• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

סיגריה אלקטרונית בתשעה באב

ספרדי גאה

Active member
שמעתי בשם מרן שליט"א שמותר לעשן סיגריה רגילה בצנעה, ובשופו"א לא אלקטרונית כי יש בזה טעם.
וברצוני לדעת האם זה מדין אכילה, או שזה יותר תענוג?

כמו כן ראיתי שכ"כ הגר"ע פריד שליט"א
1723474542486.png
 
כאן נראה שהרב אזולאי החמיר יותר מהרב ללוש

האם סיגריה אלקטרונית צריכה כשרות? והאם מותר לעשן אותה בתשעה באב?​


שאלה: האם סיגריה אלקטרונית צריכה כשרות?
הרב אושרי אזולאי

תשובה: נראה כיוון שיש בתוכו תמציות שיש בהן טעם שנשרף ונהפך לאדים שנכנסים לתוך הפה, ומרגיש טעם האדים בפיו, כיוון שזיעה דינו כממש הוי כטועם בפיו את גוף החומרים. לכן צריכים להשתמש רק בסיגריה שיש עליה הכשר או שידוע שאין במרכיביה חשש. וזיעת משקים כמשקים כמבואר ביו"ד (סי' צב ס"ח). ומה שכתב בשלחן ערוך (יו"ד סי' קח ס"ה) להתיר לבודקי איכות יינות לשאוף בפיהם יין נסך האסור הנמצא בתוך חבית, אין ללמוד מכאן להתיר עישון סיגריות הנ"ל, כיון שההיתר בנוי על זה שאותה שאיפה ריחה חזק מאוד והינה מזקת את האדם ואינה נעימה לו כלל (תוס' ע"ז סו: ד"ה רבא) ואילו שאיפת הסיגריה הנ"ל נעימה ועריבה ולכן אסורה. ומה שכתב שער המלך (פי"א ממאכלות אסורות ה"ג והובא בפתחי תשובה יו"ד סי' קח ס"ק ג) בדבר סיגריה שעירבו בתוכה יין נסך וכתב כמה סיבות להתיר לעשן הסיגריה, ע"ש. ואמנם שאני הכא שהשואף לפיו מן הסיגריה הנ"ל ימצא שטיפות מן הנוזל נכנסות לתוך פיו, וא"כ אין אנו דנים רק משום שאיפת איסורים, אלא גם משום בליעת טיפות אסורות. זאת ועוד שיש לדעת שיש הבדל מהותי בין עישון סיגריות רגילות שאדם שואף לפיו עשן לבין עישון סיגריות אלקטרוניות שאינו מכניס עשן אלא את אדי הנוזל ושאיפת אדים נחשבת בהלכה כשאיפת המאכל האסור ממש.
ולכן להלכה, סיגריות אלקטרוניות צריכות כשרות. כמו כן אין לעשן סגריות אלקטרוניות עם טעם ביום תענית.
 
וההוראה של מרן הרשל"צ היוצא לרבני קו ההלכה לפני שנתיים אם איני טועה שיש להחמיר בזה
שוב בדקתי וראיתי שההוראה של מרן שליט"א לקו ההלכה היתה בשנת תשע"ט לגבי פסח, שיש להחמיר בין באלקטרונית ובין בנרגילה,
כיון שיש טעם חזק של טעמי הטבק (דהיינו ממשות), ואף שהחומר פגום מ"מ אפשר שכשהוא בתערובת הוא ראוי לכלב.
ובשנת תשפ"ב ההוראה היתה גם לשאר ימי השנה שצריך כשרות, באלקטרונית ודאי, ולמסקנה גם בנרגילה.
וצריך לוצר שחזר בו ממש"כ בילקו"י לאחר שהתררה המציאות
 
חזור
חלק עליון