כמו שסתם מרן (שם ס"א) ויוצא שאף שמחירו יותר זול מהיין המשובח מ"מ כיון שחביב בעיניו יש להקדימו, ואח"כ יברך ברכת הטוב והמטיב על היין המשובח, וטוב להסיר את היין המשובח תחילה, ויביאו לפניו כשמברך עליו ברכת הטוב והמטיב וכש"כ בהלכה ברורה (שם ס"ג).

ואם היין הפחות משובח לא היה חביב יש להקדים את היין המשובח תחילה כדין יין טוב ויין רע שיש להקדים את היין הטוב תחילה ולברך עליו הגפן וכש"כ מרן (סימן קע"ה ס"ג) שמברך על העיקר ופוטר את הטפילה, אולם אם יש לו סיבה הכרחית להקדים את הפחות משובח כגון שהוא פחות משכר ולא יכולים לשתות מהמשובח בתחילת הסעודה מפני חוזקו, רשאים לברך תחילה ברכת הגפן על הפחות משובח ואח"כ באמצע הסעודה יברכו הטוב והמטיב על המשובח, וטוב שיסירו את היין המשובח מהשולחן בשעה שמברך על היין הפחות משובח וכ"כ בהלכה ברורה (שם סי"ז).

ובעניין ברכת הטוב והמטיב על יין לבן אחר ששתה מיין אדום, כתב מרדכי (פרק ערבי פסחים) והביאו הרמ"א (סימן קע"ה ס"ב) בי"א דאם שתה תחלה יין אדום והביאו לו יין לבן, אף על פי שהוא יותר גרוע, מברך הטוב והמטיב לפי שהוא בריא לגוף יותר מן האדום. ובהערות איש מצליח כתבו אע"פ שרוב האחרונים הסכימו לזה, כמו שכתב בכף החיים (אות כ) מכל מקום כתב הגאון מאמר מרדכי (סק"ג) דלדידן אין לברך כיון שסוף סוף הלבן גרוע, ומרן השמיט דין זה משולחנו הטהור, וגם הרמ"א לא הביאו רק ביש אומרים עיין שם. וכן כתב הגאון בני ציון ליכטמן (סק"ג), שטוב להרהר הברכה בלבו. עיין שם. ועיקר. ובהלכה ברורה (שם סט"ו) כתב מכל מקום אם הלבן גרוע הרבה מהאדום אין לברך עליו הטוב והמטיב, ורק אם הוא מעט פחות טוב מן האדום יש לברך עליו הטוב והמטיב בגלל שהוא יותר בריא.

ובמיץ ענבים שאין בו אלכוהול, כתב בהלכה ברורה (שם סט"ז) שאם ברך תחילה על מיץ ענבים והביאו לפניו יין שיש בו אלכוהול מברך עליו הטוב והמטיב.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון